biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Cowboy & Western

Kategori: Almeria Western Leone

 
 

Western Leone is a Western-style theme park in the province of AlmeriaAndalusia (Spain). Located at the 378.9 km mark on the A-92 motorway, it is the smallest of three such theme parks in the Tabernas Desert; the other two are Mini Hollywood and Texas Hollywood. Western Leone was originally built to film Sergio Leone's Once Upon a Time in the West (1968);[2] the large red house, around which much of the scenes in the film revolve, is maintained as an attraction, along with other buildings of a Western town. It has also been used to film other spaghetti westerns.

In 1970, a fortress was built a short distance from Western Leone. This structure was used as a set for El Condor and later films. The fortress fell into disrepair by 1986.

 
 
All aktivitet verkar hända vid "The Saloon"
Under väntans tider tog betraktaren en öl eller en kopp kaffe inomhus. Vi andra stod över eller rättare sagt vi valde att stå utomhus.
 
 
Även denna snea hund ville hålla sig utomhus och kolla in läget.
 
 
Under tiden anlände ett par "cowboysare" och samtalade.
 
 
Ögonen tog fäste på en av cowboysaren till häst.
 
⬆️Filmklipp Vilda Västern⬆️ 
 
En ytterligare cowboy som kom ridande förbi.
Var detta en del av showen?
 
 
Hursomhelst gick tiden mycket fortare när man fick studera dessa ridande män i western outfit. 
 
 
Här kommer två cowboysare till...
 
 
De verkar ha ett eller annat gemensamt
 
 
De är i alla fall i goda händer och fötter.
Troligtvis ska den  ena cowboysaren hjälpa till att lätta på trycket så att den andra cowboysaren tappade fotfästet genom en nätt swing.
 
 
Ja, han lyckades få upp (henne) i ett enda grepp.
Ja, när jag tittade lite närmare så var det en kvinnlig cowboy eller cowgirl.
 
 
Vem hade anat att det var en kvinna.....
 
 
Nu börjar cowboysaren att rida av och an
 
 
Jag fick även se hästen på nära håll.
Visst behöver hästarna komma i rörelse och få motion på rätt underlag. Vikten på ryggen är väl inte många gånger så hälsosamt.
 
 
Nu är ju hästar till för att ridas.
Förr andvändes hästar för arbete och under världskriget.
 
 
På språng i Vilda Västern
 
 
Vätskepaus
 
 ⬆️Filmklipp⬆️
Tryck på bilden
 
 
Det är faktiskt en riktig pickadolla i hölstret....
 
 
Var det någon som såg " The Maccahan"?
 
 
Denna cowboy kunde ha varit Zeb Maccahan.
Mannen ni ser ryggtavlan på är faktiskt engelsktalande.
Om han hör till Western Leone på något sätt låter jag vara osagt.
 
Hursomhelst fick han förevigas och vara med på bild.
 
 

Kommentarer

  • Emma Engström säger:

    Detta är ju verkligen så häftigt!! När jag var i San Diego besökte jag ett riktigt cowboyställe, minns inte vad det heter men det var himla roligt! :D <3

    Svar: Jag kan ju tänka mig att Vilda Västern i San Diego var på riktigt. Riktiga cowboysare ÷)Riktigt givande ställe=)
    Kram
    Biggeros

    2020-01-14 | 16:13:18
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Gerd säger:

    Jo, nog såg jag på Maccahan en gång i tiden, när barnen var yngre. Häftigt!
    Det närmaste jag kommit på riktigt det var i Småland på High Chaparral. Tror ranchen är till salu nu om ingen nyss köpt den.
    Kram!

    Svar: Jag gillade Familjen Macahan=)Kanske man skulle lägga ett bud på High Chaparral.
    Trevlig Onsdag <3
    Biggeros

    2020-01-14 | 20:41:31
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Znogge säger:

    Nog minns man den serien alltid och så spännande cowboys var. Numera tycks den filmgenren nästan ha försvunnit. Är väl inte lika häftigt längre...

    Kram

    Svar: Ja, så är det nog. Allt har sin övergång.Jag gillade även Cowboysar filmer!!
    Trevlig Onsdag
    Kram
    Biggeros

    2020-01-14 | 21:26:08
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Här var det vänskapligt mellan cowboysarna! Ja, vad ska de göra medan de vaktar korna, ungefär ...

    Som du nämner, tror nog att hästen skulle uppskatta om han i orange gjorde lite andra övningar än att sitta på hästryggen också. Staaaackars häst.

    Svar: Ja, jag säger som du.Alldeles för mycket last på hästryggen.Jag är en av dem som undviker att rida häst och vagn på turistområden. Alla ska göra som känns rätt för dem.Angående cowboysarna emellan var det inga som helst ledsamheter. Mest lek och ploj=)
    Biggeros

    2020-01-15 | 07:43:26
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • Ditte säger:

    Visst minns jag alla Westernfilmer och så klart "Zeb". Har även sett många där "Clintan" varit med. Lite "kult" idag nästan. Jag tycker om att rida och gör det när jag får tillfälle. Idag mer försiktigt. Men jag undviker det och häst och vagn på turistområden. Vet att många westernfilmer spelats in i Spanien just för att naturen på sina ställen är lik den på prärierna i USA.
    Tack för besöket.
    Kram

    2020-01-15 | 10:16:50
    Bloggadress: http://https://dittemitti.se
  • Netti Starby säger:

    Men vad häftigt och det är alltid kul att åka tillbaka i tiden. :-D Kramis

    Svar: Jag gillar även att gå tillbaka till Vilda Västern =)Jag hejade alltid på indianerna <3
    Kram
    Biggeros

    2020-01-15 | 11:19:33
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Heléna säger:

    Visst såg jag Familjen Macahan när den gick på tv och den rocken kommer man ihåg. Roligt att besöka denna plats och uppleva western miljön kan jag tänka mig. Kram vännen 💖

    Svar: En harmonisk plats att vistas på pga bergen och miljön. Gillar Indian och Cowboy atmosfär förutom allt pangande.Du är lika gammal som min lilla syster och 4 år yngre än jag. Såklart har vi fått erfara The Maccahans <3
    Kram
    Biggeros

    2020-01-15 | 13:17:31
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Marie säger:

    Ja visst har man sett många Westernfilmer och serier med Western det var trevligt fina bilder och du är duktig fotograf kram Mamma

    Svar: Jag satt många gånger i sällskap av dig och såg på Vilda Västern i min barndom=)Kram
    Biggeros

    2020-01-16 | 16:24:24

Kommentera inlägget här: