biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Taksi

Kategori: Antikyra

Det har varit en fröjd att få besöka Antikyra och träffat så många fina nya vänner
 
Fasadkonst kan vara rätt så fint ibland och även på byns skola.
 
Nu går färden mot Aten.
Nu är detta projektarbete avverkat.
 
Dessa gröna flaskor eller urnor trodde jag först var ett sk. Bevattningssystem för växterna....
Det är tavernan på hotellets belysning.
 
Vi har gått igenom byns alla grekiska restauranger och ätit mycket gott.
 
 
Även byns katter har fått sin del.
 
Såklart har byn sin egna Ortodoxa kyrka.
 
Jag har fått tagit del av stora fina hus i själva byn och lite utanför byn på min promenad.
 
Jag har även fått tagit del av mindre bra hus. Så roligt att få se dessa gulliga hus men även obebodda ruckel.
De har även sin skönhet och historia.
 
 
Kaffe och vatten har det blivit en hel del och restaurangbesök på kvällen.
 
 
Ett och annat stopp...
Då bilskolan/ läraren blir stoppade mitt på gatan under körningen av byfolket som vill prata lite skit.
 
Livet är då ändå härligt och allt lunkar på enligt grekerna.
 
 
Ordet "Taksi" betyder inte Taxi som vi tror att det gör utan så också på grekiska

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Grekland är nog mitt favoritland kring Medelhavet. Speciellt om man söker sig bort från typiska turistorter och utforskar andra platser. Fastlandet bjuder på många sådana!

    Kram

    Svar: Jagvhsr nästan bara varit på typiska turist öarna innan samt Athen. Det är nästan roligare att utforska själv och fråga grekerna vsr man ska åka. Detta ställe är ett utflyktsmål för grekerna.Trevlig helg/ kram
    Biggeros

    2019-06-08 | 09:45:03
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Jo men så är det. Sonen var i många år tillsammans med en tjej vars mamma var grekiska. Hon rekommenderade bland annat Parga, Thassos och Kalamata. Dit åker grekerna själva vilket är ett gott betyg. Parga och Kalamata har jag besökt och yngsta fröken arbetade i Messini utanför Kalamata en säsong. Kreta och Rhodos var däremot väldigt exploaterat tyckte jag.

    Kram

    Svar: Visst är det trevligt att komma till andra oförstörda delar av Grekland. Jag har även varit på Rhodos ett par gånger och Kreta. När jag var 23 år åkte jag till Rhodos med vänner och tyckte att grekerna var lite ovänliga de som servade. Många förklarade som så att de var så lessa på turister. Tråkigt dock för det är bl.a den enda inkomstkälla de har. På öarna anser jag att det är mycket dyrare än på fastlandet. Kul att du även har besökt icke turistrika orter i Grekland. Jag hoppades på även att vår gemensamma bloggerska Eva skulle vara kvar på ön Evia. Hon hann precis åka hem. Hon har ju en stor erfarenhet av denna fina och stora ö.Ha en trevlig kväll
    Kram
    Biggeros

    2019-06-08 | 17:38:51
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma Engström säger:

    Så himla backar bilder du delar med dig av, och fasaden är ju himla fin! <3

    Svar: Klotter kan ibland förbättra tråkiga fasader om det är ett fint motiv. Annars gillar jag inte klotter i allmänhet. Kul att du gillar bilderna=)
    Biggeros

    2019-06-08 | 19:51:43
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ditte säger:

    Jätteroligt att komma tillbaka till Grekland och till mer orörda trakter. Har rest mycket i Grekland förr, både på fastlandet och öarna, men världen är fylld av spännande resmål och var ska har ibland sin tid. Men minnen har jag kvar. Var i Grekland, på Rhodos 1963 första gången. Fint minne.
    Härliga bilder som du delar med dig av.
    kram!

    Svar: Ja, förstår att du har många minnen från resmål och även från Grekland Ditte🤗Jag var även mycket på de stora öarna i Grekland och Aten=)
    Kram
    Biggeros

    2019-06-08 | 22:18:37
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • BP säger:

    Vilken fantastisk bildkavalkad! Helt underbart måste jag säga. Jag bara njuter! Det är så himla kul att åka snålskjuts med alla som reser till olika destinationer. Å din/er visit i Grekland är då inget undantag.
    Gud så mycket ni får se och uppleva tack vare din mans jobb.

    Svar: Jag får se så mycket och tack vare min man. Detta var en sk. Arbetsresa och vi avslutar med ett par dagar semester genom att resa runt på fastlandet och större öar. Jag delar gärna med mig till alla🤗
    Biggeros

    2019-06-08 | 23:24:11
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Ama de casa säger:

    Så många fina bilder! :-)

    Ja, jag tänkte genast taxi, det är inte lätt med språk :-)

    Ha en fin pingstdag!

    Svar: Ja, tänk vad olika ord kan uttalas detsamma men betyda olika. Taksi används ofta och verka betyda mycket. Hoppas att er Pingst var bra🤗
    Biggeros

    2019-06-09 | 10:21:48
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Vad märkligt! Jag skrev en kommentar igår, men den verkar ha försvunnit ut i rymden.
    Grekland har väldigt mycket och det har varit så kul att nu via dig komma tillbaka hit.
    Var i Grekland, på Rhodos, i början av 60-talet och sedan blev det många resor hit, både till fastlandet men allra mest "båtluffning" under många somrar från till slitet av 90-talet. Har även jobbat i Grekland som reseledare på 70-talet. Men nu har jag inte varit där sedan 2006 och då på Kreta. Men jag har andra öar jag gillar bättre...
    Kram och trevlig resa hem igen.

    Svar: Du får ursäkta att jag inte har besvarat din kommentar men Wifi är som hipp som happ. Du är helt fenomenal ocj har även jobbat i Grekland du är en riktigt Globertrotter!!!Kram på dig och ha en riktigt bra dag
    Biggeros

    2019-06-09 | 17:26:47
  • Marie säger:

    Jättefina bilder från Grekland och fin information kram Mamma ❤️

    2019-06-09 | 17:59:55

Kommentera inlägget här: