biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Exotisk frukt

Kategori: Spaniens Granada

När jag promenerade mot affären stötte jag på ett träd med ovanliga frukter, stora som mandariner. Jag började att fundera på om jag hade sett dessa exotiska frukter förrut. Jag har inte sett de växa så här fritt i Sverige. Såklart trivs dessa röda härligheter i ett annat klimat i en tropisk värme. Jag har tyvärr aldrig testat de men är väldigt nyfiken på att göra det. Så nästa gång blir det dessa exotiska frukter på fatet och till min hemmagjorda glass.

Granatäpple (Punica granatum) är en frukt som växer på träd som tidigare tillhörde familjen granatäppleväxter, men enligt senare forskning har placerats i familjen fackelblomsväxter. Det kan bli upp till åtta meter högt och blommar från maj till oktober med röda blommor som senare utvecklas till granatäpplen.

Frukten blir stor som en apelsin har läderartat skal och innehåller ett stort antal ätliga frön som vart och ett omges av ett saftigt, rött och ätligt kött med en syrlig, fruktig smak. Fruktköttet anses vara en delikatess, men kan även pressas till en klar röd saft som heter Grenadin och används i drinkar. Då vet jag vad det även blir för någon smarrig dekorations frukt i drinken vid nästa tillfälle. Skalet har använts som medicin mot hakmaskar

(Hakmaskar är en djurstam med individer som lever som parasiter i andra djur. Dessa förekommer i ryggradslösa djur, fiskar, kräldjur, fåglar och däggdjur.)

 och till garvning av läder. En amerikansk forskarstudie visade år 2005 att granatäpplejuice har en skyddande effekt mot prostatacancer. Det låter som om denna röda, hård garvade frukt smakar både gott med dess läckra färg och samtidigt gör mycket nytta.

 Denna fina blomma växer som ogräs i Spanien. De behöver inte alls mycket vatten utan tål i torka. Jag kommer att investera ett par plantor i mina stora krukor. 
Bara de inte växer som ogräs i vår trädgård och flyttar in i huset.....

Kommentarer

  • Jessica Högberg säger:

    Härligt med pinfärskt granatäpple! Finns att få tag på här men det blir ju inte riktigt samma förståss=))

    Svar: Jag måste verkligen testa granatäpplen, Jessica. Vad jag förstår är de lite sura med:)
    Biggeros

    2015-09-22 | 18:41:19
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Granatäpple är cvitaminrikt och gott bl. i sallad, och är en vacker frukt. Kram Marie.

    Svar: Ja, den innehåller mycket antioxidanter. Vilket är bra för mycket. Kram
    Biggeros

    2015-09-23 | 17:02:51
  • Jessica Högberg säger:

    Jag har nog aldrig smakat så jag förväntar mej ett inlägg;)

    Svar: Ska bli inom sin tid, kram Jessica
    Biggeros

    2015-09-23 | 18:36:34
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: