biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Karantän 1-7

Kategori: Spaniens Jerez

 
Ja, som ni förstår sitter jag och alla andra spanjorer i karantän.
Det gäller att se upp så det inte slutar såsom på bilden. Karantän innebär inte att livet är helt meningslöst. Man får skapa rutiner genom att röra sig inom rimliga gränser. Vi blir glada nog när vi kan gå den lilla rundan ut från vårt hus, ut från den stora porten av vår " gated community " till sop container. Första gången jag ser framemot att slänga sopor.
 
 
2: a dagen karantän gjorde jag min egna handsprit bara för att jag kan.
Jag hade redan de givna produkterna i mitt hushåll.
 
  • En flaska "dyra droppar" 250 ml Aloe Vera gel 100 % som jag har köpt dyrt på GC.
Finns ingen anledning att flaskan ska stå och skräpa utan användas i dessa hysteriska tider.
  • Sedan har jag en flaska Alkohol sprit  125 ml, 96 % från Antikyra
( Grekland) som köptes förra sommaren som även hade glömts bort.
  • Essenser oljor ( aromoljor) har jag i olika dofter, därav Eukalyptus olja sparade för kommande bruk. När jag därefter mixade ihop dessa ingredienser tillsammans skapade jag min egna handsprit för nuvarande och kommande tillfällen.

 
Min man hade nog tyckt bättre om denna (hand) Sprit för halsen.
 
 
Gissa vilken typ min man och jag är?
Toalettpapper typen eller Corona typen?
Folk har hamstrat toalettpapper eller öl/sprit.
Ska man sitta i karantän i ev 4 veckor så ska man även ha lite roligt.
Livet är som sagt inte över.
 
3 : e dagen i karantän ( Måndag) byttes rena lakan.
I dessa tider. Det gäller att man håller sig ren inför sin partner. Ni vet inte hur många skilsmässor som kommer att ske efter denna pandemi är över eller rentav  Baby boom.
 
 
Under fina dagar och solsken så vad är inte mer passande än Amstel
 
 
Nu var Corona (ölen) inte aktuell mer än Corona viruset som är hela tiden på tapeten samt toapapper.
 
 
Så vem kan motstå Corona?
Alla pratar om Corona.
 
 
5: e dagen karantän innebär att man har kommit in i rutiner och jobbar hemifrån de som kan.
De som inte kan då?
 
 
Nu har min man inga nya projekt på gång men jag ska nog fixa ett och annat som behövs att installeras i hemmet.
Mycket smått och gott.
 
 
6: e dagen i karantän innebär inte att vi är helt avstängda från sociala rutiner. Här klappar vi händerna varje kväll klockan 20.00 för sjukvårdens hjälteinsats 👏👏👏
Igår spelade även vår grannes son fiol för hela området.
Bra intiativ!!
 
Jag fortsätter min resa i karantän och delar med mig min vardag. Det går verkligen att anpassa sig om man bara vill bromsa spridningen av Covid-19
Tid och tålamod.
Idag är en annan dag och fredag
7: e dagen karantän
 
 
Netflix körs flitigt i dessa tider.
Idag regnar det och är betydligt svalare med sina 16 grader.
Idag blir det fredagsmeny på den 7: e karantändagen. Alla dagar är fredag, lördag och söndags "feeling" som alla andra dagar.
 

Kommentarer

  • Gerd säger:

    Man kan inte annat än skoja om eländet. Men kul, är det definitivt inte!
    Ha det så gott det går. Jag kan iaf promenera.
    Kram

    Svar: Tack Gerd😍Jag sitter inte i sjön men visst är man begränsad. Jag kommer visa inlägg från vardagen i karantän i Spanien. Trevlig helg vännen och var rädd om dig 🙏
    Biggeros

    2020-03-20 | 17:40:21
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Znogge säger:

    Man får göra det bästa av eländet helt enkelt. Vi kan i alla fall röra oss fritt vilket är skönt.

    Kram och ha det så bra som det bara går <3

    Svar: Så tänker man om man ska sitta i karantän 4 veckor. Det kommer alltid något gott från det dåliga. Idag regnar det men jag har hunnit att göra lite voluntär matutdelning. Tänk att man kan göra så lite med bra respons<3Kram
    Biggeros

    2020-03-21 | 10:49:06
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Eva`s blogg säger:

    Ett härligt inlägg, och dina bilder på just corona har jag oxå delat på fb ha ha ha ja ni sitter inte i sjön precis ;) hoppas du får det gott framöver oxå kram vännen

    Svar: Kul att dela vardagen från ett karantän perspektiv. Oh, nej vi sitter inte i sjön ännu. Det ska mycket till att vi blir otåliga. Tack för omsorgen <3Kram
    Biggeros

    2020-03-21 | 11:14:02
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Haha nä hoppas verkligen inte att det slutar som på första bilden och den bilden är så himla klockren. :-D Kramis

    Svar: Ja, jösses Amalia 😱Risken är stor men nu var jag inte trådsmal sedan inne 😁
    Kram
    Biggeros

    2020-03-21 | 13:44:01
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Ja, man måste ju förhålla sig till det som är på den plats man är. Just nu är jag väldigt glad att vi är i Sverige och i alla fall kan röra oss ute. Men varsamhet och avstånd. Tycker folk är bra på det. Och att röra sig innebär ju också att man ökar sin lungkapacitet som är extra bra att ha nu.
    Humor måste man ha och bra att få distans till både sig själv och annat.
    Skönt med trädgården och att ni kan röra er inom er "comunity".
    Men jag kan tänka mig att hjärt-kärlsjukdomar nu kan öka i stället för att många blir stillasittandes. Och extra jobbigt för de med psykisk ohälsa som inte kan röra sig som de brukar vilket har hjälpt många att må hyfsat.
    Mycket kommer liksom i bakvattnet av detta.
    Ha det så bra ni kan.
    Kram



    Svar: Jo, det gäller att skipa nya rutiner. Vi försöker att röra på oss i trädgården. Inga simtag dessvärre för det regniga vädret inte tillåter det. Visst är allt inom rimliga gränser och då är det tur att vi har en trädgård vi kan vistas i. Såklart får de med hjärt/kärlsjukdomar tvinga sig att träna om så är fallet inomhus. Vi mår bra och kämpar på=) Tack vännen <3Kram
    Biggeros

    2020-03-21 | 17:45:45
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Heléna säger:

    Så många roliga bilder du har hittat vännen! Ja, det är nog ingen som kan ha missat pandemin nu - då är de både döva och blinda i så fall tror jag!
    Förstår att det blir segt med karantän, men vad gör man inte för att få ned smittspridningen.
    Hoppas du får en riktigt fin helg vännen och stort tack för tipset om The Valhalla murders - har sett de 3 första avsnitten nu och har redan fastnat 😊 Kram 💖

    Svar: Visst klarar alla att sitta i karantän om man blir tvingad. Det finns många sätt att sysselsätta sig på. Det gäller att skaffa sig rutiner. Jag har varit handledare/ lärare för mina barn ett par gånger och fått hitta alternativa sysselsättningar. Det gäller att ha disciplin. Såklart ska detta även gå. Så roligt att vi kan ha ett utbyte när det gäller filmer. Vi har sett hela DNA och den var även bra. Tack!!!Ta hand om dig <3Kram
    Biggeros

    2020-03-21 | 18:25:45
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se

Kommentera inlägget här: