biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Who is Diana?

Kategori: Spaniens Mérida

 
 
 
 
 
 
Who was Diana?
 
 
Diana was a Temple and not a Princess 
 
 
 Tempel av Diana under Antiken
 
Var även ett torg och en samlingsplats
( Forum of the colony) för lokalbefolkningen dvs under Augusta Emerita. De deltog i olika tillställningar. Såsom :religösa evenemang, politiska livet, offerplats, lag och ordning stiftades, transaktioner och handel gjordes.
 
 
Temple of Diana idag
 

Trots att stadsbefolkningen i Merida fortfarande föredrar att samlas på Plaza de España, blir utrymmet runt templet Diana allt mer populärt bland medborgarna.

Under festivalen Internacional de Teatro Clásico de Verano (International Classical Theatre Summer Festival) används till exempel utrymmet för olika samtidiga produktioner än de som äger rum vid den romerska teatern.

I mitten av juni blir det det centrala utrymmet för "Emerita Ludica", en festival som kännetecknas av historiska rekreationer, vars syfte är att sprida kunskap om den klassiska romerska perioden. Under denna tid rekommenderas det starkt att bläddra bland de romerska marknadsställena som omger torget, titta på romerska soldater parade längs fronten av templet eller njuta av de nattliga romerska inspirerade modevisningarna med den utsökta belysningen av Diana Temple som en bakgrund.

Men om det någonsin finns en tid då Diana-templet och dess omgivningar får en magisk atmosfär är det under heliga veckan, då många processioner paraderar av det både på dagen och på natten.

 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Vilket fint byggnadsverk och så roligt att delar av det fortfarande finns kvar.

    Kram och god kväll!

    Svar: Jag drar mig åt romartiden=) Det är något visst med dessa ståtliga tempel och Amfiteatrar.Väldigt många byggnader restaureras ofta så att det inte bara förfaller. Det finns mycket historiskt i Merida =)
    Trevlig kväll
    Kram 🤗
    Biggeros

    2019-11-20 | 19:14:19
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma Engström säger:

    Sånt här är ju så himla häftigt att se, WOW! <3

    Svar: Ja, hur häftigt som helst och den är placerad mitt på gågatan=))
    Biggeros

    2019-11-20 | 19:23:23
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Jessica Högberg säger:

    Oj,wow,läckert

    Svar: Gillar verkligen templet Diana från alla håll 🤗
    Biggeros

    2019-11-20 | 22:34:04
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Kul att detta tempel finns lite varstans i Europa. Riktigt mäktigt och så fint bevarat. Även i Stockholm finns Dianas tempel men i mycket liten skala. På Karlbergs slott.

    Kram

    Svar: Jasså minsann!! Det var nytt för mig att templet Diana finns även på ett slott i Stockholm. Världen är liten!
    Det är bra att man tar hand om våra historiska lämningar=)))
    Kram
    Biggeros

    2019-11-20 | 22:59:15
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Marie säger:

    Vilket pampigt tempel fint att det ligger på gågatan kram Mamma

    Svar: Ja, helt plötsligt stöter man på något antikt tempel mitt på gågatan. Jätte tjusigt!!Trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2019-11-21 | 18:43:12
  • Mia Ahlstrand säger:

    Så vackert! Och intressant. Jag är dålig på historia. Men när jag reser utomlands gillar jag att sätta mig in i det jag ser och upplever. Hoppas allt är bra med dig. Kram

    Svar: Ja, man blir ju så illa tvungen att läsa om dessa fina antika verk som man stöter på en efter en. Så intressant för man lär sig något nytt. Allt är väl med mig och hoppas detsamma =))Trevlig kväll!!
    Biggeros

    2019-11-21 | 19:03:11
    Bloggadress: http://miasmix.blogg.se/
  • Ullie säger:

    men åhh alltså vilka fina bilder
    ja hade nog knappt kunnat gå m mina ben men åh så mysigt det hade vari kram

    Svar: Ja, tänk vad viktigt det är att ha hälsan i behåll. Speciellt om man ska gå. Jag går otroligt mycket och jag får se så otroligt mycket dit vägarna leder mig. Jag visar dig gärna bilder på mina turer så kan du drömma dig bort att du hade varit här vid min sida🤗Kram
    Biggeros

    2019-11-22 | 00:38:52
    Bloggadress: http://weberskold.se

Kommentera inlägget här: