biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

På en gammal bänk

Kategori: Antikyra

 
När vi tog oss ner för de smala serpentin vägarna längs bergen så skymtades snö på toppen. Det tog ca 40 minuter innan vi anlände till den lilla pittoreska byn Antikyra.
 
 
 
Den lilla fiskebyn livnär sig såklart på fisk och har även en inkomstkälla från aluminium fabriken som ligger angränsande som försörjer byn genom att förse byns restauranger och hotellrum med dvs utlandsarbetare.
 
Det finns tre hotell i byn där hotellgäster fylls upp med jämna mellanrum. 
Annars är Antikyra för mig okänt men det är alltid kul att upptäcka nya resmål som inte är så exploaterade.
 
 
Bakom fyren ligger Aluminium fabriken
 
 
När mörkret faller på fungerar fyren som den ska och signalerar med sitt skarpa ljus. 
 
En fyr är ett sjömärke konstruerat för att nattetid sprida ljus eller andra signaler för sjöfarten, som varning vid grund eller som hjälp att kontrollera geografisk position. Olika typer av fyrar har olika syften. Under flygets tidiga historia användes flygfyrar för optisk markering av luftleder. Wikipedia
 
Jag har alltid varit fascinerad av fyrar.
Har ni även samma känsla....
Tänk att bo i en fyr....
 
 
Vem bogserar eller ledsagar vem.....
 
Många segelbåtar lägger till för ankar och speciellt under högsäsong. De ror in ett slag och väljer en av byns restauranger. Genom att njuta av havets läckerheter eller rentutav grillens läckerheter.
 
 
Stränderna är delvis söndertuggade av tidvattnet men på en eller annan strandremsa kan man occupera sig och lapa sol.
 
 
Igår lade jag mig som så och lutade mig tillbaka på min upplåsbara kudde med en självbiografi som har under mina första dagar fångat mitt intresse av slaveriet från 1700- talet.
Det handlar om två systrar som lever i olika miljöer i Ghana och har inte en aning om varandras vetskap till en början. Den ena systern är gift med ett engelskt befäl och den andra systern är en av fruarna till en hövding.
Jag har redan avverkat halva innehållet av boken.....
 
Tryck ⬆️⬆️⬆️⬆️ på bilden
 
 På en gammal bänk i parken i Borås
Där satt vi och vävde drömmar. 
 

Kommentarer

  • Emma, Sol som sol? säger:

    Det är lite spännande att se det som inte är så sönderturistat, här har du verkligen hamnat i "undanskymt" läge. Så vackert!

    Sonen älskade fyrar när han var liten men det har han nog glömt bort nu.

    Svar: Jag har även alltid tyckt om fyrar och drömde att få inreda en fyr där man kunde bo=) Antikyra är en by som är ganska så grekisk och oförstört av turism. Det är ytterst ovanligt att få uppleva. Visserligen har jag bott i byar som har haft ett fåtal turister. Intressant!!!
    Biggeros

    2019-05-31 | 10:48:02
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Marie säger:

    Så jätte fina bilder det är vackert och oförstörd natur och inte så turistat väldigt fint kram Mamma

    Svar: Oförstörd miljö än så länge i en traditionell liten by. Stränderna är inte så breda men duger bra ändå. Vattnet är ca 25 grader. Helt i min smak=)Kram
    Biggeros

    2019-05-31 | 11:42:23
  • Znogge säger:

    Visst är det något alldeles speciellt med fyrar så i en sådan hade jag gärna bott. Härligt med lite udda resmål. Vår yngsta dotter jobbade en säsong i en liten by utanför Kalamata. Jag hälsade på henne och fick se ett Grekland som var något helt annat! Kram

    Svar: Det är roligt att besöka ett resmål som inte har så mycket turism. Här är det lugnt och skönt. Trevligt att du har fått se en annan del av Grekland!!Kram
    Biggeros

    2019-06-02 | 12:42:00
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Anette säger:

    Det verkar så lugnt och rofyllt.
    Jobbar maken eller är ni där på semester?

    Svar: Min man arbetar här och jag latar mig. Igår var vi en tur till Delfi och frossade i oss grekisk historia och därmed blev det endel motion backe upp och backe ner=)Kram
    Biggeros

    2019-06-03 | 06:21:34
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se

Kommentera inlägget här: