biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Det kommer bli en lång dag

Kategori: Glyfada

Vi bor nu på Bomo Palace hotel i utkanten av Glyfada.
Vi bor på femte våningen och har balkongvy mot Glyfada beach och hamnen.
Precis har vi avnjutit en god frukostbuffé och vilar innan utcheckningen.

Det kommer bli en lång dag.....
Efter att ha sovit på hårda sängar under en lång tid bjöd hotellet på mer bekväma bäddar.
Det är så viktigt att få sova bra!

Hotellet är försedd med ca 75 bekväma och nyrenoverade rum.
Wifi fungerar mindre bra och rummen har en vattenkokare med kaffe/ te utbud.
På rummet finns en relativt ny LCD TV och AC fungerar utmärkt. På top floor kan man sitta på hotellets bar och avnjuta något drickbart och såklart kaffe
( som de flesta greker dricker varmt och kallt)

På Bomo Palace finns både inomhus/ utomhuspool som är kombinerad. Ett fåtal solbäddar, soffor med bord och ett par  stolar som är till förfogande. Handduk är man tvungen att betala en deposition på 10 euro/handduk. Vägning av bagage kostar och även om man har sen utcheckning för bagage får man själv snällt bekosta.

Servicen är si och så.
Jag säger att vissa borde inte som sagt jobba inom service business.
Glyfada beach ligger precis i angränsande till hotellet och likaså Tram/ buss. Taxi från Pireus från 12-15 euro.

Hotellet ligger ca 12 km från Athen ( centrum), 25 km till Aten flygplats och ca 25 minuters bilfärd till Pireus.

I Pireus lämnade vi bilen och passade på att ta en god lunch med dryck.
Därefter gick vi och strosade vid hamnen och tittade på alla dessa stora båtar där de har sitt färjeläger.
De mindre båtarna avgår till öarna och dessutom lyxkryssarna går in för land.

Igår tog vi Tram in till Glyfada by och tittade på de fina båtarna i hamnen. Dessutom satte vi oss på en bänk vid stranden och njöt av miljön.

Glyfáda är en kommunhuvudort i Grekland. Den ligger i prefekturen Nomarchía Athínas och regionen Attika. Dvs i den sydöstra delen av landet ca 13 km söder om huvudstaden Aten.
Glyfáda ligger 5 meter över havet och antalet invånare är
87 305.
Terrängen runt Glyfáda är kuperad åt nordost, men åt sydväst är den platt. Wikipedia

Här säljs färsk fisk

Det låg även inne en jätte stor yacht för ankare

Precis vid den svenska Ambassaden så ligger även den olympiska Stadium i Aten.
Jag lade märke till bl.a den och även statyer som jag är så förtjust i då vi var och hämtade våra pass.
Då passade jag även på att ta kort på det omtalade turisttåget som Ama gillar så mycket att åka. Tänk att att tanken riktades direkt åt dig =)))

Vi har hunnit med mycket sightseeing utmed kusten på fastlandet och jag är väldigy yacksam att få se dessa vyer med bil.
Greklands Riviera.

Vi har även varit högt upp i bergen och sett Delfi och
Arachova (som är en Skiresort by).
Vilken vy!!

Ett stenverk högt upp mot skyn

Så i kväll blir det hemgång och vi checkar ut redan klockan tolv.
Det kommer bli en lång dag.......

• Ama de casa säger:

Haha! Jag hade precis tänkt att det fina Lilla Tåget var jag ju tvungen att berömma :-D
    En av dom FÅ gånger jag faktiskt har fått åka Lilla Tåget var i Aten. Det skulle ta oss upp till Akropolisklippan och då tycker till och med Anders att det är bra när det faktiskt går nånstans och inte bara runt, runt. Synd bara att det tåget bara tog en typ halvvägs upp... ;-)
    Hoppas att hemresan går bra och att dagen inte blir allt för lång. Jobbigt med tidiga utcheckningar i kombnation med sena avgångar...

Svar: Tur att det lilla tåget har ett goty syfte och tar dig dit du vill och slipper att gå såsom upp till Akropolis. Jag gillar hellre att ta tåget än dessa turistbussar. Visst är det drygt att vänta när man bara vill hem. Nu fyller vi på lite energi med mat och dryck. Sedan blir det tillbaka till hotellet och hämta väskor. Vi är redan utcheckade från rummet så nu väntar vi bli incheckade på planet÷)))

2019-06-13 | 11:25:25
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Znogge säger:

Så många härliga bilder och så mycket ni har hunnit med att se. Tyvärr är det som du säger att alla borde inte arbeta inom serviceyrken men oftast tycker jag att personalen är vänlig och tillmötesgående. Men visst finns det många undantag...

Ha en fin hemresa!

Svar: Visst finns det undantag och de är räknade på en hand. För det mesta är servicefolket vänliga. Sedan finns det en och annan som har valt fel yrke. Så är det med allt=)Vi har hunnit med mycket och vi har även hunnit hem tillbaka till Jerez. Anlände tidigt i morse.
    Kram

2019-06-13 | 18:03:22
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

Trist att servicen var lite si och så. Det ser ju superfint ut på dina bilder, men men. En bild säger tusen saker men faktiskt inte allt.

Trevlig resa hem!

Svar: Vi har haft jätte mysigt på alla sätt och vis. Det är inte alltid bilder säger allt. Dock vill jag även ta upp mindre bra saker som inte är nämnvärda men dock bra att det kommer upp till ytan. Vi har haft en jätte mysig resa och fått se mycket resemål som inte var planerade att besöka. Dvs spontana val av resemål. Väldigt nöjd!!

2019-06-13 | 18:55:08
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • BP säger:

Vilken bildkavalkad! Okej, det må ha varit hårda sängar men vilket lyxhotell, i mina ögon då. Å jag gillar ju hårda sängar så....
    Kul att ni ofta (läs: för det mesta) hamnar på för mig helt okända ställen. Å där är såååå vackert!

Svar: För mig var det även främmande resemål jag annars inte hade valt innan men så fina och mysiga ställen. Då säger jag ställen som inte är överfyllda, typiska turistställen såsom de populära grekiska öarna. Otroligt spännande att få åka runt längs kusten på det grekiska fastlandet. Jag har fått se väldigt mycket och det är så jag älskar att leva. Det har inte blivit många soltimmar på stranden men det är inte den första prioriteringen jag tycker är viktig. Sol får jag hemma i stora doser.Appråpå sängarna....
    Tack jag vettja IKEAS bäddmaddrasser eller Tempur. Nu är jag tillbaka till Jerez och min sköna säng. Det var en lång dag igår och idag blir det mycket vila=)))

2019-06-13 | 22:32:34
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Marie säger:

Tack för dina bilder och fin information. Det är trevligt att åka tåget som turist brukar själv göra det på olika ställen där det finns och snart får Ni åka hem skönt kram Mamma

Svar: Tram, buss, metro eller tåg brukar funka bra och man får samtidigt se mycket under tiden. Vi är hemma i Jerez och är trötta men idag blir det mycket vila. Jag är nöjd med vår Greklandsresa men det är alltid skönt att komma hem. Speciellt när man alltid är på resande fot. Kram🤗

2019-06-14 | 08:18:40
  • Ditte säger:

Vilka fina veckor ni haft i Grekland och roligt att besöka olika ställen. Väldigt fina bilder! För egen del är jag allra mest förtjust i de mindre öarna som inte är så turistiska och kommer man i juni eller september är det lugnt där. Har också varit en del på fastlandet och haft det jättebra.Kul att det blev en del spontana turer för att utforska omgivningarna.
    Bra service tycker jag är viktigt, men ibland så har de anställda inte förstått att man vill ha det. Sen tycker jag det var småsnålt med att betala för handdukar. Vad gäller sängar kan det ju variera en hel del. Smaken är ju också olika.
    Välkomna hem igen!
    Kram!

Svar: Visst ser man skillnader på personal på olika hotell. På de flesta hotell där jag har varit är de jätte trevliga men tyvärr finns det ett fåtal som glänser med sin dåliga service anda. Jag föredrar ställen där det inte är så utbredd turism och vi lyckades hitta byar i Grekland. Kul att inte planera i månader och t o m ett år innan var man ska åka. Lite spontana resmål passar både min man och mig. Vi hade heller inte 20 euro kontant till handdukar för poolbesök och inte kunde de ta kort. När jag sa att vi kunde använda våra egna handdukar vid poolen så gick det inte heller. Damen i receptionen var inte alls bemötande så en annan var tvungen att bryta in och sa att hon gick in i god tro att vi kunde låna hanndukar i ett par timmar fritt. Dessutom när man har utcheckning vid tolv och flyget går tio pp kvällen så behöver man placera sitt bagage i lobbyn eller i ett rum. Här var man tvungen att låsa in det i ett skåp som kostade 2 euro och det var tur att vi fick plats med allt iett skåp med att tvinga in allt. Annars hade vi fått betalat 4 euro utan deposition. Det kostade även att väga bagaget och det struntade vi i för vi hade inte köpt något nämnvärt på resan. Allt för att ta betalt pp ett hotell. Konstigt=(
    Sedan tyckte jag inte att varken cafe eller restaurangpersonal var serviceinriktade. Inte ett ord eller förfrågan om rumsnummer. I Spanien så är de flesta på hotellet vänliga och önskar en Godmorgon och Buenas Tardes. Det är en vänlighetsfras. Det kan man ändå förvänta sig. På hotellet i Antikyra och på Evia var personalen jätte gulliga. Så vilken skillnad=))
    Trevlig helg Ditte och godmorgon🤗

2019-06-15 | 00:07:06
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Eva`s blogg säger:

Men wow va fina bilder o Grekland mitt hjärta, längtar redan till nästa resa i aug :) ja hotell kan vara si o så med bemötande osv ...kram å fin dag

Svar: Service på hotell världen över kan vara mycket bra och mindre bra. Jag gillade jätte mycket Evia och skulle vilja se så mycket mer. Då har jag ju dig som kan visa mer och jag har glidit många gånger på ett bananskal och fått gratis sightseeing via dig min vän//Kramiz