biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Karantäntofflor

Kategori: Spaniens Jerez

 
Himla rolig " dotter - mor-  dotter- bild " 
Det är nu jag har all tid i världen att gå igenom mitt bildarkiv och förverkliga mina minnen.
 
Här sitter vi på en innergård i självaste Ronneby i väntan på att få beställa något ätbart.
Vi har varit på SPA ( Ronneby Brunn ) tidigare och njutit av varandras sällskap samt avslappnade bad.
Flickornas mormor var även med och firade hade tagit sig enda från Malmö med bil.
 
Jag lever på minnena under hemkarantän när inte mina flickor kan komma  till Spanien får jag ta ut mina skatter som bildbevis och låta fantasin skena.
Jag får låtsas att de är nära mig i Jerez
såsom ett dotter - mor förhållande som inte ställer några alls krav.
Bara ren kärlek
Jag saknar den spontana kontakten då man träffas i stan på en fika eller seriösa samtal i soffan om livet.
Mitt i all kris under hemkarantän så börjar man fundera över hur världen ser ut.
Hur upplysta vi egentligen är och hur vi reagerar individuellt under en kris.
Ganska så nyttigt att inse hur sårbara vi är som individer.
 
 
 
De första Karantäntofflor som jag har virkat.
Det blir nog fler och i andra färger.
 
Karantändag 33
 
 
Igår tillagade jag även en " Pytt Corona i panna "
Den är gjord på veckans goda karantänrester.
  • Kalkonfile
  • Korv
  • Potatis
  • Gul lök
  • Dill
  • Ägg
  • Rödbetor
 
 
Lyxig värre lunch och vi klarade oss enda fram till kvällste
Vi försöker att hålla igen så gott det går under karantän.
 
Igår avverkade vi även vår dagliga PW runda i trädgården mellan skurarna.
Jag pratade även med min mor en lång stund på Viber och förmedlade positiva vibbar ( som är viktigt under kris ).
Ta hand om er🙏
 
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Visst saknar man att kunna träffa nära och kära men nu är det som det är. Vi träffar i alla fall döttrarna utomhus men sonen i Stockholm saknar vi otroligt mycket. Vi håller kontakten men det blir ju inte alls på samma sätt.

    Kram

    Svar: Vi alla sitter i samma båt mer eller mindre. Man upptäcker hur mycket man saknar sina barn och mor/ far när man har ett sådant långt avstånd från varandra. Ta hand om dig 🙏Kram
    Biggeros

    2020-04-16 | 11:07:23
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Heléna säger:

    Vilken härlig bild på dig och flickorna! Ja, man får leva på sin fotoskatt just nu och det är tur att det finns telefon! 🙏
    Den lunchen såg inte fy skam ut - riktigt smaskig!!!
    Hoppas du får en riktigt fin torsdag vännen! Kramar 💖

    Svar: Man tager de man haver från sitt bildarkiv=)Minnen kan ingen ta ifrån en.
    Pytt Corona i pannan var mustig och mäktig=)
    Trevlig dag <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-16 | 11:08:25
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • geddfish.blogg.se säger:

    Mycket som påverkar i dessa tider. Minnena får påminna oss. Kram

    Svar: Man får verkligen leva på minnen och ta vara på varje samtal/ meddelande man gör <3Ta hand om dig <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-16 | 12:32:49
    Bloggadress: http://geddfish.blogg.se/
  • Marie säger:

    Underbara bilder och fint samtal med varandra. Så fina tofflor du virkat. Visst är jag ledsen för att vi inte kan komma till varandra och man vet inte när det är över med Corona. Det blir nog ett i isolerande år tyvärr tur att vi kan nå varandra på wiber både i tal och skrift. Jag älskar dig lilla gumman puss och kram från Mamma ❤️ 💕

    Svar: Det är viktigt att ha en nära kontakt via telefon eller sms. Ja, ingen vet något och det får framtiden utvisa. Bara Corona dör ut och vi kan ses snart igen. Vi måste ha tålamod <3Trevlig dag och en stor kram ❤
    Biggeros

    2020-04-16 | 12:34:43
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Så söta tofflorna är! Jag har kommit av mig med virkandet lite, virkade i och för sig lite påskgrejor. Men just nu är det mes läsa-läsa-läsa som gäller. Är periodare och verkar ha en tendens till att då "go all in".

    Härligt bildmontage på dig och de söta döttrarna. Förstår att du saknar dem. Jag har inte träffat mina föräldrar på över ett år nu så det börjar kännas lite jobbigt, särskilt som mamma var så dålig ett tag. Men nu varken kan, vill eller får man ju resa. Och när vi väl får så kommer man väl att bli ruinerad ... Tills vidare är det WhatsApp som gäller.

    Det var en riktigt härlig restlunch det där! Förstår att ni stod er väl på den.

    Kram

    Svar: Jag är även en periodare och går all in. Jag har inte läst på länge och när jag börjar brukar jag läsa mig igenom ett dussin böcker.Nu är det handarbete som gäller och praktisera spanska var dag såsom verbböjningar och Duolingo=)
    Däremot är intresset för gallring en prio ett under karantän....
    Mat är heller inte dumt att laga och äta=)
    Visst är saknaden stor när det gäller barnen och mina föräldrar. Avståndet och besökstiden är allt för långt bort. Min mor brukar komma i April eller i Maj. Nu vet jag inte när vi ses. Det finns inga planer för resor eller besök. Vi brukar ha åtminstone minst ha 6-7 besök om året.
    Ett väldigt annorlunda år 2020
    Ta hand om dig <3
    Biggeros

    2020-04-16 | 13:48:05
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Hur tränar du verbböjningar? (Har börjat tröttna lite på Duo, men så har jag en streak på över 1500 dagar också ...). Det är verben som är värst samt det där med att komma igång med att prata. Borde väl gå en kurs men har inte riktigt ro för det just nu.

    Svar: Jag har laddat ner en app som heter Conjugato. Symbolen är en svart katt. Där tränar jag verbböjningar på presens och preteritum. Det är en början=) Jag har heller inte kommit till skott att gå någon kurs. Att föra en dialog på andalusiska kan bli väldigt jobbigt. De kortar ner orden, läspar och pratar väldigt fort. Jag kämpar på=)Jag tröttnade även på Duo och Babbel men nu har jag hittat tillbaka till Duo igen. Man behöver nog pausa och prova nya metoder.
    Lycka till vännen!!!
    Biggeros

    2020-04-16 | 14:29:19
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Ditte säger:

    Visst är det bra att ha filmer och bilder att glädjas åt nu när du inte kan träffa "de dina". Och himla tur att "wiber","facetime," "skype" och liknande finns.
    Vi är ju inte direkt begränsade annat än när det gäller att resa men rutiner känns bra att ha. Spanskan har jag nu satt fart med igen och tycker att "Babbel" fungerar bra. Men det är ju det dagliga samtalet/användandet av språket som jag tycker man lär sig mest av- Babbel och "Duo" är bra komplement. Förnyade just nu Babbel för ytterligare ett år. Ä rju små pengar det gäller- Ska titta på "Conjugato". Kan vara något att varva med.
    Så fina tofflor du virkat- Bra sysselsättning.
    Jag läser nu mer än vanligt och har också alltid en bok på gång via Storytel . Kan ju då lyssna när jag gör annat.
    Ha det så bra du kan.
    Kram

    Svar: Jag behöver att bli påmind och titta på bilder. Visst hör vi av oss till våra anhöriga med jämna mellanrum=) Saknar dem till månen.Att öva spanska krävs varje dag för att förbättra sig. Variation av praktik är även nyttigt. Nu är det verbböjelser som är viktigt för mig=)
    Jag är en periodare när det gäller att läsa böcker. Nu är det handarbete som gäller. Jag kan inte bara sitta sysslolös i soffan..
    Trevlig torsdag
    Kram <3
    Biggeros

    2020-04-16 | 15:59:43
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Petra Olsson säger:

    Förstår saknaden,men tids nog... får köra videosamtal.så tjusiga tofflor du virkat ,kramar

    Svar: Alla sätt är bra att kommunicera på. Har precis sagt godnatt till den yngsta ängeln med ett meddelandet och skickat till den äldsta sessan som ska jobba natt. Saknaden är stor.Trevlig kväll vännen <3
    Kram
    Biggeros

    2020-04-16 | 18:01:33
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Karin Eklund säger:

    Det är svårt att inte få träffa sina käraste som man är van med. Det får bli på annat sätt efter bästa förmåga.
    Så fin liten snutt du bjuder på av dig och flickorna. Jag satt en längre stund och log för mig själv när jag tittade på er.
    Coronapytt är ju ett passande namn. Gott ser det ut också.
    Ha det fortsatt bra! <3

    Svar: Visst saknar jag mina fina flickor men håller av dem dagligen. Mat bör man ha under karantän och vilket passar inte bättre än Corona pytt=)Trevlig kväll <3 Kram
    Biggeros

    2020-04-16 | 18:16:06
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här: