biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

el paraíso del molinos de viento

Kategori: Spaniens Manzaneres

 
Då har jag anlänt till
Manzanares är en kommun i Spanien.
Den ligger i provinsen Provincia de Ciudad Real och regionen Kastilien-La Mancha, i den centrala delen av landet, 160 km söder om huvudstaden Madrid.
Antalet invånare är 19 237. Arean är 474 kvadratkilometer. Wikipedia
 
Höjd: 654 m
Yta: 474,2 km²
 
 Parador hotellet har jag besökt ett par gånger tidigare men inte under högsäsong och inte under en pandemi. 
Hotellet håller restriktionerna med handhygien, munskydd och distans.
Utsikten från hotellfönstret. 
 

Detta hotell ligger vackert i landskapet i La Mancha-stil i staden Manzanares. Det vill säga mellan tre av landets vackraste naturområden: Cabañeros naturreservat, naturreservatet Lagunas de Ruidera och Nationalparken Tablas de Daimiel.

Träd, blommor och växter fyller utrymmet med färger.

Lägg till poolområdet  och Parador hotell blir det en mycket tilltalande destination för dem som söker lugn och ro. Restaurangen har traditionella rätter som migas del pastor (stekt bröd smulor med herdestil), lamm, rostad torsk och grönsaker och pisto manchego (Ratatouille i La Mancha-stil).


Hotellet har ett perfekt läge om du vill utforska La Mancha, särskilt Ciudad Real-provinsen.

Drygt 30 kilometer bort ligger Almagro, med sin underbara Plaza Mayor (huvudtorget) och Corral de Comedias, den enda utomhusteatern som förblir intakt och i drift sedan början av 1600-talet.

Charmiga byar som Tomelloso, Daimiel, Argamasilla de Alba och Valdepeñas ligger inom bara några kilometer från Parador.

Upptäck La Manchas vackra naturmiljö i sina nationalparker, oaser mitt i slätten och en fristad för en mängd olika fåglar och däggdjur som söker skydd i skogen och i sjöarna.

Du kommer att svepas med av förundran.

 Handsprit behållare  är utplacerat överallt på Parador
 Inredningen går i gammal stil med spansk design
AC fungerar jätte bra på rummet vilket är viktigt. Sängarna är nog så bekväma. 
 Parador håller med sina egna produkter
 De håller tom med handsprit och lotion på rummet
 Fjärrkonttollen är spritad och telefonen som kan vara en vanlig smittspridare på hotell
Vi stod för munskydd
 
 
Även utomhus flödade ( hand) spriten
Man luktar som en "billig fylla" med all alkohol på händerna
 
 
 Igår och idag fyller min far och mor år.
Jag är en stolt dotter och att få ha mina nog så friska föräldrar i livet.
Saknaden är extra stor under pandemin och avståndet är långt.
Älskar er ❤❤

Kommentarer

  • Eva`s blogg säger:

    Härligt härligt, och så lyckos du är med dina föräldrar i livet o friska man skall vårda sina mammor o pappor verkligen ...bra att det finns sånt o munskydd är bra att ha själv :) magen börjar läka sakta men säkert hoppas det består :( kram å fin helg vännen

    Svar: Ja, jag är riktigt lyckligt lottad att få ha min far och mor i livet.Ja, vi har ju munskyddstvång i Andalusien men alla bär även munskydd på Parador.
    Så skönt att du mår lite bättre vännen
    Kram ❤
    Biggeros

    2020-07-17 | 09:50:20
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Vilken förmån och vilken lycka att ha dina föräldrar i livet! Hoppas att du får möjlighet att träffa dem snart igen. Njut nu av tillvaron på ert parador.

    Kram

    Svar: Ja, jag njuter för fulla dag att ha mina föräldrar i livet =)Synd att jag inte kan träffa dem just nu=(

    Trevlig fredag vännen ❤
    Kram
    Biggeros

    2020-07-17 | 10:41:52
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Vad härligt och vilket fint hotell! :-D Kramis

    Svar: Kul att prova på olika omgivningar och hotell=)Trevlig fredag
    Kram
    Biggeros

    2020-07-17 | 11:25:21
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ama de casa säger:

    Grattis till föräldraparet :-)

    Jag älskar ju paradorer, men när vi var i Manzanares bodde vi på Castillot i stan då, gillar oftast att bo lite mer centralt. Självklart finns det undantag som bekräftar den regeln :-D

    Ha det gott!

    Svar: Ja, detta Parador ligger precis vid motorvägen. För oss som är på väg så passar det bra=) Ja, tänker alltid på dig Ama när jag bokar in mig på ett Parador.Trevlig fredag <3
    Biggeros

    2020-07-17 | 11:40:15
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Emma Engström säger:

    Jag jobbar ju på hotell och vi har våra restriktioner där men kan bara tänka mig hur det är som i Spanien nu, kan inte alls vara roligt :o Känns och verkar som att det är mer strängt där än här i Sverige på många vis! <3

    2020-07-17 | 12:41:47
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ditte säger:

    Vad trevligt med en tur. Och att bo på ett parador är ju så trevligt. Har bara gjort det några gånger och det har varit lyckat.
    Visst är saknaden nu extra stor när du inte kan träffa dina föräldrar. Men snart så kanske...
    Önskar er en fortsatt fin resa.
    kram

    Svar: Ja, alla måste ha tålamod och vara starka under denna pandemi. Visst saknar jag min familj i Sverige. Visst är det ett trevligt sätt att bo på Parador hotell=) Jag har bott på en del.
    Trevlig helg
    Kram <3
    Biggeros

    2020-07-17 | 14:34:29
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Heléna säger:

    Grattis till dina föräldrar och så härligt att du fortfarande får ha dem kvar i livet! Min pappa var bara strax över 50 år när han gick bort i prostatacancer 😔
    Så fint det ser ut på hotellet. Hoppas du får en underbar fredag vännen! Jag och Calle ska ha räkfrossa ikväll 😍
    Kramar 💖

    Svar: Så tråkigt vännen att mista sina föräldrar i så tidig ålder=(Jag är lyckligt lottad.
    Hotellet ligger bra när min man ska vidare ta sig till jobbet. Hotellet och personalen är mycket bra.
    Så lyxigt med räkfrossa.
    Trevlig helg
    <3
    Biggeros

    2020-07-17 | 17:05:32
    Bloggadress: http://antiinflammatorisk.blogg.se
  • Jennifer säger:

    Aldrig hört talas om den kommunen faktiskt.. Man lär sig något nytt varje dag ;) haha.
    Ser fantastiskt ut där :D

    Svar: Man lär sig något nytt så länge man lever vännen. Gillar Parador hotell och även detta=)Trevlig helg
    Kram <3

    Biggeros

    2020-07-18 | 01:45:34
    Bloggadress: http://jennifermarie.se
  • Anette säger:

    Ett vackert boende på en fin plats.
    Vad roligt att dina bägge föräldrar mår bra och jag hoppas att ni snart kan ses igen. 😀

    Svar: Även detta Parador i Manzanares levererar.Jag längtar så att få träffa mina föräldrar och barn
    Kram
    <3
    Biggeros

    2020-07-18 | 08:22:26
    Bloggadress: http://vidsrevyer.blogg.se
  • Marie säger:

    Tack för fina ord på min födelsedag och tack för all uppvaktning jag längtar så mycket efter dig och längtar tills jag får träffa dig och jag älskar dig så mycket ❤️ 💕 så fint hotell och vad fint med all renlighet och handsprit det saknar jag här och jag hade önskat att alla här i Sverige hade haft munskydd jag själv har alltid det när jag vistas offentligt. Fina bilder du bjuder på. Tack för att du finns puss och kram från Mamma ❤️ Älskar dig 💕

    Svar: Här är detta normalitet att använda munskydd och sprita händer. Det visar bara respekt till andra. Jag ser inte detta som något konstigt efter så här lång tid. Vi får vara starkare än själva pandemin till eländet är över eller vaccin kommer. Snart ses vi ❤Tur att internet och mobil finns i dessa tider.
    Många kramar och trevlig helg 🥰🥰🥰
    Biggeros

    2020-07-18 | 08:32:23
  • Hilma Eklund säger:

    Gud jag blir så res-sugen när jag ser detta! Vore underbart att vara på något sånt ställe nu ☺️💛

    Svar: Ja, här räcker det för oss att ha hemester. Barför ska vi resa utomlands när vi bor i paradiset. Jag förstår att du längtar efter värmen <3Kram
    Biggeros

    2020-07-18 | 11:14:04
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Jossus Travelpics säger:

    Vad jobbigt att inte kunna träffa sina föräldrar. Jag tycker själv det är jobbigt att inte kunna träffa min släkt. Inte för att vi träffas ofta annars heller men nu när Finlands gräns är stängd så inser man att man faktiskt inte KAN ses. Och det är en bisarr känsla.

    Vilken fin inredning på hotellet. Blev lite kär i den gula soffgruppen.

    Svar: Just känslan att gränserna är stängda är frustrerande. Här får folk resa men med restriktioner. Vi vågar inte chansa än att resa mellan länder innan smitthärden är i botten.Vi får helt enkelt ha tålamod <3
    Visst är soffan fin med dess skarpa gärg=)
    Biggeros

    2020-07-18 | 12:34:51
    Bloggadress: http://www.nouw.com/jossustravelpics
  • Carolina säger:

    Låter som ett fint hotell och bra att de följer restriktionerna! Roligt att dina föräldrar fyller år så nära inpå, synd bara att man inte kan träffas som tidigare :P

    Svar: Gillar Parador hotell!!Visst jag har en dotter som fyller även år i Juli månad. Tyvärr så har jag inte fått fira någon÷(
    Hotellpersonalen är jätte duktiga på att hålla restriktionerna.
    Vi alla måste ha tålamod innan pandemin är över.
    Kram
    Biggeros

    2020-07-18 | 17:08:57
    Bloggadress: http://knaset.com
  • Mirjam säger:

    Vilket fint hotell!
    Ja, visst saknar man sina nära och kära och ni har ju extra långt till dom, så jag förstår <3 Kram!

    Svar: Hoteles Paradores är jätte fina=)Visst väljer man vägar man vill gå men inte de dåliga=(
    Saknar de mina nu när avståndet är större.
    Trevlig kväll
    <3
    Biggeros

    2020-07-18 | 18:43:01
    Bloggadress: http://tanthuset.blogg.se
  • Ullie säger:

    stort grattis till dem
    saknar pappa enormt

    ja himla corona så trött på det usch
    komiit på jag är väligt svag för vit o blå ihop såär grekiskt tror ja hi hi

    ta hand om ej fina kramiar

    Svar: Tack, vännen är väldigt glad att jag har båda föräldrarna i livet <3Blått/ vitt är alltid fräscht och
    #hate corona-19
    Ta hand om dig
    Kram
    Biggeros

    2020-07-19 | 00:42:31
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Veiken säger:

    Jag är lite avundsjuk (en av dödssynderna) på alla paradorer ni har i Spanien. Det borde finnas lite överallt! Vi får väl pallra oss ner till Spanien och uppleva det på plats, fast inte i pandemitider såklart!
    Ni får verkligen se er om i ert nya hemland. Fantastiskt att kunna göra det!
    Jag ser att ni har en massa värmegrader. Då är det bra med tillgång till pool!
    Kramar

    Svar: Parador levererar och du får besöka ett i Spanien när pandemin är över.Vi får se en hel del i vårt hemland men nu är hett i Spanien nästan överallt.
    Pool och havet är ett måste.
    Ta hand om dig
    Kram <3
    Biggeros

    2020-07-19 | 10:20:03
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Hilma Eklund säger:

    Gud jag blir så res-sugen när jag ser detta! Vore underbart att vara på något sånt ställe nu ☺️💛

    Svar: Ja, det finns så många fina ställen att besöka under hemester men visst är det varmt nu=/Trevlig söndag
    Biggeros

    2020-07-25 | 11:31:43
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma

Kommentera inlägget här: