biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Lambi

Kategori: Spaniens Jerez

Karantändag 19
 
 
Häromdagen drog jag upp all ogräs och täckte krukan med en blå plastmatta ( IKEA påse) för att besegra det envisa ogräset.
På toppen av berget placerade jag vita stenar.
"Piedras de blancas"
 
 
Jag gjorde saksamma med detta Gingseng träd som tappar blad lite då och då.
Den är en riktig överlevare såsom jag.
Tappade i lite stenar och fyllde upp till kanten av krukan.
Oftast så hämtar sig trädet under regnperioden.
Regn, regn regn är bara mitt förnamn.
Ja, jag har faktisk 3 långa förnamn som fyller mitt pass.
 
 
2019 skulle man undvika negativa personer 😱
2020 ska man undvika positiva personer 😁
 
 
En person i karantän som inte alls har en tanke på att hamstra toapapper.........
 
Jag har en utmaning till er
 
Ladda upp en tokig/ rolig toarullshållare
Skriv något kort och gott varför du valde just den.
 
 
Sju toarullar räcker Länge
Under hemkaratäns Umgänge
Torka min ända ren med Lambi
Att ha ett lamm intill sig "is very handy"
Det finns vita, mjuka och doftar Candy
 
Betydelsen av namnet Lambi är: Old Norse byname
 Bä bä vita Lamm
 
Ta hand om er 🙏
 
 
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Så jättefina krukor med blommor och stenar, stenarna förgyller både krukor och blommorna. Puss och kram mamma.

    Svar: Ja, jag vill även slippa och plocka ogräs men visst förgyller stenarna i krukan 😁Kram
    Biggeros

    2020-04-02 | 10:52:23
  • znogge säger:

    Smart där med krukorna. Hoppas att du slipper ogräset nu. Än har vi toapapper men det är verkligen en bristvara i butikerna.

    Kram och ha det gott i karantänen.

    Svar: Egentligen gör man inte av med så mycket toapapper. Vi har så vi klarsr oss. Konstigt att Sverige har brist på papper med tanke på så mycket skog som finns. Sedan beror det på hur mycket folk hamstrar.Hoppas på att jag slipper ogräset!
    Ta hand om dig 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-04-02 | 11:09:05
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Anonym säger:

    Nä men va fin du hittade, ja du toa rulle o corona är 2 ord som är på tapeten hela tiden ha ha hoppas du har det bra i din karantän kram vännen Eva

    Svar: Visst är fårtoaställningen söt. Jag hade gärna velat ha en sådan=)Tänk så tokigt det kan bli när man bara ser skämt om Corona och toapapper 😁😁😁
    Ta hand om dig 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-04-02 | 11:37:12
  • Ditte säger:

    Skönt att du har tomten, ett hem du trivs i och en hel del att pyssla med. Håller tummarna nu öfr att ogräset håller sig från dina växter.
    Har tänkt mycket nu på alla som sitter inne i tränga , mörka lägenheter och inte har balkong och inte får gå ut. Våld i hemmet där kanske främst barnen råkar illa ut.

    Ska se o jag hittar någon rolig toapappersrulle och i så fall kommer den på Instagram.
    Tyckte din var rolig.
    Kram

    Svar: Ja, många kör utmaningar så jag tyckte att detta var en toppen utmaning under karantän 😁Ja, fy hundan för de som sitter trångt och där även våld sker. Himla tråkigt vad som händer bakom stängda dörrar😱
    Hoppas att ogräset hålls borta nu=)
    Ta hand om dig 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-04-02 | 12:21:33
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Karin Eklund säger:

    Jag borde väl ta bild av mitt tyglager för att visa toapappershållaren. Nej, jag använder inte tyg att torka med mig men jag läste nyss om en familj som har gjort det i många år redan sedan de hade läst att toapappret kommer från Kina ( det också). Om det nu gör det, jag tvivlar. (Hos oss kommer det från Finland eller Sverige men kanske det är med det som med den norska laxen, som åker av och an i världen innan den slutligen hamnar på fiskdisken hemma. )
    Istället för papper använder de flanelltyg som de sedan efter användning lägger i en hink med pepparmyntsolja på. En gång i veckan tvättar de sitt toapapper i hög intensivtvätt med värme på och hänger ut lapparna att torka i vinden. och så börjar det om igen...
    Jag tror att det får räcka så här. Det blev väldigt mycket skitprat det här för att vara ärlig.
    Härliga växter har du. Jag måste nog också täckodla mina, för att inte behöva plocka ogräs.
    Ha det bra där söderut!
    Kram

    Svar: En väldig rolig skithistoria i mina ögon 😁😁Tänk vilket arbete att tvätta alla dessa tygbitar..
    Jag kommer ihåg när jag fick tygblöjor till min förstfödda från mina svärföräldrar. Oj, tänkte jag... Hur ska det här gå då...
    Jag använde dem en kort tid tills jag insåg att jag var tvungen att tvätta oftare med en halvtom maskin. Dessutom luktade huset kissiga blöjor. Hujedamej vilken hemsk tanke 😱
    Tack för att du delade med dig=)
    Kram och ta hand om dig 🙏
    Biggeros

    2020-04-02 | 17:11:02
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Emma Engström säger:

    Haha den bilden var verkligen så rolig med lammet och hushållsrullarna, klockren just nu :'D <3

    Svar: Ja, visst är den cool med en last med toarullar=)Kram
    Biggeros

    2020-04-02 | 20:44:15
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Tove Olberg säger:

    Oj vad det växer o gror
    trä och blomma upp ur krukan for
    efter omsorg och insats
    faller allt det på plats

    Sju rullar i får
    jo då det går
    utmaning antas ej
    men tycker ändå det är en kul grej

    Nu tackar jag för mig
    och säger hej på dig
    Ser du mår bra
    då blir jag gla

    Svar: Tack så hjärtligt för ditt ordrim🙏🙏Även om du inte sätter in en bild vilket kan bli svårt på min blogg. Dock har du lyckats utomordentligt ändå.
    Tack!!!
    Biggeros

    2020-04-02 | 21:20:38
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Ogräs i krukorna är så svårt, särskilt när det trasslat in sig. Jag har någon blomlök med långa smala blad som spridit sig i krukan med gräslök, hur bra är den! Som tur är har invaderaren platta blad så man ser skillnaden.
    Och pillra ogräs blad kaktustaggar är inte heller en höjdare ...

    Sköt om er och krukorna!

    Svar: Vi har nästan bara växter som sticks så det är ett h*****e att rensa ogräs. Jag förstår att skilja gräslök från ogräs kan vara en utmaning=/Ta hand om dig🙏
    Biggeros

    2020-04-02 | 22:39:05
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Anette säger:

    Kanske borde den gamla "rövskrapan" få komma fram igen. Den gick tydligen i arv inom familjerna, innan toapappret fanns. Återvinning!!!!
    Tyvärr har jag ingen rolig toapappershållare att visa men din är toppklass.
    Trevlig helg.

    Svar: Ja, det är riktigt en härlig rövhistoria 😁😁Jag föredrar toapapper då=)
    I bästa fall har vi bidé.
    Ta hand om dig 🙏
    Biggeros

    2020-04-03 | 06:17:36
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se
  • Tove Olberg säger:

    Hej där, jag skrev en kommentar igår, såg den också i flödet här, men den rullade visst i väg ...
    Nå så får vi se om jag får till en vers igen då; inspirerad av din :-)

    Här kan vi lära en läxa
    hur blomma och träd ur kruka växa
    med vit sten
    vacker och len
    för ögat att se
    så själen och hjärtat är me'

    Sju rullar i ett svart får
    jo det går
    den så väl smäcker
    är som läcker

    Bä bä vita lamm
    i skit finns ingen skam
    den måsta bara ut
    nu är det slut
    Trevlig helg, goa tankar :-)

    Svar: Hahaha 😁😁😁😁Du kan verkligen få fram det roliga i dina rim=)
    Du har det där kreativiteten i dig som flödar i mängder.
    Kram på dig i dessa tider🙏
    Biggeros

    2020-04-03 | 08:53:09
  • Ama de casa säger:

    Vilken rolig toarullehållare! Jag har bara en sån där enkel, rak pinne av metall. Men den fyller i alla fall sin funktion :-)

    Ha en fin helg!

    Svar: Jag har även en toarullshållare som fyller sin funktion just nu. Jag hade gärna haft ett svart får/ lamb och tovat ull till mitt eget toapapper.Ta hand om dig 🙏
    Biggeros

    2020-04-03 | 13:55:25
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Annie - Stora Små Äventyr säger:

    Snygg toapappershållare :)

    Svar: Visst är den cool!!Hade önskat jag hade haft en hållare som den för min toapapper 🤗
    Ta hand om er🙏
    Biggeros

    2020-04-03 | 18:48:41
    Bloggadress: http://biglittleadventures.se

Kommentera inlägget här: