biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Game of towers

Kategori: Spaniens Sevilla

 
 
Centro Commercial Torre Sevilla
 
 
 
 

The Eurostars Torre  Sevilla 5 * occupies the last 19 floors of the Torre Sevilla and becomes an icon of the new economic and cultural dynamism of Andalusia. 

With its 180.5 meters high is the tallest skyscraper in Andalusia from where you can see the whole city.

 Vi bor på 32 :e våningen och "topfloor" är på 35 :e våningen.
Med en hissnande utsikt på Sevilla så är det värt att se denna vy.
 
 
Från alla håll och kanter ser man tornet.
Inte så konstigt....
Här går jag i parken längs floden och ser allt från betongytor, gräs, träd, fiskare, parkbänkar, bryggor och kanalbåtar.
 
 
Jag vet inte om kommunen har planer för att odla ytterligare växtlighet i parken för jag tittade nämligen på en annan skylt som tydde på det. Det vore ju bra tycker jag.
Just nu ser det lite för naket ut på vissa områden. Jag ser att de har installerat träd på ett område.
 
 
 
 
 
 
Sedan fortsatte jag och till ett torn som ser ut som ett utkikningstorn. Vilket jag tror att det är.
 
 
 
Navigeringstorn
Så nu är jag omringad av torn och skorstenar.
Torre de Oro, Torre de Sevilla och Torre de Navigacion.
 
Byggnaden intill Navigationstornet ligger det ett Universitet. Det finns det i varenda flott byggnad. Universitet eller "escuela de infantil"
 
 
Såsom i denna flotta byggnad Esic undervisas språk ( Idiomas), excutive education:  Intensive short courses in business, economics, finance, global public policy, leadership, executive master's degrees and more.
Dessutom finns en grundskola.
 
 
Den här byggnaden har jag visat tidigare och det är Junta  de  Andalucia
 
Institutional Portal of the Junta de Andalucía, the institution in which the self-government of the Community is politically organized ...
 
 
Här finns även en escuela de infantil. 
 
 
Torre  Sevilla ligger som en skugga i bakgrunden. En ståtlig stalker som jag inte lyckas bli av med vart jag än mig vänder 😀😁😂🤣
 
 
De flesta byggnaderna från Expo 1992 i Sevilla såsom Edificio  Expo  står kvar och används till universitet och kontorslokaler.
Även Santander bankkontor restaurangen Bolonia finns i byggnaden.
 
 
 
Designed by the architect Antonio Vázquez de Castro , the Expo Building, former World  Trade  Center Sevilla, was proposed as the intelligent building of the 1992 Universal Exposition of Seville from where all the main activities that were to be carried out throughout the year would be programmed. the six months that the Sample lasted.
 
 
Denna arbetsamma bronsgubbe står som gjuten och vaktar byggnaden
 
 
Jag gillar denna byggnad som är gigantisk.
 》》》》》》》》》》》》》》》》》》》》 
 
Lånad bild

With a shape reminiscent of a large pyramid, it consists of two very different parts: a lower one covered with metallic plates with an accentuated reddish copper color where the different dependencies and work cores of the building are distributed, and the other upper part formed by the top of the pyramid, stepped and completely glazed to provide natural light to the garden area of ​​its interior.

Lånad bild 

Kul att byggnaderna fyller fortfarande  en viktig funktion även om dessa byggnader installerades för en enda orsak och det var för Expo Sevilla 1992.

》》》》》》》》》》》》》》》》》》

Eiffeltornet revs heller inte ner som var givet och nu fyller det en viktig uppgift i Paris.

Har ni varit uppe i Eiffeltornet 

Det har jag 🤗

Där kan man snacka om hissnande höjder.

Idag vaknade jag av ett tjockt lager av dimma över Sevilla....

 

 

 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Jessica Högberg säger:

    Har inte varit i Paris, "ditt" torn och 32 våningar hade räckt för mej;)

    Svar: Haha, du tycker det!!Jag fick faktisk åka upp själv i Eiffeltornet. Min mor har höjdskräck som så många människor lider av. Detta tornet är heller inte fyskam🤗
    Biggeros

    2019-01-25 | 12:31:15
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Netti Starby säger:

    Wow vad häftigt med så många våningar! :-D Kramis

    Svar: Många våningar och hotellet har över 250 rum. Vi bor på en 150 meters höjd. Vi har en otrolig utsikt÷)Trevlig helg/ kram
    Biggeros

    2019-01-25 | 17:29:28
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Ditte säger:

    Vilket hotell! Och kan tänka mig att det är fin utsikt. Och förhoppningsvis går hissarna.
    Har varit uppe i både Eiffeltornet och Empire State bildning som båda är dryga 399 meter höga men än högre var det i Burg Kalifa. Men lite läskigt är det tycker jag om det börjar brinna...
    Tack för rundturen i Sevilla i fina bilder och text. Minns inte så mycket från där jag var där i mitten av 1990-talet.
    Önskar dig en fin helg här.
    Kram!

    Svar: Pampigt att du har varit i Empire building, Burg Kalifa och Eiffeltornet!! Det gäller att hissarna funkar och inget drastiskt händer. Jag får lock för öronen när hissen åker upp/ ner. Går väldigt fort.
    Annars har jag varit i CN tower (Canadian National Tower) i Torontos södra innerstad som är ett 553 meter högt TV-torn och stadens kännemärke. Tornet uppfördes 1976 som radio- och tv-mast. Antenner finns både på 305 meters höjd och i toppen, tornet har en roterande restaurang. Även ett glasgolv där man kan se ner och ta kort ( den som vågar). Coolt! Trevlig Lördag/ kram
    Biggeros

    2019-01-25 | 18:21:23
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • znogge säger:

    Det har jag varit två gånger. Dessutom har jag varit uppe i Burj Khalifa som är världens högsta byggnad.

    Kram och god kväll!

    Svar: Häftigt att ha fått erfara och varit i det högsta byggnad i världen!! Det skulle jag även vilja🤗Kram
    Biggeros

    2019-01-25 | 21:13:12
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • FREEDOMtravel säger:

    Kul rubrik! Det där första tornet är dessutom riktigt coolt! Fascinerande när man scrollar upp och ner på datorn :)

    Svar: Jag tycker att jag fick ett ganska så bra motiv på en hög byggnad!Jag fick backa långt för att fånga hela byggnaden på bild🤗
    Trevlig Helg!!
    Biggeros

    2019-01-25 | 21:35:54
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • BP säger:

    Är som du säkert förstår totalt såld på ditt hotell! Älskar sådana byggnader och bara njuter:-) Har hotellet en panorama-tur på högsta våningen? Kolla, för utsikten skulle vara nåt att visa upp på bloggen:-)
    Även de andra byggnaderna är suveräna, men de slår inte ditt hotell.

    Svar: Jag vet att du gillar byggnader🤗 Jag tänkte direkt på dig BP när jag lade ut detta inlägg. Många bra egenskaper har man lärt att känna igen som ni alla har. Kul!! Ni alla har era specialiteter och det är det som är roligt att bevara kontakten med samtliga bloggvänner🤗 Jag ska försöka och få till Panoramabilder på Top floor. Högst upp ser man verkligen mycket som man inte har möjlighet att se nerifrån. Trevlig Lördag!
    Biggeros

    2019-01-26 | 00:12:17
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • ullie säger:

    mycket häftiga torn o hus
    gubben i plåt ser ut som en vi har här i huskvarna där vi bor

    kram vännen o fin lördag

    Svar: Det kanske är samma konstnär som har gjort bronsgubben i Husqvarna.....Vem vet.....Gillar även gammal såsom ny arkitektur. Ha en trevlig Lördag dag!!
    Biggeros

    2019-01-26 | 01:18:03
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Marie säger:

    Ja jag nöjde mig med att stå nedanför Effeltornet. Det räcker med 4,5 våningen. Fina bilder och många 🗼 torn. Trevlig helg till Er båda puss och kram från Mamma och Håkan ❤️

    Svar: Ja, det är många som inte vågar att åka upp i höga byggnader och det är du inte alls ensam om. Du fick ändå se Eiffeltornet live och nerifrån och upp=)Trevlig Lördag!!Kram🤗
    Biggeros

    2019-01-26 | 11:01:50
  • Jessica Högberg säger:

    Jag hade åkt upp om tillfälle gavs!

    Svar: Det är verkligen värt att se vyn🤗
    Biggeros

    2019-01-27 | 16:08:54
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: