biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Gotstil

Kategori: Uppsala

Uppsala Domkyrkans interiör
》》》》》》》》》》》》》》》》
 
Fina målningar på väggarna och stora utskurna valv...
 
 
Detta kallar jag högt till taket med guldblommigt utsmyckning....
 
 
Vilken lyxig guldfärgad talarstol......
 
 
Med en långsmal trappa....
 
 
Vilka majestätiska Gravplatser......
 
 
Gravplats för två kungliga gestalter.....
 
 
Den gigantiska kyrkoklockan....
 
 
Guldlampor i taket.....
 
 
Vilka enorma ytor för troende ....
 
 
Pampigt värre.....
 
 
Fina väggbonader i guld med Jesusmotiv....
 
 
Jungfru Maria...
 
 
Ännu en till fin väggbonad i guld...
 
 
Någon känd Ärkebiskop som jag inte minns namnet på....
 
 
Var tvungen att visa detta inlägg imd att jag alltid firar min namnsdag på Birgitta dagen.
 
 
OMG är hon riktig?? Var tvungen att gå fram lite försiktigt och kika lite närmare ifall kvinnan på bilden var verklig....
 
 
Dock denna vackra kvinna var verklig....
 
 
Fina fönsterkonstverk...
 
 
Överblickades...
 
 
Tänd ett ljus för dina nära och kära....
 
 
Jag hade en underbar dag med många upplevelser.
Det jag kan konstatera är att kyrkan hade det bättre ställt förr.
 
Jag hoppas att ni har funnit det lika intressant som jag om vår fina Domkyrka i Uppsala.
 
 Det var värt besöket. Det kan jag lova er.
 
Nästa Uppsala Universitet besök kommer att visas på min blogg ganska snart tills vi ses igen....... til we meet again.
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Mycket fint. Underbart vacker kyrka, och fint framförande av dig. Kram Marie.

    Svar: Visst är kyrkan fin. Tack så snällt av dig, kram
    Biggeros

    2014-07-09 | 18:27:48

Kommentera inlägget här: