biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

The Backs

Kategori: England CBG

 
 
 
 
 
 
 
Cambridge "Backs" är en sträcka av mark som ligger längs baksidan av flodernas högskolor vid sidan av floden Cam.  Namnet "Backs" refererar till högskolornas ryggar.  Flera kända broar korsar floden inklusive
The Mathematical bridge (den "matematiska bron") och The Bridge of Sighs ("suckbron").
 
 
The Mathimatical Bridge
Bron var designad av William Etheridge och byggd av James Essex år 1749. Den har blivit restaurerad vid två olika tillfällen. Nämligen år 1866 och år 1905, 
Den ligger angränsad till The Kings College.
 
Det sägs att Isac Newton har byggt denna träbro men det är helt enkelt bara en myt som har spridits från mun till mun..
Det är många olika historier i Cambridge som har nämnts bland studenterna genom åren och som är osanna.
 
 
Bridge of Sighs är byggd i en Venetian liknande stil och ligger angränsat till St Johns College
 
 
 
 
 
Intill liggande parken längs floden Cam där pågår mycket aktivitet av olika slag. Såsom rastning av bl.a sina fyrbenta vänner. Man kan även ta en lugn stund i det gröna i liggande ställning.
 
 
Aktivitet för de som gillar aktiv träning genom att slå hårt på en boll med ett racket för att försöka febrilt träffa sin medspelare i all hast.
 
 
Här spelas det även Cricket vilket jag verkligen inte förstår mig på dess regler.
 
 
Har man tid över och brödspill efter frukosten så kan man bidra lite till fåglarna.
 
 
Det finns även att man kan hyra kanalbåtstur för en billig peng. Många bor i sina kanalbåtar och har gjort det riktigt husligt.
 
⬆️ tryck på bilden⬆️
 
 Denna riktigt smala gångbron  "Jesus lock footbridge"
gick jag över The Cam när jag skulle gå in till city.
År 1892 är denna" footbridge byggd.
 
 
The Galleria åt jag och mina engelska vänner en god lunch intill floden.
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Oh vad mysigt att träffa vänner och åka båt på floden vilken fin dag kram Mamma

    Svar: Underbar dag med gott sällskap🤗
    Biggeros

    2019-07-05 | 15:33:48
  • Znogge säger:

    Vilka härliga bilder och så fin natur. Jag inser att vi såg minimalt av Cambridge när vi var där ;-)

    Kram och god kväll!

    Svar: Det gäller att ha tillräckligt med tid om man ska kunna hinna med att utforska det mesta. The Puntingtour på the Cam är en av många aktiviteter som man bör göra i Cambridge.
    Biggeros

    2019-07-05 | 17:52:51
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Oj vilka vackra platser! <3 Kramis

    Svar: Jag håller verkligen med och det var riktigt givande med en tur på kanalen=)Kram
    Biggeros

    2019-07-05 | 18:40:19
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Emma Engström säger:

    Åh det ser verkligen himla fint ut, och roligt med lite historia också! :D

    Svar: Jag lär mig så mycket på att gå på sightseeing i olika städer/ länder.Trevlig helg!!
    Biggeros

    2019-07-05 | 19:00:47
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ullie säger:

    oj så mysigt på floen o ja gillar dessa husbåtar riktigt härliga . såg på en film för ett tag sen de köpte såna här båtar och byggde om dem till hus för svenska pengar typ 4 miljoner !! men oj så fina o flera våningar
    kram mitt hjärta o ja jag är en riktig hemma maja o bara gå o lunka här hemma kramiz

    Svar: Många bor året om i dessa nartoeboats eller kanalbåtar. Vissa har även BB för turism. Härlig rörelse dvs på floden The Cam.Krya på dig min vän// kram
    Biggeros

    2019-07-05 | 21:58:55
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Jessica Högberg säger:

    En flodtur verkar ju mysigt!

    Svar: Otroligt härligt att guppa på The Cam och se dessa fina broar=)
    Biggeros

    2019-07-05 | 22:08:35
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • BP säger:

    Läste ikapp och ser att ni har hamnat i Cambridge. Snacka om kulturkrock efter Spanien och Grekland. Har varit i Cambridge ett antal gånger för många år sedan och kan bara konstatera att det är sig likt. Inte minst heltäckningsmattorna med cigaretthål. Ja, mattorna är säkert från 1980-talet.

    Åsså cricket förstås och kanalbåtarna. Ja, England är England. Å du kan vara glad för att det engelska pundet ligger pyrt till just nu på grund av Brexit. För annars hade du nog fått en rejäl chock på restaurang/pub. Det är svindyrt i England, till och med dyrare än i Sverige...

    Svar: Jo, jag tackar BP jag vet att det är dyrt i England och t o m i Cambridge är det dyrare så här års. Visst blir det kan hända en kulturchock. Efter 17 år är det ändå kul att vara tillbaka till England. Just att man inte har uppdaterat sig efter ett antal ttrettio år i mattrend. Jag föredrar golv där man kan se dammet.
    Dock är det första gången jag är i Cambridge. London har jag varit ett par gånger....
    Kul att även du har varit här BP=)
    Biggeros

    2019-07-05 | 23:32:20
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Ama de casa säger:

    Vilka fina bilder från ett fint ställe :-)
    Vi var i Cambridge 1986 och det var också första gången vi hyrde kanalbåt, fast då körde vi runt själva en vecka på bland annat Oxford kanal. En fantastiskt upplevelse som gav mersmak :-)

    Svar: Det förstår jag att ni fick smak för att köra runt själva med en kanalbåt. Det är så man lär sig att utforska på egen hand=)1986 det var ett tag sedan...Jag tror nog inte mycket har förändrats förutom att det har kommit till fler restauranger.
    Biggeros

    2019-07-06 | 09:40:29
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    Här hittade jag en bild för hur det kunde se ut då 1986 när vi tuffade runt:

    https://amadecasa2009.files.wordpress.com/2017/12/dsvp36hp.jpg

    En liten skruttbro som man var tvungen att fälla upp för att komma under. Jag fotade, sen när jag skulle hoppa på båten igen var det taggtråd emellan. Fick jubel från båten bakom när jag lyckades träffa av båten med ett ”smidigt skutt” :-D

    Svar: Så kul att få ta del av dina strapatser Ama. Ska kolla direkt in på ditt inlägg=)Det gäller att bjuda på sig själv!!! Trevlig helg!!
    Biggeros

    2019-07-06 | 09:47:49
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Tack för turen här! Väldigt trevlig. Har gjort ett par liknande här i Camebridge när jag varit här. Har också hyrt kanalbåt här och varit på kanalerna i några dagar. Härliga bilder! Och fina minnen dyker upp hos mig. Önskar dig fortsatt fina dagar.
    Kram!

    Svar: Visst är det en trevlig båttur som faktiskt är ett måste. Nu återstår bara College guidningen. Igår var vi söderut mot Ipswich till en liten by där vi besökte ett gammalt slott. Slott hör ju till bland mina favoriter=) Kul att du återser gamla minnen Ditte/ kram
    Biggeros

    2019-07-08 | 16:59:36
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se

Kommentera inlägget här: