biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Bridge over the Spanish water

Kategori: Spaniens Mérida

Akvedukter byggdes för att leda vatten till staden och dessa var i bruk långt fram i vår tid. Broar över floderna Guadiana och Albarrego var en nödvändighet, och den största över Guadiana är 792 meter och har 60 bågar: Den användes för all trafik in till centrum ända fram till 1993, numera är den bara för gångtrafikanter.
Tänk vad tiden går fort. Jag har redan varit i Merida i snart 2 veckor.
Det går likaväl att rehabilitera mig i Merida än att jag hade blivit kvar i Jerez helt ensam i huset. Nu är det bara att ta det lugnt och hämta en massa energi från olika inspirationer. 
 
 
För det första går jag mycket både snabba turer för att få upp min kondition och lite mer avslappnade turer. Den sistnämnda turen är mer en fröjd för ögat där jag kan njuta av det jag ser.
 
 
Jag är helt fascinerad av gamla, uråldriga broar till moderna broar. Tänk vad dessa anläggningar får tåla mycket tyngd. Trafiken av fordon och människor som ska fungera som en röd tråd och bara flyta på (ovanför ytan förhoppningsvis ).
Jag är mycket imponerad av denna typ av kommunikationsled. 
 
 
Vädret i Extremadura är betydligt svalare. Man behöver inga vinterkläder men dock regnkläder.
 
 
Igår var det 17 grader och solsken. Underbart. Temperaturen kan ändras allt från 3 grader på natten till 17 grader. Däremellan kan det vara riktigt rått och regna. Jag klagar inte. Det finns inget dåligt väder utan dåliga kläder.
 
 
En sen höstdag med solsken tar jag en promenad i uppförsbacke på den romerska bron som leder mig  in till stadskärnan. Då njuter jag i fulla drag. Jag får både en kombination av motion och ögonfröjd. 
 

Kommentarer

  • TantGlad säger:

    Tiden går fort så passa på att hämta härliga Goa piggenergier nu. Njut.
    Jag gillar och är faccinerad av broar jag med. Fotar gärna en bro då jag ser en, och du visar jättefina bilder på fina broar. Visst är det mäktigt på nåt sätt.

    Nä nu ska jag slappa i soffan och tack fina för titten i min blogg. Blir glad. Stor kram.

    Svar: Jag ska hitta energi min vän. Här går ingen nöd så det är bara att se framåt. Visst är det något speciellt med broar. Ha en trevlig kväll. Kram😚😚
    Biggeros

    2016-12-01 | 18:05:33
    Bloggadress: http://tantglad.bloggo.nu
  • Emma, Sol som sol? säger:

    När jag var liten bilade vi mycket i Frankrike. Ett minne jag har var när jag, mina bröder och min pappa gick på en av de mest berömda akvedukterna som jag inte alls vet vad den heter just nu. Pappa balanserade uppepå och mamma var skogstokig på honom. Minns att pappa såg bara rätt nöjd ut med sig själv. :)

    Broar är verkligen fascinerande.

    Svar: Det måste vara byggnationen. Jag vet att vår vän Jan som är brokonstruktör var impad av broarna i Sevilla. Budapest har även häftiga broar. Hursomhelst jag kan hålla på till det oändliga. Emma. Jag kan förstå att din mamma blev rädd när din pappa skulle klättra upp för akvedukterna. Dessa män som aldrig vill växa upp. Lite kul ändå. Trevlig kväll Emma🤗🤗
    Biggeros

    2016-12-01 | 20:27:23
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Therese säger:

    Riktigt fint :)

    SVar: Ja jag med, mega mysig är den! :)

    Vad kul att du är tillbaka :D

    Svar: Tack, Therese! Härligt att vara tillbaka till bloggvärlden 👍🤗😉kramiz
    Biggeros

    2016-12-01 | 21:05:07
    Bloggadress: http://Misstossequeen.se
  • ajlimullersandvik.blogg.se säger:

    17 grader ååååh så avundsjuk!!!!

    Svar: Man ska verkligen nyttja tillfället när solen skiner Julia🤗🤗
    Biggeros

    2016-12-02 | 06:04:08
    Bloggadress: http://ajlimullersandvik.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Åhå! Ännu en brofetischist - vi verkar vara många :-)

    Fortsätt nu att krya på dig så du kommer tillbaka i din vanliga form - men skynda långsamt.

    Kram på dig!

    Svar: Tycker du oxå om broar🤗Vi är säkert många att tycka broar är något speciellt. Det är inte så konstigt. Jag jobbar på min fysik och blir bättre och bättre. Kram på dig och trevlig fredag😚😚
    Biggeros

    2016-12-02 | 06:44:00
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Låter toppen bra för rekreation!

    Svar: Visst är det så=) Slå ihop kämpatakter med nöjen är också tillåtet=))
    Biggeros

    2016-12-02 | 11:49:35
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Broar och akvedukter fascinerar mig också. Tack för detta härliga inlägg och just de spanska varianterna är jag inte så insatt i men jag tittar gärna och öfrsöker ta reda på fakta.
    Fint att du återhämtar dig och att göra det i en fin miljö påverkar ju välbefinnandet helt klart.
    Stor kram!

    Svar: Visst har miljön mycket betydelse. Att få inspiration av en annan kultur och miljö. Promenader i naturen gör susen för själen. Kram på dig 🤗🤗
    Biggeros

    2016-12-02 | 11:59:35
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • Jessica Högberg säger:

    Mycket tillåtet

    Svar: 😚😚😚
    Biggeros

    2016-12-03 | 13:19:31
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Vad fina bilder du tagit, broar är fina att fota ingen är den andra lik. Kram o puss 😘 Mamma

    Svar: Jag är så impad av byggnationen. Det finns så fina gamla och tuffa broar. Kan vara svårt att fånga helheten av bron. Tack för komplimangen😊😊Kram och en trevlig lördag
    Biggeros

    2016-12-03 | 15:11:27

Kommentera inlägget här: