biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Hervás

Kategori: Spaniens Hervas

 
 
När man är på vägarna passerar man små, små byar och många gånger har de alltid något att leverera.  Som denna enorma katedral. Den tar över hela byn.
 
 
Vi åkte genom berg och dalar ...
 
 
Tills vår lista på sevärdheter sade att vi skulle se Hervás 
 
 
Vi tog oss upp till dammen (vattenkraftverket) via vandringsleden. Det var väl inte så mycket att se
 
 
Sedan åkte vi till Hervás statskärna
 
 
 
Vid denna fina byggnad parkerade vi bilen
 
 
När vi gick uppför de smala gatorna fick vi sällskap av en hund
 
 
Från synhåll utmed smala gatan sålde en liten butik handgjorda mattor  och..
 
 
Nötter från Badajoz, färska kiwis, ingefära från Kina och färsk vitlök från Badajoz.
 
 
På motsatta sida fick jag syn på ett korsvirkeshus..
 
 
 Vi travade vidare till ett torg. 
Vad Hervas är även känt för är deras skinnfabriker. Tyvärr var allt stängt på en söndag...
 
 
Denna vyn ser man uppifrån kyrkan som ligger belägen högt upp på toppen. Vi kunde även härleda oss tillbaka till bilen...
 
 
 
Motion fick vi bara genom att ta oss upp till denna kyrka..
 
 
 
Nu har ni fått en se lite av Extremadura och att varje stad/ by har alltid något att erbjuda. Det beror ju även på vad man är intresserad av. Nu har vi tagit oss upp i bergen och ner i  dalar. Temperaturen skiljer sig oerhört. 
 
Idag ska julhandlas  till  planerande  julbak och julmat. För den delen är det tomt i kylen så det kan behövas lite uppdatering. Efter en månads frånvaro från huset så tar det långt tid att värma upp alla rum. Så nu står värmefläkten  på högsta fart.
 
 
Tänk att det är bara en vecka kvar till Julafton....
 
 
 
 

Kommentarer

  • Eva`s blogg säger:

    Enormt vackert jag älskar husen o dess färger som finns runt om jag är född i fel land det vet jag he he kul att få lite mer vetskap om det så tack :) å fin lördag kramen

    Svar: Här finns så mycket att utforska. Jag är tacksam att få se så mycket Eva:)Hoppas att du är nöjd med min guidning:)Ha du en trevlig 4 advent min fina bloggvän. Kram
    Biggeros

    2016-12-17 | 13:42:07
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Lena i Wales säger:

    Tack för trevlig guidning!
    Det jag bl a gillar med Spanien är dessa trevlig små städer och byar, inget speciellt enl turistbroschyrer, men mycket speciellt när man kommer dit.

    Svar: Jag brukar själv inte följa en reseguidbok. Jag har oftast fått råd av urinvånarna. Jag har bott i olika länder och aldrig läst en guidebok. Dessa byar i Extremadura har min mans kompanjon Franscisco rekommenderat. Tack!!! Dessa små byar är kända för något och har en historisk bakgrund. Roligt att ha sett en del av Extremadura, Badajoz. Ha det bra Lena. Kram
    Biggeros

    2016-12-17 | 18:39:40
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Jag är både glad och tacksam över alla resor inom Spanien jag får göra med dig som guide. Tänk så mycket jag fått se och lära mig. Jag har mycket kvar att se för egen del men nu börjar jag få en liten resehandbok via din blogg.
    Jättefina bilder!
    Välkomna hem igen!
    Stor kram!

    Svar: Så härligt att få beröm av en annan erfaren resande bloggare och även som har bott i utlandet. Jag tackar och bugar Ditte. Så skönt att vara hemma igen:) Kram
    Biggeros

    2016-12-18 | 07:28:57
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    Kikar in & önskar dig en fin 4 advent :) stor kram <3

    Svar: Detsamma <3
    Biggeros

    2016-12-18 | 10:22:28
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Anna, New York - My Bite of the Big Apple säger:

    Tack för guidningen på de mysiga gatorna! Jag gillar särskilt bilden med hunden. Som en tavla! Det är så fint att se bilder med sol och sommarkänsla också, även om jag förstår att det inte är sommar. Lite skillnad mot här dock ... ;) Kram!

    Svar: Det finns vissa dagar som är varmare än andra. Då gör sig både plats och bild sig till sin fördel Anna. Hunden följde med en bit tills den ansåg när den inte skulle få någon mat. De herrelösa hundarna försöker hålla sig i god ton med människorna om de överhuvudtaget ska få någon föda. Smart drag!! Ha en trevlig advent. Kram
    Biggeros

    2016-12-18 | 15:37:51
    Bloggadress: http://www.newyorkmybite.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Vilken otrolig himmel på näst sista bilden!

    Ja, det är nog de där byarna man egentligen ska besöka. Och hitta riktigt hantverk!

    Måste också ta och börja planera för julafton lite i matväg, tror jag.

    Svar: Ska baka i morgon, griljera revbensspjäll och steka köttbullar. Det är förberedelseveckan och mycket ska fixas. Denna Jul så ska vi bara mysa och ta det väldigt lugnt. Min mor och yngsta dotter kommer efter Jul/nyårshelgen:)
    Det finns ju så många fina byar som ligger högt uppe i bergen. Det är nog de små byar som man ska utforska. Jag gillar även dessa smala gatorna och dessa fina hantverk.
    Biggeros

    2016-12-18 | 17:20:06
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Marie säger:

    Välkomna hem. Så vackra bilder du tagit. Vi har också kommit hem från Gran Canaria som var sommar så fint och skönt. Puss o kram Mamma o Håkan

    Svar: Ha en riktigt trevlig advent!! Välkommen hem till Sverige. En vecka går alldeles för fort. Kram
    Biggeros

    2016-12-18 | 18:02:16
  • ullie säger:

    vilka fina bilder måste va kul att se så mycket fint
    hoppas du får en fin start på julveckan kramar

    Svar: Nu blir jag hemma länge i Jerez:)Visst är det roligt att se så mycket av Spanien. Du får även ha en mysig julvecka med förberedelser inför Jul. Kram
    Biggeros

    2016-12-18 | 23:32:33
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Helen säger:

    Ser jättemysigt ut!

    Svar: En liten lagom mysig by uppe i bergen 🤗Kram på dig
    Biggeros

    2016-12-19 | 12:06:45
    Bloggadress: http://www.starsinlife.blogg.se

Kommentera inlägget här: