biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Storken levererar spädbarn?

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 

Varför inte njuta av ett fascinerande skådespel?

Titta på hundratals fågelarter några som är hotade i deras naturliga livsmiljö. Du kan få vara med  den här upplevelsen i Extremadura.

 

Denna inre regionen i Spanien är en idealisk plats att få ta del i fågelskådning.

Kraven är enkla: en grundläggande kikare, kärlek till naturen och respekt för miljön.

 

Spanien är ett av de europeiska länderna med den största mångfalden i fågellivet. Var finns bättre ställe att gå på fågelskådning än i Extremadura:

 

75 procent av regionen betraktas som viktigt fågelområde (IBA). Varje år är provinserna Cáceres och Badajoz den utvalda destinationen för många fåglarter att bo och uppfostra sina ungar. Även vila på sina flyttvägar.

 

Kom och se dessa fjädrade djur på nära håll och upptäck naturområden med stort ekologiskt värde.

Våren är den perfekta tiden på året att få fågelskådning. Fåglar är lätta att upptäcka under dessa månader när de tar hand om sina ungar.

 

Skaffa dig en kikare eller ett lämpligt teleskop, en bra fågelguide och gör dig redo att leva en unik upplevelse.

 

Extremadura har många intressanta platser för fågelskådning. En av de mest framstående är Monfragüe National Park, som har UNESCO: s biosfärområde. Där har vi varit och skådat gamarna vid ett tillfälle när dimman låg och hindrade själva fågelskådningen. Om vi får ett tillfälle att få se dessa gamar igen utan dimma och bättre skärpa på min kamera.

Då ska vi givetvis ta den chansen en solig dag.

 Lånad bild
 

Denna enorma Medelhavsskog och nationalpark är inte värd att missa. Här hittar man utrotningshotade arter som den iberiska imperialen, den svarta storken och den gyllene örnen.

Visste du att detta är hem till världens största koloni av svarta gamar, med mer än 250 par?

Du kan se dem under flygning från några av de synpunkter och observatorier som är prickade runt Monfragüe.

Ett annat bra sätt att upptäcka detta fågelliv är att åka till en av skyltarna som korsar reservatet. Kom ihåg att inte lämna den markerade rutten och alltid titta på avstånd för att inte störa djuren. Se till att besöka naturbesökningscentret som är  avgörande för att man ska förstå reservens betydelse.

I Extremadura finns också 69 ZEPA, områden med särskilt skydd för fåglar.

La Serena-regionen, Cáceres-slätter och Brozas-slätter är bra ställen att se stora jäktar och vita storkar och andra arter.

 
 

Olika typer av örn, svart stork och gam och egyptisk gam söker tillflykt i Cornalvo naturreservat, Sierra de San Pedro-bergen och området Dehesas de Jerez.

Detsamma kan sägas för tranor, drakar, ankor och en mängd vattenfåglar, i Moheda Alta-området och i Orellana.

Det finns ett turistkontorregionen där de ger dig mer information om rutter, guidade resplaner och aktiviteter relaterade till detta vackra sätt att njuta av fritid och landskapet

(Lånad bild)

L
 
Vad kännetecknar en vit Stork?
 
Vit stork är en stor fågel med lång hals och näbb, långa ben och långa breda vingar. Den har en längd på 95 till 110 cm och ett vingspann på 183 till 217 cm. Könen är lika till utseendet men hanarna är något större. Dess näbb och ben är röda.
 
 
 (Lånad bild)
 
De yngre fåglarna har en mörk näbbspets.
 
 
(Lånad bild)
 
Dess fjäderdräkt är övervägande vit förutom arm- och vingpennor som är svarta. Det enda "läte" som storkar har är att de "klapprar" med näbben. Detta sker oftast när paret möts vid boet.
 
 
 
Ni har väl hört urgamla sägner och sagor om när Storken som alltid kom med 
spädbarn. 
Det var Inlindat i ett tunnt tygstycke, bar det i näbben och levererade det i hemmet.
 
Sedan finns det en annan saga om en kalif som blir förvandlad till en stork. Kalifen inser snart att det är hans giriga bror som ligger bakom förvandlingen. Han vill ta över kalifens plats i palatset. Med hjälp av en uggla försöker kalifen att ställa saker och ting till rätta.
Animerad saga från Irak om farorna med girighet.

Kommentarer

  • Ullie säger:

    åhh nej men va söta de är men barn har de alltid sagt ja men en från irak har ja nog aldrig hört
    kramar finisen

    Svar: Jag hade aldrig hört att Kalifens bror förvandlade sin bror till en Stork. Allt för att ta över palatset=(Däremot vet ju att Storken kommer med spädbarn.......
    Trevlig kväll vännen 😍
    Biggeros

    2020-01-25 | 19:49:28
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Yasmine säger:

    Ok jag var såld redan innan jag såg gamarna men nu känner jag att jag behöver åka dit, och det ganska snart!

    Svar: Ja, dessa storkar kan man få se ofta uppe på torn eller elledningar intill vägen.Fantastiskt mäktigt!!

    Biggeros

    2020-01-25 | 22:11:56
    Bloggadress: http://yasmissy.blogg.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Jag älskar fåglar och blir alltid lite extra glad att läsa om just fåglar och olika fågelarter, kanske främst sådana som man aldrig ser här kring där jag bor. Just storkar tycker jag dessutom är väldigt häftigt :)

    Svar: Jag är även fascinerad av endel fågelsorter=)Speciellt Storkar, Örnar och Tranor=)
    Gillar att de kan bygga sitt näste högt upp på ett kyrktorn <3
    Biggeros

    2020-01-25 | 23:20:35
    Bloggadress: http://https://www.saramadeleine.se
  • Marie säger:

    Oj så fina storkar mycket fina bilder. Ett fint omen att storken kom med ett barn som blev fött en fin saga. Väldigt duktig är du som fotograf och informatör. Kram Mamma

    Svar: Det är en gammal sägen att Storken levererade spädbarn. Om det vore sant så skulle det vara enkelt att skaffa barn=)Gillar även dessa folksagor <3
    Kram
    Biggeros

    2020-01-26 | 09:27:36
  • Jessica Högberg säger:

    Pass dej för storken;) Passar väl utmärkt att spana på fåglar i tre veckor, haha

    Svar: Ja, om jag är sysslolös så kan jag hänga framför Storkboet och skåda=) Jag får skaffa mig en kikare. Jag blir kanske rentutav fågelskådare på mina resor=)
    Biggeros

    2020-01-26 | 18:06:34
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Vad kul att ni var på fågelskådning och intressant information! :-D Kramis

    Svar: Alla mina resor genom tiderna så har jag studerat många Storkar. Nu har jag även skådat andra fågelarter. Ganska intressant =)Kram
    Biggeros

    2020-01-26 | 18:12:33
    Bloggadress: http://https://starbys.se
  • Emma Engström säger:

    Det finns ju så otroligt många fåglar man inte sett också tänker jag, vore så kul att göra en fågelskådning själv tycker jag! :D <3

    Svar: Ja, det finns ju så många rovfåglar som jag skulle vilja följa<3Dessutom fågelarter som man inte känner till.
    Trevlig kväll
    Biggeros

    2020-01-26 | 18:54:28
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Carolina säger:

    Vad mysigt att titta på vildfåglar så som storkar. Det är inte vanligt (i Sverige) att se sådana fåglar ;)

    Svar: När jag bodde på en ö i Sverige hade vi ett rikt djur/fågelliv. På våren kom Tranorna och svepte förbi. Vi hade även rovfåglar såsom Uvar och falkar <3
    Biggeros

    2020-01-26 | 19:35:14
    Bloggadress: http://knaset.com
  • Znogge säger:

    Vilka härliga bilder! När jag var liten sade man också att man ringde BB och beställde en baby. Då föredrar jag helt klart storken!

    Kram

    Svar: Ja, ibland så får man tro på vad man vill något som att Storken kommer med barnen=) Det var kanske enklast just vid tillfället att säga så. Man kom undan med den Biologiska undervisningen och sparade tid. Jag gillar dessa sagor och sägner.Ha en bra dag=)
    Kram
    Biggeros

    2020-01-26 | 21:04:13
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Delila säger:

    Hoppas du får en underbar vecka!

    Svar: Idag är det Måndag och veckan har börjats med en PW.Solen försöker att ta sig igenom de tjocka molnen <3
    Biggeros

    2020-01-26 | 21:12:24
    Bloggadress: http://delilabasic.devote.se
  • Heléna säger:

    Så vackert med storkarna på taket! Ja, man har ju hört sagorna om storken ända sedan man var liten 😁 Så mysigt att det är så fågelrikt där!
    Hoppas du har haft en fin helg vännen! Kram 💖

    Svar: Helgen har gått fort och vi var ute i Lördags och dansade. Igår var vi trötta och vilade.Ja, en ganska så gullig myt att Storken kom med barnen. Idag såg jag 4 Stork medlemmar. Troligtvis är det 2 barn och 2 vuxna i nästet. Pappan hjälper även till med att fixa föda till barnen. Härligt att följa!
    Trevlig måndag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-01-26 | 21:47:42
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Jag verkligen älskar Extremadura och inte minst fågellivet och alla storkar. Underbara miljöer där i den delen av Spanien. Och alla fina städer! Härligt :-)

    Svar: För den som gillar naturreservat och flora/fauna passar Extremadura jätte bra=)Ni har ju varit där mycket och strövat i naturen. Visst finns det mycket historiska byar runtom. Denna helg blev ingen utflykt men vi siktar in oss på nästa=)
    Biggeros

    2020-01-27 | 03:38:16
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Eva`s blogg säger:

    Ja många historier om *storken har man hört i livet :) ja djurlivet o naturen skall man värna om :) // jodå jag har lagt bild på insta på naglarna ;) inatt åker vi kram kram

    Svar: Dessa sagor/bilder på Storken är så himla inpräntade. De förknippar en med ett spädbarns livs begynnelse <3Ps.
    Jag såg dina fina naglar och njut av semestern vännen!
    Kram
    Biggeros

    2020-01-27 | 08:49:45
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • dianasdrömmar säger:

    Wow, så häftigt vilka underbara bilder kram

    Svar: Storkar liksom Tranor är fantastiska fåglar. Otroligt att få skåda dessa ståtliga fåglar på elledningar och torn.Kram
    Biggeros

    2020-01-27 | 09:17:35
    Bloggadress: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/
  • Ditte säger:

    Vad roligt att få ta del av detta. Jättefina bilder och fin text. Extremadura har jag ännu inte upplevt men skulle gärna göra det- Och fåglar gillar jag. Örnar är jag nog allra mest fascinerad av och säkert finns de också . Även storkar är spännande. Ja, många fåglar...
    Tack!
    kram

    Svar: Jag är även intresserad av natur och djur/fågellivet. Extremadura har mycket att erbjuda när det gäller ett flertal naturreservat. Så det är aldrig försent att utforska=)Gillar även rovfåglar såsom örn och falk. Jag är även imponerad av dessa Storkar som håller ihop i vått och torrt.
    Trevlig dag Ditte i Torrevieja 😍
    Kram
    Biggeros

    2020-01-27 | 20:02:41
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Veiken säger:

    Storkar är mäktiga fåglar! Det är så roligt att dom har kommit tillbaka till södra Sverige! Det är häftigt att se fåglar i full frihet!
    Kram


    Svar: När jag bodde i Blekinge på en skärgårdsö så fick jag ofta besök av Tranor. De påminner väldigt mycket om Storkar.Härligt att få se och följa dessa familjära fåglarna på håll=)
    Kram
    Biggeros

    2020-01-28 | 09:18:42
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/

Kommentera inlägget här: