biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Doñana

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

 
 
Cuesta de Maneli
1, 2 km och 30 minuters gång till playan.
Vad gör man inte för att komma till de enorma dynerna till strand och det stora havet Atlanten.
 
 
Stränderna i Huelva visas ibland som de stora okända i den andalusiska kusten.
kustens skatter som håller sin väldighet masskonsumtion.
Om Cuesta Maneli kan man bada i ändlösa soltimmar mellan Matalascañas och Mazagon som är mer turistiska stränder.
Dessa hemliga stränder som smälter in i Atlanten ger en kolossal naturupplevelse. Och är man nudist så finns det plats för dem lite längre bort på den milslånga strandremsan.
Finns det plats för hjärterum så finns det även plats för stjärterum....
 
 
 
 Sanddyner, klippor och en slingrande väg till eskorterade tallar som skulpteras av vinden.
 
 
 
 
 
Efter 1,2 km i hettan och flipflop på fötterna var man rätt så mör. 
 
 
 
 
 

Nationalpark

Huelvas natur

Doñana är ett skyddat naturligt utrymme. Det omfattar Doñana National Park (skapad 1969) och Doñana Natural Space (skapad 1989 och expanderade 1997).

Den stora expansionen av marshmarker är hem för många arter av vattenfåglar på vintern och med siffror som vanligtvis når 200 000 varje år. På grund av sitt utmärkta geografiska läge mellan två kontinenter och dess närhet till mötesplatsen mellan Atlanten och Medelhavet (Gibraltarsundet). Därmed kan du observera mer än 300 olika arter av fåglar i Doñana eftersom det är ett förbifarande , avel och vinterplats för tusentals av dem.

Vattenfåglar från västra Europa samlas här med oändliga arter. De stationera sig på myrmarkerna och omgivningarna förutom andra från Afrika. Med olika vetenskapliga institutioner som övervakar den lämpliga utvecklingen av de grannregionerna. Därmed bevarande av vissa hotade arter som bor här betraktas detta som den största ekologiska reserven i Europa.

 
Denna fina fågeln fick jag fota hur mycket som helst utan tvekan......
 
 

Det förklarades till UNESCOs världsarvslista 1994.

Kommentarer

  • Eva – People in the Street säger:

    Asså! Ser helt ljuvligt ut. Jag längtar till vi kan bada även här i Norrbotten :)

    Svar: Hur varmt är det nu hos er? Snart så kan du bada Eva=)Jag minns när vi var i Luleå för två års sedan och att det var så kallt hela tiden i både Juni och Juli. Då jag drog vidare till Uppsala i Augusti då kom värmen till er rapporterade Mia Andreasson som jobbade i receptionen på vårt hotell. Jag har fortfarande kontakt med henne och Birgitte. Här är det mer än ljuvligt med dessa dyner till strand och Atlanten till hav🤗Kram på dig
    Biggeros

    2017-06-05 | 12:56:33
    Bloggadress: http://peopleinthestreet.se/
  • Eva – People in the Street säger:

    Tja, idag är det 10 grader men det ser ut att bli ca. 18 grader senare i veckan. Rena sommarvärmen hehe...
    Jag har sett att vi har en gemensam vän i Mia :) Så kul att ni har kontakt fortfarande, det är en riktigt härlig tjej!
    Ser på sociala medier att vänner till mig redan har tagit första doppet, men det är klart med en varm bastu innan är det lättare att doppa sig i iskallt vatten.
    Förstår att ni njuter! Fortsätt med det och ha en trivsam kväll!
    Kram

    Svar: Så härligt att värmen har hittat till Norrbotten=) Då kanske det blir det första doppet för i år÷) Bastu är aldrig fel. Tro om du vill så ska vi skaffa bastu i Spanien. Min make är ju halvlapp och är uppfödd med sauna. Tänk vad världen är liten och att vi har gemensam vän. Mia är jätte gullig. Hon och Birgitte tog hand om mig i Luleå. Ha det bra och en stor kram🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-05 | 17:12:55
    Bloggadress: http://peopleinthestreet.se/
  • Veiken säger:

    Inte dåligt alls. Jag gillar när områden blir skyddade av någon anledning. Vi måste vara rädda om det vi har och värna om resten! Kramar

    Svar: Jag håller precis med dig. Vilken vacker natur och jag tycker nog att de flesta national parkerna i Spanien ses efter. Det handlar även om djuren och växterna. Jag är väldigt impad att dessa växter ens kan existera i ökenklimat. Som sagt det finns växter som passar i fukta och andra i torka. Kramar tillbaka
    Biggeros

    2017-06-05 | 17:19:34
    Bloggadress: http://veiken.se
  • VillaFrejasboktips säger:

    Vilken vacker natur. Förstår att det var mödan värt.

    Svar: Jag ojjade mig lite i hettan och att jag hade obekväma skor på mig. Jag brukar alltid gå långt=) Visst är det värt det// kram
    Biggeros

    2017-06-05 | 17:24:21
  • Znogge säger:

    Så otroligt vackra bilder! Jag hade gärna tagit den promenaden för att komma till stranden :D Vi bor vid fina stränder själv och det är verkligen en tillgång!

    Kram och god kväll!

    Svar: Jag har ju alltid gillat havet och bott nära havet i Sverige. Vad gör man inte för att komma ditt och ta sig ett riktigt dopp i Atlanten. Promenaden i sig själv gjorde även lite nytta=)Kram
    Biggeros

    2017-06-05 | 18:37:05
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Marie säger:

    Vad fina bilder och vacker natur snart ses vi härligt ljuvligt puss o kram Mamma tänk att få känna värmen och solen och att få vara med dig

    Svar: Värme behöver vi alla och även sol. Så sant så ses vi snart🤗🤗Naturen är helt underbar 🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-05 | 19:33:54
  • Ama de casa säger:

    Oj! Den där pippin såg väldigt mycket ut som en entita, men blåare :-)

    Jättefina bilder!

    Svar: Denna Pippi påminner om Entita men har lite längre stjärt och är blåare. Den är väldigt fin÷) Denna var ganska tam och det fanns massvis av dem i skogspartiet.
    Biggeros

    2017-06-05 | 19:35:27
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • BP säger:

    Vilken underbar bildkavalkad! Vilken natur!!! Här skulle till och med jag stå ut med att få sand mellan tårna;-)

    Svar: Min käre far brukar många gånger säga att han inte tycker om att få sand mellan tårna😁😁Här är det ganska så svårt att undvika det. Visst är det värt det att få lite sand och att få uppleva denna fina natur🤗
    Biggeros

    2017-06-05 | 21:17:24
  • Ghugge säger:

    Helt fantastisk natur och mycket fina bilder❣️
    Kram G

    Svar: Naturen är helt underbar!! Om man inte har sett dynerna så tycker jag att det är värt ett besök// kram
    Biggeros

    2017-06-05 | 22:55:44
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • Ditte säger:

    Oh! Så fint! Härliga och lockande bilder. Här skulle jag också trivas. Men jag får nog börja med ett besök. Känns fint att planera inett sådant under slutet av september eller början av oktober. Nu i sommar vill jag vara hemma eftersom min hy inte längre ska bara i solen- (rejäla solskador....)
    Kram och jag hoppas och tror att ni hade en ljuvlig dag här.

    Svar: Under sommaren är det ganska så hett i detta ökenklimat. Däremot September/ Oktober har temperaturerna sjunkit. Då kan det vara ganska så behagligt i Oktober månad=)Du får vara rädd om din hy och då passar en sommar i Sverige perfekt🤗🤗Kram
    Biggeros

    2017-06-05 | 23:16:18
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Heléna säger:

    Så fantastiskt vackert! Hade definitivt kämpat mig fram 1,2 km för att få njuta av den strandremsan :D Roligt med en social fågel som gillar att stå modell :D Kramar <3

    Svar: Jag blev så förvånad att jag lyckades komma så nära denna fina fågel. De var många bland träden och flög förbi mig i all hast. Att dela nytta med njutning är möda värt. Jag fick min långa morgonpromenad och sol/ bad. 1, 2 kändes mycket kortare på väg tillbaka. Dock många uppförsbackar. Pulsen var uppe i 130 slag på minut...Kände mig rejält nöjd efteråt🤗🤗
    Biggeros

    2017-06-06 | 00:24:18
    Bloggadress: http://helna.blogg.se
  • Annelie säger:

    Men OJJJ vilka underbara bilder du bjuder oss på.
    Inte alls så man blir sugen,,, tur det var trappa ner i slutet,,, då vet jag att det ändå är kört för mig.. *skämt åsido*,,, jättemysigt ställe ni var på.

    Ha det allra bäst.. // Kramar om Annelie

    Svar: Ja, inte alls handikappsvänligt÷/Dessutom var trappan ner trasig så man fick lirka sig ner från stupet. Mycket jobb för att nå slutdestination 🤗
    Hursomhelst stannade vi kvar på stranden i 4 timmar och hade med oss matsäck och mycket vatten 🤗🤗Kram på dig
    Biggeros

    2017-06-06 | 08:04:24
    Bloggadress: http://gifta6570.bloggplatsen.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Åh! Ännu fler vackra standspångbilder. Snyyygt!

    Martornen är verkligen vacker!

    Svar: Men visst är dessa växter vackra som kommer upp ur dynerna 🤗Vi fick en utflykt med bad, sol och orientering på ca 3 km i gång. Ganska så nöjd med dagen// kram
    Biggeros

    2017-06-06 | 11:13:58
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ami säger:

    Så fina och härliga bilder :)
    Kram

    Svar: Tack Ami!! Gillar de sandiga dynerna och naturen=)
    Trevlig dag// kram
    Biggeros

    2017-06-06 | 12:17:14
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: