biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Spanska torget

Kategori: Spaniens Sevilla

 
La Plaza de España, 
the Spanish square, Seville
 
Representative of much of the regional architecture, this magnificent construcion is highlighted with polychromatic ceramic tiles. The semicircular plaza has a diametre of 200 metres and is flanked by two spectacular towers and a bordering lake that are especially worth seeing.
 
 
 
 
 It was built for of the Ibero-american Exhibition of 1929, held in Seville. Its creator was Aníbal González. He mixed a style inspired by the Renaissance with typical elements from the city: exposed brick, ceramics and wrought iron (worked by Domingo Prida).
 
 
Här är turismen väldigt utbredd och här kan man hyra allt ifrån häst&vagn till den som önskar eller rentav en cykelvagn.
 
 
 
Its floor plan is semicircular. It is dominated by 2 towers, one on each side of the enclosed area, which frame the central building where the main rooms are. Between the two towers runs a network of galleries with an arcade of semicircular arches leading to exits in different parts of the square, where a fountain stands.
 
 
 
Om man så önskar så kan man ro runt på tu man hand och umgås på ett lite mer romantiskt sätt.
 
Jag valde att gå runt och då även njuta i den stora parken "Maria Luisa" som ligger angränsande 
Visst hade det varit mysigt att ta häst&vagn nästa gång.....
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Så vackert där ser ut så där hade jag gärna strosat omkring med kameran i högsta hugg!

    Kram och trevlig kväll!

    Svar: Det hade du tyckt om!! Parken är helt underbar. Den kommer jag att visa i ett annat inlägg, kram:)
    Biggeros

    2016-03-07 | 18:12:07
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ama de casa säger:

    Så himla vackert det är där :-)

    Svar: Jag har varit på plaza Espana i Sevilla tidigare. Det spelar ingen roll för det är så vackert här!!!:)
    Biggeros

    2016-03-07 | 18:43:51
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Marie säger:

    Älskar att åka häst o vagn.Vilka fina bilder och klarblå himmel. Har nu druckit din special drink med citron,ingefära honung det är starkt men nyttigt kram Marie.

    Svar: Bra att du lyssnar på mig!! Det kommer göra dig gott:) kram
    Biggeros

    2016-03-07 | 19:48:18
  • Yvonne säger:

    Är du alltid ute och reser??Jag vet inte när våren ska komma.Hade jag vetat hade jag fått jobba på väderleken.Kram!

    Svar: Jag reser mycket. Jag har även bott i Skåne, Stockholm och Blekinge. Visst längtar jag tillbaka till mina döttrar i Sverige, men tyvärr inte klimatet. Det skulle vara våren då.. Finns inget bättre än svensk vår. Kram på dig.
    Biggeros

    2016-03-07 | 21:31:48
    Bloggadress: http://skningen.wordpress.com/
  • Decdia säger:

    Vackert! Jag hade också gärna åkt häst och vagn, det är så mysigt.

    Svar: Det blir nog häst och vagn nästa gång. Ha en bra kväll
    Biggeros

    2016-03-07 | 21:33:26
    Bloggadress: http://www.decdia.blogg.se
  • FREEDOMtravel säger:

    Åh där har vi varit! Fantastiskt vackert!

    Svar: Visst är där vackert!!! Nu är det även vår i Sevilla då allt blommar i parken intill÷) Ha en trevlig dag!!
    Biggeros

    2016-03-08 | 07:44:48
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • Ami säger:

    Så vackert! Och att åka häst och vagn verkar väldigt romantiskt :)
    Kram

    Svar: Visst ser det mysigt ut. Denna ståtliga byggnaden är värd att se:)
    Biggeros

    2016-03-08 | 11:48:31
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • Ghugge säger:

    Åh, en sådan njutbar tur du tar oss på!
    Otroligt vackra bilder på fantastiska byggnader i en underbar stad. Tusen tack!
    Kramen

    Svar: Härligt att du tycker så för precis vad jag känner. Finns mycket att se:)
    Biggeros

    2016-03-08 | 16:33:30
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se

Kommentera inlägget här: