biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Don Quijote

Kategori: Spaniens Ecija

 
Detta fina monument kan man se i en rondell i Ecija. När jag bodde där i början på året passerade jag det många gånger. 
 Rondellen har ett ögonblick som är en representation av Quijote av Miguel Cervantes med vars gata är rondellen.
 
 
 
Det här är Miguel de Cervantes vars närvaro i Ecija som dokumenterades av historiker som kommer ut ur en bok som hålls av jättar.
Detta monument är gjord i två delar i granitvita dalar och väger 25 000 kilo.
Utformningen av monumentet har gjorts av den prestigefyllda naturliga andalusiska konstnären från Écija, Rafael González 'Armenta'.
《《《《《《《《《《《《《《《《《《《
The roundabout has a moment that is a representation of the Quijote of Miguel Cervantes with whose street is the roundabout. This is Miguel de Cervantes, whose presence in Ecija is documented by historians coming out of a book held by giants.
This monument is made in two pieces in granite white valley and weighs 25,000 kilos. The design of  monument has been realized by the prestigious natural Andalusian artist of Écija, Rafael González 'Armenta'.
 
 Miguel de Cervantes Saavedra (Alcalá de Henares)
He was born in September 29, 1547-Madrid and died April 22, 1616. He was a Spanish soldier, novelist, poet and playwright.
 
 
He wrote Don Quijote de la Mancha
 
 
Det finns även ett monument i Madrid i samma namn men det ser inte alls likadant ut.

The monument to Miguel de Cervantes is a monument of Madrid (Spain) built in 1929 that is located in the Plaza de España, in the neighborhood of Palacio, which commemorates the work of the writer.

Monument to Miguel de Cervantes

Set of Miguel de Cervantes

Monument.Location of Spain

 Madrid.España.

History of the building

 monumentInauguration13 October 1929 Architect 

Architect

Rafael Martínez Zapatero
With the collaboration of the architect Pedro Muguruza

Sculptor

Lorenzo Coullaut Valera

Dimensions

22 meters high by 17 meters wide.
Plus the statues of Cervantes (4.20 x 1.70 x 4.30 meters) and Sancho (3.50 x 1.54 x 3.40 meters).

 Lånad bild
 
Det var allt från Miguel de Cervantes 
 
 
Och Don Quijote

Kommentarer

  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    Don Quijote är en fascinerande bok!! :D


    Svar: Gillar även Don Quijote och historien. Vi ska dit till den regionen och bo på hotell i 2 månader i Oktober. Då blir det ett och annat. Trevlig Lördag/ kram
    Biggeros

    2017-09-16 | 15:55:01
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • Villa Frejas bokblogg säger:

    Snacka om "rondellhund". Vackert monument.

    Svar: Det finns så mycket fina rondeller och monument i Spanien. Man vill även veta vad den föreställer och historian. Trevlig helg/ kram
    Biggeros

    2017-09-16 | 17:07:57
    Bloggadress: http://villa-freja.se
  • Marie säger:

    Vilka vackra statyer du tagit foto på du är duktig fotograf kram Marie

    Svar: Det finns även så fina motiv som lockar. Även fina rondeller. Trevlig lördag/ kram
    Biggeros

    2017-09-16 | 17:26:33
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Någon dag ska jag läsa Don Quijote, den finns med på min stora boklista med klassiker man "bör" läsa. Tyvärr har jag bara hittat den på spanska att låna som ebok och jag tor ratt det skulle vara bortkastad tid att läsa den på spanska än så länge, jag skulle inte få ut så mycket som jag hade önskat av boken.

    Svar: Jag skulle även vilja läsa boken dock inte på spanska. Det blir nog ganska så magstarkt för min del. Visst är det vissa böcker man bara bör läsa.
    Biggeros

    2017-09-16 | 17:45:16
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Jätteroligt och uppiggande med all fina rondeller. Och denna är ju speciell. Har läst historien om Don Quijote och både han och Cervantes är ju både kult och historia.
    Ska se om jag hittar monumentet senare i höst i Madrid.
    Kram och trevlig helg!

    Svar: Visst har man hört om Don Quijote men att få vara i dessa trakter som han skulle ha härjat. Jag har även sett alla dessa väderkvarnar på håll som han slogs mot. Jag kommer säkert berätta mer längre fram. Jag såg det höga monumentet i Madrid. Ganska så mäktigt!!
    Så du har vägarna till Madrid.....
    Låter trevligt!! Önskar dig med en trevlig Lördags kväll/ kram
    Biggeros

    2017-09-16 | 18:24:33
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Anneli säger:

    Vad tjusig.. Så vackert.
    Hoppas allt är bra med dig.. Vad heter kvarg på Spanska ? =)

    Ha en mysig kväll, kramar ♥

    Svar: Visst är monumentet ståtligt!!!Trevlig Söndag/ kram
    Cuajada heter kvarg på spanska. Jag har lite svårt att finna det i alla affärer. Det finns andra bra val med.
    Biggeros

    2017-09-16 | 20:40:26
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • BP säger:

    Don Quijote - där kommer minnen fram kan jag säga. Läste boken om honom och Sancho Panza när jag var barn. Minns att jag gillade boken.

    Monumentet är otroligt imponerande och tund - ungefär som boken som hålls upp där;-)

    Svar: Vad jag vill minnas läste vi Don Quijote i skolan. Skulle vilja fylla på mitt minne genom att uppdatera mig.Monumentet är ett mäktigt verk som man inte bara går förbi.
    Något tung......
    Tyvärr kan jag inte ta hem. Väger ton🤗
    Biggeros

    2017-09-16 | 21:00:20
  • Annelie säger:

    Otroligt vilka skulpturer de gör utomlands... och då ska vi inte prata på deras arkitektur.

    Ha nu en helt underbar söndag... // Kramar om Annelie

    Svar: Jag blir alltid imponerad när jag går på min upptäckt i varje stad/ by. Jag gillar både gammalt som nytt arkitektur och fontäner/monument. Samt broar. Spanjorerna kan deras sak när det gäller byggnader och monument🤗🤗Trevlig Söndag!!
    Kram
    Biggeros

    2017-09-17 | 06:44:09
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657
  • Jessica Högberg säger:

    Inget man tar under armen dör transport hemmåt då...

    Svar: Jag hade lite fundering på att monumentet hade gjort sig bra hemma hos mig. Tror att det får stå kvar i Ecija🤗
    Biggeros

    2017-09-17 | 09:51:10
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • moa säger:

    vilket intressant inlägg och historia. tack för att du delar med dig av sina utflykter finaste. <3

    Svar: Tack för att du följer min blogg och tycker att inläggen är intressanta. Gillar att dela med mig av spansk historia/ kram och sov gott🤗
    Biggeros

    2017-09-17 | 22:23:30
    Bloggadress: http://moamedalicia.com

Kommentera inlägget här: