biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Colleges

Kategori: England CBG

 
 
 
 
 
 
 
 
St John's College är en konstituerande högskola vid University of Cambridge
(det fullständiga skolans formella namn är College of St John Evangelist vid University of Cambridge) skolan är grundad av Tudormatriark Lady Margaret Beaufort. 
I konstitutionella termer är kollegiet ett välgörenhetsföretag som är grundat i ett stadga daterat den 9 april 1511.
Syftet med kollegiet enligt stadgarna, är att främja utbildning, religion, lärande och forskning.
Det är en av de större Oxbridge-skolorna när det gäller studentnummer.
 
 
 
 
 
 
 
 
Här har man gjort om tornet till ett Café 
 
 
Cykeln är det vanligaste fortmedel att ta sig fram med i Cambridge. Det gäller att alltid ha koll på så att man inte blir nermejad av en student. Det vore inte alls smart.
 
 
 
Trinity College har flest studenter av alla college vid Universitetet i Cambridge. Det grundades av Henrik VIII 1546. Trinity är systercollege med Christ Church College vid Oxfords universitet.
Isac Newton har en gång gått på detta Universitet 
 
 
Bland studenter så är Trinity  rankat högst på listan som det bästa College.
 
 
I väntans stunder...
 
 
Great St Marys church har även ett högt torn där man kan blicka mycket av Cambridge.
 
St Botolophs parish church
 
 
 
 
King's College är ett college vid University of Cambridge i England. King's College grundades 1441 av Henrik VI av England och dess formella namn är The King's College of Our Lady and St. Nicholas in Cambridge. I dagligt tal kallas det inom universitetet endast King's. Wikipedia
Det är även känt för dess höga kapell och deras kör.
Vad som sägs så har det alltid varit en fight mellan Trinity och Kings vilket College som är rankat bäst. Studenterna själva tycker att Trinity är det bättre.
Iaf så går det guidade turer på Kings som rankas bättre.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vissa Universitet har stängt för sommaren och håller inte guidade turer.
 
 
 
 
 
 Corpus Christi College är ett college vid Cambridges universitet i England, beläget vid Trumpington Street i Cambridges historiska centrum.
Colleget grundades 1352 av gillena Corpus Christi och Blessed Virgin Mary i Cambridge, och är därmed det enda colleget som grundats av stadens borgerskap. Wikipedia
 
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Det är något visst med dessa anrika skolor tycker jag och det är roligt att besöka dem. Kanske en yrkesskada ;-) Så många fina och välbevarade byggnader dessutom.

    Kram

    Svar: Ja, jag tänker även på dessa pampiga skolor som bär på så mycket historia bokstavligen sagt. Vilka fina marker de befinner sig på. Dessutom kända studenter som har studerat på dessa skolor. Vi ska försöka att bli guidade på Kings om tiden räcker till=)Otroligt men sant så ligger Oxford University ca 11/2 timme ifrån. Jag trodde att Oxford låg mycket närmre i med det brukar vara en årlig båttävling mellan skolorna på floden. Ha en bra dag Znogge/ kram
    Biggeros

    2019-07-08 | 14:48:19
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Intressant historia och så vackert det är! <3 Kramis

    Svar: Otroligt pampiga skolor och kyrkor. Det är jätte kul att få se denna gamla byggnation Live!!Ha en bra dag/ kram
    Biggeros

    2019-07-08 | 14:58:44
    Bloggadress: http://starbys.se
  • BP säger:

    Helt underbara bilder! Å vilket fint väder du har jämfört med Sverige. När jag tittar på dina otroligt fina foton tänker jag osökt på deckarserien om Kommissarie Morse som ju utspelade sig i Cambridge. Känner igen massvis av byggnaderna, både från serien och mitt eget besök där för många år sedan.

    Svar: Ja, jag tänker även på Inspector Morse och serien när han är ung. Jag gillar engelska deckarserier. Så det är lite kul att få se Cambridge Live och jämföra från serien. Ovanligt fint väder för att vara England. När jag bodde här så minns jag att vädret var väl det man oftast började att diskutera sins emellan=)Vänlighetsfraser.Tänk att det är 17 år sedan jag bodde i England....
    Kul att det är så många ändå som har varit i Cambridge av mina bloggvänner!!
    Biggeros

    2019-07-08 | 23:26:43
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Oh, vad jag är förtjust i dessa "college". Hade förmånen och turen att vistas tre månader på en kurs just på Trinity college här. Minnesvärt på många sätt. Så mycket historia. Och cykeln var med mig.
    Jätteroligt att nu återkomma hit via dig. Tack för alla härliga bilder och vandringen bland allt detta.
    Kram!

    Svar: Ja, cykeln är det viktigaste färdmedel i Cambridge. Det är cyklistens lag=)Trinity är även ett stort och fint College. Man såg mycket av byggnaderna på båtturen från andra sidan av the backs. Det var väldigt givande att få erfara punting på floden Cam. Dessutom var han intressant och lyssna på=)
    Trevlig kväll!!
    Kram
    Biggeros

    2019-07-08 | 23:27:48
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Ullie säger:

    nej men gud va fin
    ja här cyklas det oxå en massa jönköping är ju en stor högskola stad så massvis studenter här o de cyklar som vildar o på gator de inte ens får va på

    Svar: Även i Uppsala så är det cykel som gäller för alla studenter och det gäller att man ser sig om en extra gång=) Som sagt det är helt omöjligt att få en parkering mitt i Cambridge. Ha en god morgon och ta hand om dig!!!
    Kram
    Biggeros

    2019-07-09 | 01:31:28
    Bloggadress: http://weberskold.se
  • Marie säger:

    Pampiga fina byggnader mäktigt fint att få se kram Mamma

    Svar: Jag är tacksam att jag har fått se dessa fina byggnader =)Kram
    Biggeros

    2019-07-09 | 08:09:36
  • Ama de casa säger:

    Vilka otroligt vackra byggnader det är :-)

    Ha en härlig dag!

    Svar: Ja, jag är tacksam för att jag har fått erfara Cambridge University med egna ögon. En riktig upplevelse!Du med Ama ha en fin dag!
    Biggeros

    2019-07-09 | 11:07:25
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: