biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Camelbak

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
För några dagar sedan åkte vi till Puerto Real och började vår vandring från andra delen av Toruños de Parque som går ihop med La Algaida.
 
 
 
 
 
 
 
Karantändag 86
 
 
På skylten visas olika vandringsspår.
 
 
 
Man kan både cykla, promenera, paddla kanot och bada.
 
 
 
 
Denna bro tar en till Cadiz från Puerto Real och har varit klar ca 4 år.
Den är ursnygg med sin fina fartygsform och kurviga arkitektur.
 
 
Vid den gula bojen skymtas en mast sticka upp från havsytan.
 
 
Valdelagrana 
 
 
Strand tavernan har inte öppnat än.
 
 
Olika barrträd växer rikligt på den torra  sanden.
Barrträd som tål torka och sol.
 
 
Vi tar en av många stigar som leder till vattnet.
 
 
 
Vi skyndar oss tillbaka innan vägen fylls på av vattenhöjden och täcker den ursprungliga vandringsleden.
 
 
 

Tidvatten avser variationer i havsvattnets nivå med perioder på ungefär ett halvt dygn. Månens (och solensgravitation orsakar flodberg på båda sidor av jordklotet. Dessa vattenansamlingar rör sig över havets yta eftersom jorden roterar kring sin axel.

Ebb är den tidsperiod då havsvattnet drar sig tillbaka från kusten och vattennivån sjunker tills lågvatten uppnås.

Därefter följer flod, då vattnet stiger tills högvatten uppnås, varefter förloppet upprepar sig. Ibland kallas lågvatten ebb och högvatten flod. Tidvattenhöjden är skillnaden mellan lågvatten och högvatten.

Med andra ord var det fullmåne och tidvattnet påverkas på så vis vattennivån dvs flod.

Många säger att vi kvinnor blir extra påverkade när det är fullmåne.

Har ni sådana känningar?

 
 
 
 
Mitt i barrträdensvärld så möts vi av en inhägnad romersk utgrävning i naturparken.
 
 
 
 
Mr U gillar att leda in mig på okänd mark.
Dvs små stigar som leder in i den mörkaste bushen. Han har lite men från den tiden ( dinosaur - eran ) då han arbetade i Nigerias snåriga bush.
 
 
Han är inte rädd för att gå vilse. Oftast följer han solens egna kompass var än väderstrecket visar.
 
 
Nu hade vi ännu en gång hamnat nere vid vattnet men det fanns ingen strandremsa att sätta sig att vila sig på.
 
 
 
 
Vi lunkade vidare och hamnade på en regnskogsliknade zon.
 
 
 
 
Med hjärtformade lianer.
 
 
Man kände sig hjärtligt välkommen till sinnet och tog in alla snåriga intryck.
 
 
Jag, Jane svingade mig vidare med min lian och försökte hänga på Tarzans framförhållning. 
 
 
 
 
Han är alltid många steg framför mig. Jag fösöker att alltid vara honom hack i häl men så stannar jag alltid pga något jag är fast besluten att föreviga.
Varför är det så?
Han är alltid kartläsaren i familjen.
Vem är du?
 
 
Här finns många skyltar och vilka turer man än vill välja på i sin vandring.
 
 
Vi passerade en liten insjö med både en värld av fauna och fabel.
 
 
 
 
Med min förvåning upptäckte jag en häger vid vattenstråket.
 En gråhäger har jag inte sett så ofta i mitt liv men vad ståtlig den var där den skymtades på långt håll
 
 Gråhäger, tidigare kallad enbart häger, tillhör familjen hägrar inom ordningen pelikanfåglar. Den är vida spridd i Europa, Asien och Afrika och ofta den i norra Europa enda förekommande hägerarten. Wikipedia
 
 
 
Lånad bild
 
Karantändag 87
 
Idag har vi köpt en garderob på IKEA till förvaring i vår källare.
Så imorgon transporterar dem den och därefter blir det ett ihopplock med skruvar och trävirke.
Förr fattades det alltid en skruv......
Vi har även köpt en till liten Camelpak för 2 l vatten för kommande vandring.
Vår första Camelpak investerades 2006 till vår ö - luffning på de grekiska öarna.
Det var en bra investering och den håller fortfarande.
 
Camelpak the best man can have 
in action for hot days

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Vilken härlig promenad ni kom ut på och så fina bilder. När det gäller vem som är kartläsare så har jag ett väldigt bra lokalsinne och dessutom öga för sådant så det brukar vara min grej oftast men vi hjälps också åt.

    När det gäller fullmånen så känner jag inte av den ett dugg, inte än vill säga ;-)

    Kram och god kväll!

    Svar: Jag brukade få läsa kartan i bilen när vi inte hade GPS. Jag var inte bra för jag började att må illa. Annars brukar min man vara kartläsare=)Jag känner heller ingen skillnad när det är fullmåne. Ja, det var en härlig vandring. Det var inte meningen att vi skulle gå så långt.
    God kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-09 | 18:55:52
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Jag brukar inte känna av något speciellt när det är fullmåne. Vilken härlig utflykt ni var på och vackra platser ni besökte! :-D Kramis

    Svar: Inte jag heller tyvärr. Så dessvärre förvandlas jag inte till en varulv =■Ja, det är så härligt att vandra i naturen <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-09 | 20:21:54
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Marie säger:

    Vilken fin promenad och så vackra bilder tack för fin blogg kramar från Mamma ❤️

    Svar: Tack, så mycket!! Nu märkte jag att jag hade missat att svara Förlåt och en stor kram ❤
    Biggeros

    2020-06-09 | 20:23:20
  • Mirjam säger:

    Alltså, hur lång blev den promenaden???? Jag fick ont i benen.... ;)
    Vilken häftig bro och vilka fantastiska barrträd, så himla vackert <3
    Njut av kvällen nu <3

    Svar: Du fick oxå ont i benen precis som jag. Det känns verkligen i hela kroppen när man vandrar långt. Kul att du ville uppleva naturen tillsammans med mig via mina inlägg. Ha en trevlig kväll <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-09 | 20:35:24
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Sara Ekman säger:

    Härliga bilder <3 känner några som pratar om att de känner av när det är fullmåne, men själv har jag nog aldrig märkt något :)

    Svar: Nej, inte jag heller. Det kanske är bara skrock=)
    Biggeros

    2020-06-09 | 21:14:07
    Bloggadress: http://aamaziing.blogg.se/
  • Emma Engström säger:

    Vilka fina turer ni gör, och det underlättar ju när det finns leder att gå också! Ganska häftigt hur månen kan påverka vattnet så?! Förstår inte hur det går till liksom! Fina bilder :D <3

    Svar: Visst är det fantastisk hur saker och ting styrs av fenomen. Vi försöker att hitta nya vandringsleder. Alltid kul att se nytt=)Godkväll <3
    Biggeros

    2020-06-09 | 22:26:40
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Gerd säger:

    Härlig vandring med många bilder!
    Din man tar inga foton, va? Det gör du, medans han travar på.
    Tror du jag känner igen det? Haha, så var det alltid när min man levde. Visst tog han några foton, men det var jag som stannade till och tog makrobilder och allt det där jag såg.
    Jag har inte ont av fullmånen, men jag känner de som har det.
    Kram!

    Svar: Min manntar ett och annat kort på mig. Annars är det jag som ser alla detaljer jag springer på. Du känner till det med Gerd. Min manntycker att vi aldrig kommer någonstans. Jag kommer för det mesta på eftersläpen. Inte mig emot. Jag känner mig inte konstig när det är fullmåne. Godkväll och kram
    Biggeros

    2020-06-09 | 22:29:20
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Orsakullan mamma vid 20, porslin, pudelmamma & specialpedagog säger:

    Det är ganska spännande med ebb och flod, samt månen och dess dragningskraft som påverkar jorden. Jag sover som bäst vill fullmåne, men däremot brukar jag få ägglossning och mens vid fullmåne. Läst att 50% av alla världens kvinnor har det så. Huruvida det är sant eller ej vågar jag inte säga ;D.

    Svar: Jag har hört att kvinnor får mer lust vid fullmåne. Kan tänka mig att det är bara skröna eller......Jag är djupt imponerad av hur vår globala teknik fungerar.
    Ha en bra dag vännen ❤
    Biggeros

    2020-06-10 | 09:12:12
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Ama de casa säger:

    Vilken fin vandringsled och bron är ju helt fantastiskt fin!

    Det där med fullmånens inverkan har jag aldrig märkt ett dugg av...

    Ha en fin dag!

    Svar: Ja, du och Anders som även gillar vandringsleder. Kul att upptäcka nya=) Nej, mig påverkar heller inte fullmåne. Trevlig dag!
    Här det lite halvmolnigt men varmt <3
    Biggeros

    2020-06-10 | 11:28:54
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Har varit trakten, men måste var längre än 4 år sedan för minns inte bron.
    Känner starkt av fullmåne, sover dåligt och har konstiga drömmar. Alltid problem som ska lösas, problem som inte finns, men kan inte somna om innan jag löst dem. Heltokigt.

    Svar: Om du har varit i trakten så har du befunnit dig nära oss=)Du är den första än så länge som känner av när det är fullmåne. Jag känner mer av när det är åska i luften. Då hoppas jag att det inte tar allt för lång tid att lösa problemen som egentligen inte finns.
    Ha en bra dag <3
    Biggeros

    2020-06-10 | 13:17:23
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Mia Ahlstrand säger:

    Vilket äventyr! Spännande att bara traska på. Och det var ju nästan som regnskogen. Ebb och flod är väldigt fascinerande. Första gången jag såg det var 1993 i Nya Zeeland och då fattade vi först inte riktigt vad som hände :) Så skönt att ni får vara utomhus nu. Må så gott! Kram

    Svar: Detckanngå rätt så fort övergången från ebb till flod. Vi var ute ochvpaddla kanot då det var flod och när vi kom tillbaka ett par timmer senare var det ebb 😱Lustigt fenomen. Ja, skillnaden i denna delen av parken att det finns en stor skillnad på växtligheten. Det var en givande promenad iaf.
    Ha en bra dag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-06-10 | 14:25:03
    Bloggadress: http://miasmix.blogg.se/

Kommentera inlägget här: