biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Byta stil

Kategori: Min Blogg

 
Många har frågat mig vad jag ska göra....
Jo, jag ska nämligen gå tillbaka till LCHF stilen igen.
Efter mer än ett års uppehåll så har vikten ökat rejält. Allt det jag kämpade för förra gången är helt förgäves. Kilona som jag flitigt gick ner har jag gått upp igen. 
Maj förra året
bodde vi mycket på Melia hotell och hade Level förmån som innebär att man får äta så mycket gourmet tapas och goda desserter som man förmår. 
Vid det tillfället följde jag fortfarande LCHF men tog mig friheter att prova en, två, tre av dessa goda aptitretare.....
Som ni kanske vet ska man inte blanda in så höga halter av kolhydrater till LCHF utan tvärtom. Man ska äta ett lågt intag av kolhydrater och högt fettintag.
Som sagt det funkade för mig och Mr U.
Vi tappade 13 och 20 kilo=)
Juni förra året
Hade vi 100 års kalas och bjöd på mycket av det goda. Det liksom bara eskalerade  med intag av bomber av kolhydrater.
September förra året
blev jag allvarligt sjuk och blev liggandes på sjukhus i tre veckor. Då var heller inte LCHF aktuellt. Stilen var inget givet alternativ att fortsätta med pga mina höga kolesterolvärden och höga blodtryck.
Varför vill jag byta stil?
För det första är jag rädd om min hälsa och för det andra så vill jag bli fit for fight och har målet att gå ner de kilon ( lite till) jag har lagt på mig. Jag vill komma i min gamla kläder som är allt för tajta nu.
 
 
 
 Hur kan man komma igång med förbränningen?
 
 
Nollning
betyder att man försöker att hålla ner gram av kolhydraterna till noll. Det innebär alltså att det man får lov att bara äta under nollningen är: Kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg. Därefter får man äta fett som tillägg.
Ketonerna
skjuter i höjden och förbränningen ökar drastigt i kroppen. Det brukar ge oftast  en bra effekt. Detta är en kickstart för viktminskning. 
Så denna strikta dieten kommer jag att utöva i 14 dagar och träning. Det som även är viktigt under denna period är att man tillför C- vitamin, B-12 och Magnesium. De
Därefter kommer jag att tillföra kolhydrater i lågt gram intag. Alltså övergå till LCHF stilen.
 
Texten kan zoomas in på dataskärm
 
De första dagarna kan man få huvudvärk och koncentrationssvårigheter. Man kan även få en otrolig energi.
 
 
 
I måndags började vi vår nollning.
Igår åt vi:
två stekta ägg till frukost.
Ugnsbakad torsk i ugnen med hackade ägg och kokomjölk till lunch.
Kycklingburgare med stekt ägg till kvällsmat.
 
I morse åt vi en enkel och tråkig omelett och Te.
 
 
Det kommer även ösas ner kokosolja i både rätter och drickor som tillägg.
 
 
Ja, som sagt detta är bara början på denna resa.
Jag kommer inte plåga er med fler bilder på mat nu på ett tag. Ett och annat bra recept kommer jag dela med mig lite senare och berätta hur viktnedgången artar sig. Annars är det huvudsakligen en reseblogg jag har men inflikar även med annat smått och gott.
 
 
 
 
 
 
 Så nu börjar resan!

Kommentarer

  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    Vad cool du är, heja heja dig :D Jag mår dåligt av HF eftersom jag har gallsten, men jag ska försöka lägga om min livsstil också och gå ner de sju kilo jag gått upp. Jag tror jag har gått upp mycket av medicin jag börjat med: den gör mig ständigt hungrig. Så egentligen har jag förstås gått upp av mat, men du vet "onödig mat" som jag inte brukar ha hunger eller sug efter. Och sommarens alkoholvanor har också bidragit. Men jag tror att jag kan klara allt lite i taget :) Första målen är skrivande och firre ;)

    Svar: Du är duktig Julia!!Kämpa på med att äta mer fisk och att skriva🤗
    Man får ta lite i sänder och detta passar oss. Vissa passar det inte alls. Jag har följt LCHF i tre år innan. Det funkade bra=)
    Lycka till du med att gå ner dina kilon. Det fixar du🤗🤗
    Biggeros

    2017-09-12 | 14:02:15
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • wiolettan säger:

    Lycka till, verkligen.
    Jag och min man började med något liknade den 3/7 och jag har se´n dess gått ner 3 kilo så det är inte mycket. Men, på grund av alla mina mediciner, bl.a Waran så är jag lite försiktig.
    Vi slopar socker, kolhydrater, så gott det går.
    Det ska bli spännande att få följa din viktresa, det ser jag fram emot.
    Kram!

    Svar: Så duktigt av er att minstone ändra livsstil. Att gå ner 3 kilo är bättre att inte gå ner något alls🤗Socker är boven till mycket och även en del kolhydrater. Jag kan lätt slippa vetemjöl produkter och ris. Jag kommer att uppdatera hur det går lite längre fram🤗🤗
    Lycka till er viktnedgång/ kram
    Biggeros

    2017-09-12 | 14:02:30
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Villa Frejas bokblogg säger:

    Just nu äter jag inte lchf men trivs med det. Kram och lycka till

    Svar: Det är tur att det finns valmöjligheter för alla🤗Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2017-09-12 | 16:58:34
    Bloggadress: http://villa-freja.se
  • Ditte säger:

    Önskar dig lycka till. Och visst kommer detta att gå bra. Vill man så kan man.

    Vad gäller så mycket fett i maten fungerar det inte alls för mig. Mina tarmar kan inte bryta ner det. Men den asiatiska maten passar mig utmärkt så det blir mycket av den varan.
    Jag äter ganska blandat men har som tanke att jag inte kan äta/dricka mer än jag gör av med. Och jag undviker drycker med mycket socker.
    Och att hitta det som fungerar för en är ju viktigast och att känna att man mår bra.
    Kram!

    Svar: Exakt som du säger Ditte. Detta är en stil som vi vet fungerar på oss om man brukar allvar. Sedan passar den inte alla. Idag är en sådan dag då jag har lite huvudvärk pga att kolhydraterna går ur kroppen. Det visste jag innan att det kan ske. Då gäller det att dricka mycket och äta mycket salt=)Jag gillar även asiatisk mat och så mycket andra maträtter. Sockerdrycker undviker jag även men det är så mycket socker i frukter ( som ska vara nyttiga) som man inte ens vet om. Tack för uppbackning och jag respekterar ärlighet// kram
    Biggeros

    2017-09-12 | 19:49:55
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • BP säger:

    LCHF och andra dieter är inte min grej. Jag tycker att man ska hålla sig till "vettig" mat, alltså mat UTAN fett bland annat. Tänker på kolesterol bland annat!!!
    Min man och jag håller oss till kött/fisk, potatis/pasta/ris och nå't grönt till, mest sallad.

    Han är diabetiker typ 1, är 1,96 m lång och väger 83 kilo. Själv är jag 1,66 m lång och väger 52 kilo.

    Men självklart önskar jag dig lycka till! Hoppas dieten även funkar på alla restauranger ni äter på. Något vi gör i Spanien vi med såklart. Å just den spanska "mixen" av mat är perfekt. Vi går aldrig upp i vikt därnere, trots att intaget av alkohol där är betydligt "större" än här hemma. Å sockerdricka/saft dricker vi aldrig, men gärna apelsinjuice med fruktkött;-)

    Svar: Många tror att fett är farligt....Det är intaget av för mycket kolhydrater kombinerat med fett som ställer till det.
    Varför ska vi äta fett?
    Fett ökar upptaget av fettlösliga vitaminer!
    Dvs A,D,E och K.
    Vi blir mätta av fett och det sänker GI värdet och det innebär mindre insulin!
    Vi blir bättre på att fettförbränna av att äta fett! Det fettet som lägger sig runt midjan är inte pga fettet vi äter, det beror på vad vi säger till våra hormoner! Äter vi för mkt kolhydrater så talar vi om för kroppen att den ska fettlagra ju. Fett ger oss långsam men lång energi, kolhydrater ger oss snabb men kort energi.
    Det är för mycket glukos som gör att vi fettlagrar inte fettet vi stoppar i oss.

    Sedan ska vi ju inte glömma proteinet! Det är kroppens byggsten! Ät protein till alla måltider! Vi blir mätta av protein och det går åt mycket energi för att förbränna protein = ökar fettförbränningen!
    Visst jag tar kolesterolnedsättande tabletter nu men kommer att ha koll på mitt värde. Alltså se om det sänks i början av skiftet av min nya livsstil. Jag känner människor som har börjat med LCHF som har gjort att deras kolesterolvärde har sänkts. Visst är medelhavsmat bra förutom pommes frites. Härligt att inte behöva oroa sig för sin vikt🤗🤗
    Tyvärr så får jag inte dricka apelsinjuice nu för att det är allt för mycket kolhydrat/
    socker i. Till mitt dilemma🤔


    Biggeros

    2017-09-13 | 00:18:09
  • Annelie säger:

    Lycka till nu vännen,, men eftersom du VET det fungerar så är det bara att kämpa på.
    Å ni som rör så mycket på er... ja då kommer ju er viktresa gå fort.

    Men ändå Lycka till..

    Kramar Annelie

    Svar: Tack för uppbackningen!!Det känns bra nu näŕ jag är motiverad för min nya livsstil. Nu är den inte så ny för mig för jag vet att den fungerar på mig=)Kram
    Biggeros

    2017-09-13 | 05:41:58
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657
  • Netti Starby säger:

    LCHF är verkligen en bra diet och lycka till! :-D Kramis

    Svar: Tack för sporrningen!!För mig passar dieten bra/ kram
    Biggeros

    2017-09-13 | 06:28:13
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • znogge säger:

    Lycka till med din nya livsstil! Jag förstår att du vill bli av med kilona som du samlat på dig, speciellt med tanke på att ni tappade så mycket. Jag körde LCHF under några år men blev tröttare och tröttare så jag frångick metoden. Äter numera fettsnålt samt undviker kolhydrater. Sommaren har genererat två extra kilon som ska bort nu för annars är det lätt att fler smyger sig på tyvärr.

    Kram

    Svar: när jag vet att metoden fungerar på mig så känns det som ett bra val just nu. Jag vet att många gånger är för mycket intag av kolhydrater boven till allt. Det har jag även erfarit. Då vet du vad dieten innebär om du har provat på den. Man ska välja en metod som passar en själv. Om du bara har gått upp ett par kilo under sommaren så går du säkert ner det fort. Trevlig dag// kram
    Biggeros

    2017-09-13 | 09:31:46
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Du vet om att du ska vara lite försiktig med kokosolja när du börjar använda det, va? Eller ni kanske har använt det länge?

    Jag köpte två burkar på Aldi för ca 6 € i veckan, de hade på erbjudande och då gäller det att passa på. Jag använder det tyvärr sällan till mat osv utan använder det mest till hud och hår. Perfekt vid myggbett eller precis när man epilerat bort hår. Har hällt upp i en sprayflaska så nu i värmen går det bra att använda. Lite jobbigt att spraya när det är under 24 grader bara ... :D

    Svar: Nu har vi lagom doser av kokosolja och därav kokosmjölk. Förr hade vi en halv tsk kokosolja i kaffet. Nu dricker vi inte alls så mycket kaffe just nu under nollningen. Vi föredrar Te. Jag vet att kokosolja kan få igång magen. Som sagt vi tar det i små doser i början. Lagom är bäst.Tack för dina bra tips om hur att använda kokosolja på olika sätt. Jag har även hört att kokosolja är bra för mycket. Den funkar bra som fuktkräm. Även för tandbesvär, tandblekning och att förebygga karies. När jag hade tandvärk här om dagen och värken försvann dagen efter. Om det nu beror på kokosoljan....Roligt att byta erfarenheter🤗
    Biggeros

    2017-09-13 | 11:51:07
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ama de casa säger:

    Vi testade LCHF för några år sen efter att jag hade opererat bort gallan och hade problem med på tok för högt blodsocker. Det var inte alls så svårt (fast jag saknade verkligen pasta, som jag älskar!) och gav resultat även på vikten.

    Nu efter den långa kryssningen med huuur mycket god mat som helst (inklusive mängder av kolhydrater) så har jag inte ens vågat ställa mig på vågen ännu. Kanske dags för ännu en LCHF-sväng... :-)

    Lycka till på resan!

    Svar: Det funkar för mig att vara ifrån bröd och socker. Jag är ju även barnsligt förtjust i pasta. Nu känner jag att jag har lagt på mig allt för många kilon och jag har provat både vegetariskt och 5:2. I med det att jag vet att LCHF funkar för mig så ser jag inget annat bra alternativ. Då har du även erfarenhet av LCHF. Nu rekommenderar även somliga läkare att äta mindre intag av kolhydrater. Visst har jag för högt kolesterolvärde. Det ska inte vara något problem. Jag tror många inte är medvetna om hur LCH F fungerar. Många tror att fett är den värsta boven i dramat. Jag har även börjat väga mig nu som var ett tabu. Vi har en Fitbit våg som daterar allt.Så man kan följa skalan om eventuell viktminskning. Nu kör vi en kickstart med nollning som vi inte gjorde förra gången. Än så länge funkar det bra. Efter ca 36-48 timmar så kan man få huvudvärk när kolhydraterna går ur kroppen. Igår hade jag en lätt huvudvärk. Tack för uppbackning Ama🤗Ps. Ska bli spännande att få se vad för metod du kommer att välja🤔
    Biggeros

    2017-09-13 | 12:01:10
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Anette säger:

    Det ska bli spännande att följa din diet-resa. Lycka till 😊

    Svar: Tack Anette för din support🤗🤗Det kommer gå så bra🤗
    Kram
    Biggeros

    2017-09-13 | 12:06:42
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Kattis säger:

    Så spännande, heja er och stort lycka till på er resa! Det kommer ni klara galant!:D
    Kram

    Svar: Tack för din positiva support🤗🤗Jag har klarade att gå ner förra gången. Så det ska gå galant även denna gång🤗
    Det kommer mer uppdatering om hur det går=) kram
    Biggeros

    2017-09-13 | 13:12:01
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • moa säger:

    spännande. min kollega använder sig av LCHF metoden och jag blir så fascinerad och nyfiken på vad hon har med sig till lunch varje gång hehe :D kram vännen lycka till <3

    Svar: Det finns så mycket goda recept. Jag är även medlem hos Kostdoktorn som har otroligt bra recept från keto recept till måttliga recept. Det här ska nog gå bra. Det gick bra förra gången i ca 3 år tills jag började att slarva. Tack för din uppmuntran Moa// kram 🤗
    Biggeros

    2017-09-13 | 22:59:15
    Bloggadress: http://moamedalicia.com
  • Lena i Wales säger:

    Lycka till!
    Jag tillhör också den kategori som går upp ett kilo genom att titta på en bakelse. Bara för att jag är relativt smal tror alla att jag kan äta vad som helst och hur mycket som helst, men så är det inte Har ständig kamp med vikten, men har lyckats hålla någorlunda ordning på den genom att tänka mej för, fast ibland struntar jag i det och smäller i mej något onyttigt.
    Har funderat på LCHF och tänker följa dej och se hur det går.

    Svar: Så roligt att jag ger till viss del inspiration Lena🤗Jag känner mig så motiverad och är beredd att gå ner en hel del kilo. Jag gillar allt som ser smarrigt gott ut och bakelser. Efter att ha provat en vegetarisk månad innan Sverige besöket så stoppade jag i mig många typiskt svenska saker såsom Skagens, tunnbrödsrulle, Stekhouse burgare med pommes och potatissallad och en bakelse. Usch så mycket onyttiga kolhydrater🤔🤔Nej, nu är det dax att tänka på hälsan. För högt antal gram av kolhydrater är mindre bra. LCHF är en livsstil och inte en diet och man blir så van tillslut att räkna/ utläsa kolhydrater i affären. Tänk vad man låter sig luras av alla kolhydrater man stoppar i sig i matvaror. Då får vi se helt enkelt om du lyckas bli inspirerad av min livsstil// kram Lena
    Biggeros

    2017-09-14 | 01:54:09
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • ullie säger:

    ja det är ju så man äter ju inte dirket nyttig mat inte ser på min väninna som håller på nu ja äter massa hon inte äter o pasta o så .. men lhcf va det heter är ju bra o boken är jätte bra har ja hört så stort lycka till vännen ja tror på dej bara man har vilja o dessutom Vet va man skaäta eller inte
    kramiz o fin morgon dag

    Svar: Jag har ju provat LCHF innan så jag vet att det fungerar på mig och min man. Vi provat andra dieter som funkar mindre bra. Visst är det så att man inte äter pasta, ris, potatis, socker och ris. Sedan äter man annars låga intag av kolhydrater. Hur mycket beror på hur mycket kilon man vill tappa. Har man nått sitt mål så stangerar man intaget av kolhydrater. Motivationen finns och nu är det bara att köra på 🤗 Tack för support// kramiz
    Biggeros

    2017-09-14 | 02:16:27
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Varmt lycka till!

    Svar: Tack Jessica!!Nu är jag tillbaka till LCHF🤗
    Biggeros

    2017-09-14 | 13:05:19
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • starsinlife.blogg.se säger:

    Lycka till!

    Svar: Tack så hjärtans mycket🤗
    Biggeros

    2017-09-14 | 13:16:42
    Bloggadress: http://starsinlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här: