biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Passion i vardagen

Kategori: La Casa

^Tryck på bilden^
 
Igår köpte vi rullbord med bromsar på Leroy Merlin. Även stenar som vi fyllde våra rottingkrukor så de står stabilt på rullborden.  När det har varit riktigt stark vind så har krukorna välts.
 
Nerium oleander heter denna tåliga växt.
Dessa växter är vanligt att se längs vägar i södra Spanien. De kan bära på många olika färger, växer ganska så snabbt och blir höga. Så i januari/februari klipper man ner grenarna ganska så rejält. Så igår fick de lite näring och blev ompysslade.
 
 Vi köpte 2 Klematiser förra våren och jag trodde verkligen inte att de skulle överleva vintern. Upp till bevis så är dessa växter väldigt tåliga i Sverige. Hursomhelst var vi i Sverige förra sommaren och hade dessa för bevattning i Spanien. De såg rätt så ledsna ut när vi kom tillbaka efter 3 månader....
^tryck på bilden^
 They survived!!!!
De påminner lite om Passionsblomma men i större format och annan färg. Väldigt präktiga blommor. De passar bra till klätterväxt.
 
 
 
 
Trevlig helg på er mina och söta praliner
~~~~~~~~~~~~~~~
Mucho besos!!!!!!!
 

Kommentarer

  • Annica säger:

    Vilka fina blommor :)

    Svar: Perfekta växter i södern (ökenklimat). Trevlig helg
    Biggeros

    2016-04-29 | 12:59:33
    Bloggadress: http://annicaslivvidhavet.blogg.se
  • Mia säger:

    Åh vi ligger helt klart lite efter i planeringstagen här upp i norr MEN drömmer OH YES :9

    Svar: Jag förstår det , Mia😍😍Ni behöver lite sol och värme för själen. Sänder det i detta nu ✉🌞🌞🌞
    Drömmen måste snart bli en verklighet. Kram på dig😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 13:15:56
  • Ramona säger:

    Ljuvliga blomster <3 Njut av fredag :)

    Svar: Tack min vän och ha du även en trevlig helg😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 13:38:10
    Bloggadress: http://nouw.com/ramonaboethius
  • åsa i åsele säger:

    Härligt med växter som växer och blommar :)

    Smart att fylla krukorna med sten så växterna står stadigt.

    Svar: Krukorna är så lätta så vi måste fylla de med tyngd÷) Man får tänka ut vilka blommor som passar bäst, Åsa!!Trevlig helg
    Biggeros

    2016-04-29 | 13:48:36
    Bloggadress: http://naltanorrland.blogspot.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Nerium är min Medelhavsväxt nummer 1! Älskar den! Och självklart det första jag köpte när vi flyttade till Spanien tillsammans med ett litet citronträd som nu bågnar av alla citroner.

    Passioner är trevligt! Och ett enkelt sätt att skaffa sig en är ju att köpa det. Förslagsvis krukad. Vill man köpa sig annan typ av passion är det tydligen lagligt i Spanien men det verkar vara mest försäljerskor, de brukar stå i en korsning inte långt ifrån där vi köpte bilen, men det är inte min grej.

    Nä, mycket bättre med en krukad! Det håller längre och är säkert billigare också! :D

    (Äh, det spårade ur som vanligt men det är fredag, jag är trött och vaknade med nackspärr så gnäll inte!)

    Svar: Jag föredrar passionen i kruka. Den andra Passionen sitter bredvid mig just nu😉😉Tur att det finns valmöjligheter ÷) Citron trädet vi köpte blev ingen hit tyvärr. Oleander står sig och får ju så många blommor. Me like😀
    Du får be mannen din massera bort spärren i nacken och trevlig helg.Kramiz😚😙
    Biggeros

    2016-04-29 | 14:40:40
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Comsi Comsa säger:


    Blommor kan man inte få för mycket av...

    Fredagskram ♥

    Svar: Jag älskar allt som gäller växter. Ju exotiska de är desto bättre. En stor kram till dig med😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 15:35:04
    Bloggadress: http://egopyret.blogspot.com/
  • Ghugge säger:

    Mucho besås tillbaka sockerkringla!
    Underbara växter och bilder!
    Kramelikram

    Svar: Du är för gullig, Ghugge:))Jag är så glad för mina bloggvänner jag har fått chansen att lära känna och en av dem är även du. Det är alltid en fröjd för ögat den natur du delar med dig av. Trevlig helg och en stor kram
    Biggeros

    2016-04-29 | 16:44:06
    Bloggadress: http://Ghugge.blogg.se
  • bia säger:

    Klematis är fint, själv har jag blå klematis i samma rabatt som rosa rosor (new down) och klematisen växer så det knakar varje år ;))
    Ha en fin valborg var du än är ;))
    Kram

    Svar: Tack, Bia!Vilken fin matchning med rosa rosor och blåa klematis.
    Tacksamma blommor👍
    Trevlig Valborg😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 17:22:44
    Bloggadress: http://houseandgardenbybia.blogspot.se
  • Sanna säger:

    Tack för din kommentar, hoppas att Ni också får en trevlig valborg :) Kram

    Svar: 😙😚Detsamma vännen😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 17:36:08
    Bloggadress: http://myfairytaleneverends.blogg.se
  • Petra Olsson säger:

    Klematiser har vi som klätterväxt och den verkar väldigt lättskött och fint när de blommar:) kramar

    Svar: Blommorna är jätte fina!!Vi hoppas på att våra ska sprida sig och klättra längs staketet. Kram på dig😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 18:07:23
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Anette Hjelmberg säger:

    Visst är det härligt med växter. Klimatet i Spanien är förstås perfekt för en växtälskare.

    Svar: Det passar mig förträffligt att ha tropiska växter. Lagom är bäst. Vi kan ju inte ha sådana blomster som inte kräver vatten varje dag. Dessa är perfekta val. Visst har vi bevattning till gräsmattan. Ha nu en trevlig kväll. Kramiz😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 18:24:03
    Bloggadress: http://vidarevyer.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Jag har alltid undrat om nerium är motsatsen till op(p)ium? ;-)

    Snygga blomster!

    Svar: Ja, det kan man undra.... Vem vet😂😂😂Växterna passar här i Andalusien som är ett torrt klimat. De tål torka. Ha en trevlig kväll
    Biggeros

    2016-04-29 | 18:29:48
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Hedda Rönnlund säger:

    Så vackra blommor!

    Svar: Visst är de Hedda÷)) De är även tåliga. Det gillar jag. Trevlig kväll😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 19:33:02
    Bloggadress: http://nouw.com/heddaronnlund
  • Ditte säger:

    Vilka vackra blommor du har! Och klokt med stenar till krukorna så de inte blåser iväg.
    Nerium har jag ett litet smalt exemplar av. Kom farandes från grannen och självsådde sig i en kruka. Men de är ganska giftiga, å andra sidan tänker jag inte äta dem.
    Klematis har jag haft i Sverige och de var verkligen fina, i Spanien har jag inte provat odla dem. Men kanske ska jag prova. Men jag har nog brist på bra vägg för den som är möjlig är upptagen av en passionsblomma som frodas.
    Ser att din passionsblomma är rosa/lila. Väldigt vacker. Mina är blålila och just idag var det sex stycken som blommade. Tyvärr är det ju endagsblommor så man hoppas på många knoppar.
    Önskar dig en trevlig helg och njut av passionerna.
    Kram!

    Svar: På mina Passionsblomman är det många knoppar och det drar iväg åt alla håll. Den vill även över till poolområdet. Du bör prova Klematis i Spanien. Vilken överraskning att Nerium fröna blåste till dig och börja froda. Det kallar jag tur. De är tacksamma växter och de har fina blommor. Härligt att resan gick bra till Sverige. Hoppas att ni får en mysig kväll min fina Vän😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 23:04:50
    Bloggadress: http://akker.blogg.se
  • BP säger:

    Blommor är inte min grej, men jag gillar dina diskborstar i sista bilden, även om jag gillade Dittes röda varianter ännu bättre;-)

    Svar: Det finns nog inget mellanting ...antingen tycker man växter eller inte. Det är D som är charmen att man är olika. Jag vet att det finns oranga diskborstar som blommar lite överallt här. De är jätte häftiga. Det är nog de Ditte har visat i sitt inlägg. Ha en mysig kväll😉😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 23:13:45
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • ullie säger:

    mysiga blommor ja jäkla storm som är nu vill ha sommar !

    usch ja håller på att läsa om en flicka på FB som har cancer hon är fem år o snart kommer dö de typ väntar nu kan inte läsa utan att gråta gud så hemskt !

    fin lördag vännen o jo ja hoppas på mera värme o sol kram

    Svar: Usch så tragiskt!! Jag fattar inte att denna hemska sjukdom inte utrotas. Det är så orättvist och det är nog en förälders värsta mardröm. Jag förstår att du är trött på April vädret. Det måste ju komma in varma vindar snart. Godnatt och ha en trevlig lördag😙😚
    Biggeros

    2016-04-29 | 23:37:45
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • sandra. säger:

    så fina blommor :)

    Svar: Tack, Sandra!! Trevlig Valborg🔥🔥🔥
    Biggeros

    2016-04-30 | 02:35:53
    Bloggadress: http://miinvardaag.blogg.se/
  • Amanda Jona [SPONTAN] säger:

    Så vackra bilder :)

    Svar: Tack,Amanda!! Jag önskar dig en trevlig Valborg🔥😙😚
    Biggeros

    2016-04-30 | 09:09:42
    Bloggadress: http://spontan.blogg.se
  • Marie säger:

    Så jättefina blommor. Kram Marie

    Svar: Ha en riktigt trevlig Valborg och många kramar och pussar😙😚😚
    Biggeros

    2016-04-30 | 15:13:44
  • Susanna säger:

    Så fina blommor, nu börjar det bli varmare här så hinner jag ska jag köpa lite ute blommor.. så får jag se hur länge jag håller de vid liv.

    Kram fina <3

    Svar: Alltid roligt att plantera de första blommorna i krukor. De håller sig säkert. Spännande 😉Du får visa mer.. Ha det bra💪😚
    Biggeros

    2016-05-01 | 16:35:01
    Bloggadress: http://baralite.blogg.se

Kommentera inlägget här: