biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Gåsgam

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

(Bilden är lånad från Wikipedia)

Gyps fulvus är en art i underfamiljen gamla världens gamar som ingår i familjen hökartade rovfåglar.

Förra söndagen åkte vi ut med bilen och hade en lista på sevärdheter. Min man var tvungen att gena genom bergen för att han hade kört fel. Tänk att vi stötte på en naturpark högt upp i bergen. Genom att ha kämpat oss igenom en vit matta framför oss av dimma så fick vi möda för besväret.  

En sjö inklämd bland bergen där ett tunnt täcke låg hängandes såg vi rovfåglar kretsa runt bergen. Dimman var ihållande så det var svårt att se med blotta ögat vad för art vi skådade.  Vi parkerade bilen och ställde oss vid staketet som avgränsade bergets stup. Vilken härlig känsla att få se dessa stora gåsgamar live. Omgivningen var mäktig och det var alldeles tyst. Alla var häpna och ville bara få till ett bra kodacmoment. Jag lyckades inte att fånga ögonblicket men jag har varit i Montfragùe naturpark och skådat gåsgamar. 

 

Gåsgamen blir 93–110 centimeter lång, har ett vingspann på 230–265 centimeter och väger 6–13 kilogram. Honan är i genomsnitt större än hanen. 

 
 
 
4 gånger har Gåsgam reflekterats  i Sverige. Senast sågs rovfågeln  2013 vid 3 tillfällen. Otroligt!! 
 
 
 Gyps fulvus fulvus – kan ses i nordvästra Afrika och Iberiska halvön till Mellanöstern. 
 
 
Naturpark Montfragùe 
 
 
 
 
 Ha en bra dag mina finisar=)
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Vilken imponerande fågel! Första och enda gången jag sett en gam var när jag åkte en båttur i en lagun i Brasilien. Bilden blev väl så där men jag hann föreviga den! Fast en gåsgam tror jag inte att det var...

    Svar: Det är ju inte så lätt att fånga ögonblicket. Bara man har fått ta del i det och sett en rovfågel på riktigt. Visst är det mäktigt...Ha trevlig dag🤗
    Biggeros

    2016-12-15 | 14:34:39
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Oj vad fina gåsgamarna är! :-D Kramis

    Svar: Visst är de ståtliga!!☺Kram
    Biggeros

    2016-12-15 | 14:43:24
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★ säger:

    Wow så häftigt att se :D . Måste varit spännande att se IRL :)

    Svar: Det var något speciellt att få se det Live Madde. Ibland ska man tur att bara få snubbla över sevärdheter 🤗Tack hand om dig
    Biggeros

    2016-12-15 | 16:49:52
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Ghugge säger:

    Wow, där skull jag varit..med mitt fågelintresse!
    En imponerande fågel må jag säga! Har aldrig skådat en sådan. Ha en fin kväll vännen!

    Svar: Nej, det är rätt så mäktigt!! Jag njöt av att bara få se flocken av gåsgamar. Du hade gillat det Ghugge🤗🤗Kram
    Biggeros

    2016-12-15 | 16:58:25
    Bloggadress: http://ghugge.blogg.se
  • BP säger:

    WOW! Vilka otroligt fina bilder som du har "knyckt" från Wiki. Vad skulle man göra utan Wiki, eller hur;-)
    Tror jag har aldrig sett en gam irl, så det måste ha varit jättehäftigt att se dessa äktiga rovfåglar.

    Svar: Det var jätte häftigt BP. Man blir helt paralyserad vid ett sådant tillfälle. Man kunde inte se Gåsgamarna på nära håll. Då var jag tvungen att låna bilder och läsa på lite om dessa dessa stora rovfåglar. Jag trodde inte jag skulle få skåda en gam i verkligheten. Så är fallet. Ha en bra dag 🤗
    Biggeros

    2016-12-15 | 17:20:26
  • Ditte säger:

    Fantastiskt! Jag har bara en gång sett en gam på avstånd.
    Tack för ditt fina inlägg och jag må då säga att det var tur att ni hamnade på villovägar och fick se detta.
    Jättefina bilder! Och så bra du lyckats fånga fåglarna-
    Fakta om gamen tackar jag extra för.
    Stor kram!

    Svar: Även om bilderna var dem bästa så fick jag tillfället på film. Vilken jag har visat på FB och IG Mycket ska man få vara med om. Bra att vi kom på villovägar Ditte. Kram på dig🤗
    Biggeros

    2016-12-15 | 17:43:19
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Therese säger:

    Mäktig :D

    Svar: Tack så mycket, ja det är de :D

    Svar: Otroligt häftig känsla🤗
    Biggeros

    2016-12-15 | 17:49:51
    Bloggadress: http://Misstossequeen.se
  • Marie säger:

    Oj vad fint att se fåglarna fina bilder du tagit. Vi lämnade bilen vi hyrt igår. Vi har fått sett mycket fina platser. Kram Mamma

    Svar: Tiden går fort när man har det som roligast 🤗Hoppas ni har sett mycket och fått mycket sol. Vi ses ju oxå snart. Kram
    Biggeros

    2016-12-15 | 17:58:54
  • ullie säger:

    ja men gud alltså der ju ut som de där fåglarna som är i jurrasic du vet meter långa armar . wow så cool verkligen
    va mysigt ni har det

    ja tack de va så glada o har alla pratat om det o tackat för igår :D kramizar

    Svar: De är ju ganska så stora rovfåglar. Jag var tvungen att låna bilder från Wikipedia för att visa på nära håll🤗Kram
    Biggeros

    2016-12-15 | 20:25:25
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • A M säger:

    Hihi den va söt-ful! Himla häftig!
    sv; Ellerhur! :D

    Svar: De är ju inte vackra men lite häftiga!!
    Biggeros

    2016-12-15 | 21:10:46
    Bloggadress: http://alicemalmstrom.blogg.se/
  • FREEDOMtravel säger:

    Waow stora rovfåglar fascinerar! Gåsgam har jag aldrig hört talas om förut...

    Svar: Jag hade inte heller hört talas om gåsgamar. Man lärs alltid något nytt. Kram
    Biggeros

    2016-12-15 | 22:44:55
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • Amanda Jona [SPONTAN] säger:

    Tack för ett spännande inlägg, lärde mig en hel del nytt! :)

    Svar: Så härligt att höra min vän🤗Alltid roligt att dela erfarenheter. Kram🤗
    Biggeros

    2016-12-16 | 02:29:51
    Bloggadress: http://spontan.blogg.se
  • Eva Sollén säger:

    Vilka läckra fåglar. Om jag minns rätt var det gamar som cirklade över oss när vi klättrade i El Chorro i Spanien.
    Ha en fin helg och kram från Riga

    Svar: Så roligt att du även har sett gamar. De är grymt stora. Hoppas du har en njutbar tid i Riga. Kram
    Biggeros

    2016-12-16 | 06:46:11
    Bloggadress: http://peopleinthestreet.se/
  • Eva`s blogg säger:

    Men gud så vacker :) har du själv tagit dom vackra bilderna?? naturen har vackra fåglar :) fin fredag kram

    Svar: De flesta har jag tagit men inte närbilder. De är lånade från Wikipedia 😉Jag var på så långt avstånd och hade inte det rätta redskapen. Jag fick dock till en filmsnutt som du nog har sett på IG. Kram🤗
    Biggeros

    2016-12-16 | 10:14:35
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Anette säger:

    Vilken mäktig fågel!!! Den näbben skulle man inte vilja bli nafsad av.
    Trodde nog att alla gamar ser ruggiga ut men den där är ju rätt ståtlig.

    Svar: Ja, tycker detsamma Anette. Jag har aldrig varit riktigt glad för gamar. Det kan kanske bero på att de lever på kadaver. Dessa härstammar från höksläktet. Kram🤗
    Biggeros

    2016-12-16 | 10:21:53
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Ami säger:

    Wow, vilken imponerande fågel! Förstår att det var en upplevelse att få se den!
    Kram och trevlig fredag!

    Svar: Lite över det vanliga upplevelse Ami🤗🤗Kram
    Biggeros

    2016-12-16 | 13:54:38
    Bloggadress: http://rendahlispanien.wordpress.com
  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    Jag ääälskar fåglar. ALLA fåglar ;)

    Svar: Jag älskar det mesta i djurväg förutom ormar och småkryp. Kram
    Biggeros

    2016-12-16 | 17:15:16
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • Veiken säger:

    Jag har sett gamar förr, men inte lyckats få dom skarpa på bild. Mäktiga och lite rysliga fåglar! Kramar

    Svar: Det är inte så lätt att få en bra bild. Det var dessutom en tjock dimma. Hursomhelst så har jag sett gamar live. Det är för mig mäktigt Veiken. Kram
    Biggeros

    2016-12-16 | 19:18:04
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Det är ibland bra att komma lite vilse för det är oftast då man hamnar helt rätt!

    Haha, det där lät ju som en aforism!

    Gamar är rätt vackra i sin fulhet, på något sätt.

    Ligger lite bakom i läsningen, perfekt att läsa i kapp en söndag.

    Svar: Du har så rätt Emma. Det blev alldeles perfekt för att vara sant:) Denna gam har jag aldrig hört talas om. Vilken mysig plats lite dimmigt och frisk luft och en natur som får en att häpna. Kan inte bli så mycket bättre Emma.... En riktigt trevlig 4 advent. Hur firar du advent i Spanien? Jag firar som en vanlig söndag med tända ljus:) Kram
    Biggeros

    2016-12-18 | 15:03:49
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Christine - 29° säger:

    Imponerande djur alltså! Och tänk så bra en liten felkörning kan bli för oss läsare. :)

    Svar: Visst även ganska så bra för en nyfiken bloggare som vill dela med sig av misstaget:))Det blev väldigt bra tillslut. Jag fick bli en lärdom klokare Christine. Trevlig 4 advent
    Biggeros

    2016-12-18 | 16:02:54
    Bloggadress: http://www.29grader.se/

Kommentera inlägget här: