biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Delikatess

Kategori: Spaniens Valdepenas

 
El Desuán 
Har en fin skyltning och vid entrén står två häxor och välkomnar alla in.
Eller rentutav  förhäxar en med allt som går att påverka kunden till ett dåligt köp.
De säljer hantverksmaterial för de sykunniga och de som gillar att virka/ sticka. 
En butik som passar mig utomordentligt 
Just nu håller jag på med en liten kofta och ska snart börja med att sticka en mössa.
Allt för att hålla igång verksamheten i leder och muskler.
 
 
Denna lilla gulfärgade butiken heter Zapatones
där man säljer söta små barnskor i alla dess färger och skoverk.
Man blir bara nyfiken på butikens skyltning och uppseendeväckande färger.
Förtrollande!
 
 
Manjar
serverar fräsch och delikata pastarätter i Valdepeñas 
Jag fastnade med blicken på den mintgröna fasaden och dess mysiga uteplats.
 
 
Här befinner sig ett museum i den gedigna byggnaden.
Fundacion Gregorio Priedo
 
 
Vinicola de Valdepeñas ( winemaking i Valdepeñas )
Många Bodeger skyltar med just denna kooperativa skylt i Valdepeñas. 
Den här bodegan var ju jag och besökte.
Jag tittade in i butiken bland alla viner som stod uppradade. De är tillverkade i området runt Valdepeñas. Man vill ju både smaka, lukta och få veta hur vinerna är tllverkade med olika frukter och örter ( förutom druvor ) för det vet ju att vin är gjort av.
 
 
 
Den lilla bodegan ligger jämte Veracruz Spa hotel.
 
 
 
Idag passerade jag Navarro Lopez bodegas på min PW runda.
Jag tror att man även kan hyra in sig vid festligheter. 
 
 
På skyltan visar att ännu en bodega Corcova ligger inom räckhåll
Här finns möjligheter att gå vinturer under hela sin vistelse i Valdepeñas 
 
 
I förrgår blev det köp av.
Nämligen en blå skjortjacka.
Den är gjord i kraftigt plyschliknande tyg som står emot kyla.
Kanske inte 4 grader på morgonen men framåt dagen innan solen har gått upp.
Jag har även fått köpa mössa och vantar för mina kalla morgonpromenader.
Så kan det gå när haspen är på.
Hur kan man förutspå att det kan gå ner från 24 till 2 grader i Valdepeñas i oktober ....
Idag ska det bli 24 grader med viss molnighet.
Vilka temperaturskillnader.....
 
 
Ha en riktigt mysig söndag lagom med stök
Vila har jag hört är bra för välbefinnande.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Vilken mysig stad men vilka temperaturskillnader! Vinter på morgonen och sommar på eftermiddagen. Skönt att det ordnar upp sig framåt dagen :D

    Kram och god söndag!

    Svar: Visst är det en temperatur skillnad. Skönt att det ordnar upp sig till dagen. Idag är det 24 grader. Jätte skönt!!Ha en bra dag
    Kram
    Biggeros

    2020-10-18 | 10:55:33
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Den första affären hade jag nog inte kunnat gå ut tomhänt från. Gillar ju att sy, virka och sticka. Alltid roligt med lite inspiration.
    Affären med lokala viner skulle jag inte heller kunna hoppa över, där hade jag också dykt in.
    Jag är egentligen ingen shoppare, men hu var sugen jag blir på lite shopping, så längesedan jag köpte lite kul grejer.
    Ha det bra i Valdepenas!

    Svar: Jag är är även svag för garn och tyger. Jag har redan köpt mee garn någon annanstans =)Vin bodegan blir det nog ett till besök.
    Shopping har det blivit. Lite varma kläder och kängor.
    Ha det gott
    Kram
    Biggeros

    2020-10-18 | 12:11:53
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Sara Ekman säger:

    Så färgglatt o härligt <3

    Svar: Ja färger gillar vi en liten klick i vardagen=)Ha det gott <3
    Biggeros

    2020-10-18 | 15:43:52
    Bloggadress: http://aamaziing.blogg.se/
  • Hilma säger:

    Gud vad många fina bilder! <3 Hoppas du har en bra helg!

    Svar: Tack detsamma <3Kul att bjuda på lite fina bilder från Valdepeñas.
    Biggeros

    2020-10-18 | 15:45:34
    Bloggadress: http://www.nouw.com/hilma
  • Ditte säger:

    Jätteroligt att få se mer av Valdepenas. Gillar verkligen dessa små butiker och det är också sådana jag gärna tittar in i. De har verkligen sin charm. Och i några kan man ju hitta annat än det mer turistiska.
    Handarbete är ju inte min bästa gren, men alltid kul att se vad som finns.
    En bodega är alltid roligt att besöka och gärna med tillhörande provsmakning.
    Grattis till lyckat inköp. Verkligen en jättesnygg jacka.
    Önskar dig en fin söndag.
    kram

    Svar: Jag går hellre in i en butik och tittar. Ögat lockar ofta till färgsprakande och detaljrika skyltningar. Vi får väl se om det blir lite olika viner till vårt vinförråd. Alltid kul att prova på nya. Visst jag är himla glad för min skjortliknande jacka.Trevlig kväll
    Kram <3
    Biggeros

    2020-10-18 | 16:30:26
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • ★Orsakullan som blev mamma vid 20 – Dalaliv, finporslin & pudelliv! ★ säger:

    Vilken mysig butik men härligt koncept. Jag kan förstå där att man blir förtrollad eller förhäxad, båda orden passar ju väl in där :D.

    Svar: Ja butiken ser inte det minsta ut som om häxorna skulle skrämma bort kunderna. Tvärtom. Man blir mer inspirerad. Ta hand om dig vännen
    Kram
    Biggeros

    2020-10-18 | 19:44:53
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Anki säger:

    Många trevliga butiker och annat som lockar där i Valdepenas. Den första butiken hade jag nog inte besökt - kan inte ens sy i en knapp.
    Bra att vara beredd på kallare väder. Jättesnygg jacka!
    Ha en ny fin vecka!
    Kram

    Svar: Man behöver inte ens kunna sy i en knapp för att tycka om den fina skyltningen av butik=)Jag har bara kikat in pga av alla människor inne i butiken=(
    Ja på så vis att jag får klä mig riktigt varmt på morgonen och klä mig i shorts mitt på dagen. Det gäller ha alternativ av kläder.
    Ha det gott
    Kram
    Biggeros

    2020-10-19 | 08:45:45
    Bloggadress: http://ankisbildblogg.wordpress.com
  • Eva`s blogg säger:

    Hej snygging, såå mysigt där jag gillar detta :) snygg skjorta oxå hoppas du trivs i ditt hår som är sååå snyggt önskar dig en fin måndag kram

    Svar: Du hade gillat Valdepeñas med dess smala gränder, taverner överallt och kläd/sko/butiker/. Stormtrivs i mitt kort hår=)Tack för komplimangen och en storkram <3
    Biggeros

    2020-10-19 | 09:11:14
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Tove Olberg säger:

    Först tänkte jag skyltsöndag; nu är du med också, så roligt! Min hjärna har blivit lite skyltig :-) Den där kreativa affären skulle jag gärna gå in i. Apropå kofta så har jag börjat på en hålmönstrat i färg svagt gammelrosa. Skulle nog gå in i alla dina bilder och prova vin, jaja och gå där lite småvinig och söka kryddorna :-) Skjortjackan är fin i färgen och matchar dina byxor perfekt. Sånt som går ner över baken ger god värme. Då är du rustat! + mössa på. Samma här nu. Ha en fin måndag.
    Kram

    Svar: Jag kom inte att tänka på att det var skyltsöndag men jag deltar inte nu. Jag gjorde det tillboch från förr. Visst spelar skyltning stir roll. Det som tillfreder ögat ger gehör. Spännande att du stickar en kofta i rosa ( som jag även gillar ) Annars är det även härligt att rota bland kryddor och prova viner. Då har vi något gemensamt =)Ja min jacka ska nog kunna värma mig. Den passar jätte bra till mina jeans.
    Ha det gott
    Kram
    Biggeros

    2020-10-19 | 12:07:27
    Bloggadress: http://blandar.bloggo.nu

Kommentera inlägget här: