biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Halva tiden lockdown

Kategori: Spaniens Jerez

 
Innan lockdown så hann jag köpa nya växter till mina amplar.
Jag planterade de med även plastskikt innanför så att inte bevattningen rinner rakt igenom. Hoppas nu att dessa tål hettan och uttorkning i öken klimat.
 
 
Jag kan tyvärr inte namnen på dessa. Jag frågade dock om de tål sol. Det skulle de göra sade kvinnan i växthuset.
Igår var det den 13: e dagen på hemkarantän och fredag.
Solen sken och jag sprutade på algmedel på plattorna vid vintunnan. Jag lyckades få bort det mesta. Ska spruta lite till på kanten av förråd väggen. 
 
Sedan tvättade jag dusch och golv med Leia motsvarande Klorin.
Nu är duschen fräsch och luktar desinfekterad.
 
I dessa tider måste man även äta.
Så jag lagade till Pasta penne, tonfisk, krossade tomater, lök och grädde.
Den blev mustig värre!!
Det var som min man skojade om att han använder först och främst sin lokala restaurang/kock under karantän 😁
 
 
Dessa kaktusaktiga växterna köpte jag även samtidigt som de andra. De trivs än så länge och hoppas att de trivs länge.
 
 
Idag är det den 14: e dagen i karantän och halva tiden i lockdown. 
 
Idag ska jag preparera för Sushi med räkor, avacado och gurka.
Sedan har jag inte så mycket på schemat. Det får lördagen utvisa. Än så länge har vi inte behövt att åka iväg att handla. Det enda som gäller att åka en person/bil till närmaste mataffär. Även visa upp matkvitto om polisen stoppar dig.
 
Fördelen med att sitta i karantän att man är varsam och ekonomisk med de produkter som man redan har hemma.
Inga onödiga köp i dessa tider.
 
 
Karantänaktivitet om man nu är uttråkad i dessa Coronatider.
 
Wuhan i Kina öppnar nu sina gränser och går tillbaka till sina jobb.
 
 

Spanien når 64 059 infekterade människor och 4 858 dödsfall från Coronavirus
Dessutom har landet 9 357 friska.

Nu hoppas vi på att detta är toppen av berget 🙏

 
 
 Appråpå att rasta sina hundar är det även mycket på tal om i Spanien. 
 
 
Visar en video här på en annan djurvän som rastar sina husdjur
 
 
 

Det dyker ständigt upp exempel på personer som försöker kringgå karantänsreglerna,. Såsom mannen på Kanarieöarna som får böter när han i avsaknad av hund tog en promenad med en höna.

Polisen tog honom inte på bar gärning, men hönspromenaden lades ut som en video på sociala media. Då polisen inte hade några problem med att identifiera honom. Det gäller inte lägga ut personliga videor under Coronatider.

Mannen som bor i en liten by på Lanzarote och är 51 år. Dessvärre har han nu dryga böter att vänta. Överträdelsen av lagen om medborgarsäkerhet innebär böter på mellan 601 och 30.000 euro.

Sura pengar i dessa dagar

 
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Nu får vi verkligen hoppas att det vänder i Europa också. I Sverige befaras väl ökad smitta när många tydligen ändå tänker resa under påsklovet.

    Hoppas dina växter klarar sig!

    Kram och god lördag!

    Svar: Jag håller tummarna att siffrorna vänder drastiskt efter helgen. Otroligt val att man väljer att resa till fjällen under Påsk 😱Det får tiden utvisa om dessa växter är extra uthärdiga under högsäsongen. Trevlig helg// kram
    Biggeros

    2020-03-28 | 09:10:00
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Eva`s blogg säger:

    Ja Sverige ligger efter men får hoppas på det bästa för detta kommer kosta jorden en hel del ...så fina växter :) hoppas du får en fin lördag kram vännen

    Svar: Ja, visst kommer Världen påverkas av Coronaviruset. Det kommer att ta tid att bygga upp länders usla eklnomi. Rom byggdes inte upp på en dag. Så det gäller att ha tålamod och stötta varandra även över gränserna. Nu kanske man ska tänka mer på att stötta lokala restauranger, hotell/ camping verksamheter och butiker. Man behöver inte beställa on- line på ett tag bara för att gynna småföretagarna Ta hand om dig🙏
    Biggeros

    2020-03-28 | 09:19:19
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Lena i Wales och Spanien säger:

    Ja, hoppas verkligen toppen är nådd snart i Spanien. Fruktansvärt läge.
    I dessa lägen får man göra det bästa möjliga av situationen och det verkar du göra.
    Jag blir så förbannad på alla dessa människor som tycker att de är smarta när de försöker kringgå restriktioner. Jag har tyvärr flera exempel på det runt mig här i Wales också. Isolering är isolering, inte lätt för alla, men måste genomföras.
    Sköt om er!

    Svar: Finns det restriktioner att följa och man trotsar dem så är det enda att göra att bötfälla trotsarna. De finns överallt dessvärre. Just att man försöker att hålla distans, ej resa till annan kommun och inte umgås i stora folkansamlingar för de som inte har hemkarantän. Jag hoppas att vi får ett positivt resultat efter helgen. Det måste ju vända nu tycker man. Sköt om er med <3
    Biggeros

    2020-03-28 | 12:37:17
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Oj vilka saftiga böter man får och det gäller verkligen att hålla sig till reglerna. Vad gott med sushi! :-D Kramis

    Svar: Ja, det är sura böter=( Det är bäst man håller sig på rätt sida med lagen/ ordning.Sushi i är alltid gott=)
    Kram
    Biggeros

    2020-03-28 | 15:53:20
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Petra Olsson säger:

    skrämmande nu måste det få stopp,fina växter du planterat , kramar

    Svar: Växterna är jätte häftiga och jag hoppas nu att de klarar hettan. Ja, nu i dagarna borde vi nå en peak i smittade men sedan fortsätter tyvärr avlidna fall ÷(Ta hand om dig🙏
    Biggeros

    2020-03-28 | 16:25:36
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Veiken säger:

    Vi är alla på ett eller annat sätt drabbade av det här eländiga viruset. Jag hoppas verkligen att det snart har fått nog och drar sig tillbaka!
    Jättefina växter har du planterat! Hoppas att allt löper fint för er också efter karantänen. Kram

    Svar: Du sitter i samma båt vad jag förstår 😱Vi väntar bara på resultat på att spridningen ska ha nått toppen. Dessvärre kommer dödsantalet stiga. Ska bli intressant att se hur vi ska gå tillväga efter lockdown.
    Appråpå växterna så förhoppningsvis klara dem sig. Nu är det fortfarande svalt och växterna har aklimatiserat sig. När hettan kommer är det bara återstå att se om de klarar sig.
    Ta hand om dig/ er 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-03-28 | 19:04:10
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Emma Engström säger:

    Häftiga växter du köpt, är själv så otroligt dåligt på namn och vad saker och ting heter! Skönt att ha pysslat ordning lite också och fixat, man får underhålla sig på bästa sätt nu kan jag tänka mig! Snart är karantänen över <3

    Svar: Ja, man får mycket rensat och städat. Så när vi blir utsläppta behöver jag inte tänka på det.Jag har oftast lappen med namnet på växter kvar så jag kommer ihåg vad de heter och hur de förhåller sig=)
    Det återstår 2 veckor till av karantänen 😱
    Biggeros

    2020-03-28 | 20:44:09
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jag har någon liknande suckulent men är mer upprättväxande, heter pennträd eller npgit ditåt, glömmer alltid. Klarar torka bra men blir vackrare om den får vatten.

    När det kommer till att hitta kryphål är folk hur påhittiga som helst. Lite fascinerande även om jag verkligen inte tycker det är ett acceptabelt beteende.

    Ha en härlig helg!

    Svar: Du brukar ju ha koll på växter=) Jag har ett paradisträd/ penningablomman som även växer och brer ut sig. Dessa växter skulle tåla sol och torka men visst kommer de få sin beskärda del från bevattningen. Kul med blommor/ växter. Jag planterade tulpaner/ påskliljor i höstas men ett fåtal lökar att kommit upp. Det kommer i ett annat inlägg. När man har haft stor trädgård och rabatter så är intresset stort för blommor/ växter. Vi hade en stor lila Rhododendron på uppfarten som jag saknar. Det verkligen inte brist på fantasin i karantän. Även de som vill slippa att sitta och vill smita ut. Igår såg jag en bil med två passagerare samt hund utanför område ( när jag skulle slänga sopor). En person får bara rasta hunden precis utanför sitt område men de bodde inte ens här 😱Trevlig karantän söndag 🙏
    Biggeros

    2020-03-28 | 22:59:08
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Annie - Stora Små Äventyr säger:

    Jobbigt med karantänen men skönt att du hann köpa lite nya växter innan.

    Svar: Nu är det mindre än 2 veckor kvar av karantänen. Man får göra det bästa av tiden.Visst jag hann precis köpa mina växter innan lockdown 🙏
    Biggeros

    2020-03-29 | 12:38:56
    Bloggadress: http://biglittleadventures.se
  • Ama de casa säger:

    Vad synd att man inte får gå ut med sin höna. Vi har ju en som spankulerar runt nära där vi bor, den kunde jag ju ha fångat in annars. Nu får den väl gå där - ifall inte maten tar slut alldeles ;-)

    Ha det så gott det går i karantän!

    Svar: Ja, du har ju din höna Agda och om hon inte passar sig så blir hon snart flådd och gå naken i ditt kvarter 😁😁😁Eller du får koppla henne och rasta henne ett varv eller två =))
    Ta hand om dig <3
    Biggeros

    2020-03-29 | 12:55:08
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Karin Eklund säger:

    Jag är övertygad om att din växter kommer att klara sig bra. Korgarna är stora och växterna är succulenter, anpassade för att klara hett klimat. Lycka till i alla fall!

    Det är viktigt att sköta sig och andra samtidigt nu, med att vara försiktig också efter karantänstiden. Vi har en vecka kvar av vår karantänstid men jag är säker på att vi fortsätter att "karantäna" ett tag till efter det. Vi får ju varor hem och så vidare. Några saker måste man själv fara på och det är ev. läkarbesök osv. men det mesta annat går att ordna.
    Det är ju förfärligt i Spanien och Italien, fruktansvärt. Var rädd om dig!
    Och gå nu inte ut med en höna, det blir så onödigt dyrt ;)
    Kram

    Svar: Tack för din info om mina växter som ska tåla sol och hetta!!Det är bra att ni är försiktiga och är även varsamma efter karantän. Det kommer att ta tid att hitta tillbaka till välfärd. Jag tror heller inte att jag riskerar en bota genom att rasta min karantänhund ET stay home.
    Ta hand om dig 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-03-29 | 15:53:43
    Bloggadress: http://pettasblogg.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Så fint det blev med växterna här. De lyste verkligen upp "väggen". Hoppas de också klarar torka. Men det lär du ju få.
    Ja, ni har det ju mycket striktare än vi så skönt att ni har tomten. Vi kan ju röra oss ganska fritt. Jga promenerar ca 10 km /dag och ibland delat på 2 x 5 km och det ger så mycket energi. Bra för både kropp och knopp. Men jag rör mig där det inte är folksamlingar.
    Vi bör inte inte resa iväg kanske men cykla, åka bil eller promenera går utmärkt. Och de kommunala transporterna går ju.(Bil har vi ingen så det utgår för oss) Men visst saknar vi också det sociala utelivet. Luncha och fika på uteserveringar gör vi och det är trevligt. Det är glest mellan borden och folk är hänsynsfulla med avstånd. Bra så .
    Även här unnar vi oss extra god mat och tid att laga dne har vi helt klart. Har kommit igång med min bokläsning igen och det är roligt.
    Hoppas nu att läget för Spanien vänder för det är verkligen ett dystert scenario på alla sätt.
    Kram och många tankar

    Svar: Du är riktigt duktig att gå långa promenader. Visst är det nyttigt för själen att ta hand om fysiken. Vi är lyckligt lottade att vi har vår lilla trädgård. Där går vi dagligen 2000 ×2 steg morgon och kväll. Det blir många varv men bra för fysiken. Sedan har vi trappor i huset som används upp och ner. Alla sätt är bra=)Bra att ni håller distans för det är nog upp till var och en att bestämma avstånd. Ta hand om dig vännen 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-03-29 | 16:49:04
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ säger:

    Vad ska man säga samtidigt varför ens chansa? Menar att ta hönan så där det måste verkligen inte varit värt det. Samtidigt förstår jag att man börjar lessna efter så många dagar, här är livet som "vanligt" vilket lite betyder att jag håller mig hemma så mycket jag kan om inte jobbet står i fokus.

    Svar: Jag hade heller inte chansat men lite korkat att gå ut med en video på media. Polisen hade inte svårt att lokalisera honom.Ta hand om dig 🙏
    Kram
    Biggeros

    2020-03-29 | 18:00:59
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se

Kommentera inlägget här: