biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Även en blind höna kan finna ett korn

Kategori: Spaniens Villaneva de la Serena

 
Kära vänner igår anlände jag på kvällen till Villanueva de Serena och käkade något snabbt tillsammans med grabbarna grus.
Inatt var det 6 grader och idag ska det bli 10 grader som högst.
Ändå så möts jag av en intensiv sol som försöker kämpa sig igenom ett fång av vita moln.
Så man måste försöka hitta ett ljus i ett mörker
Nu går ju inte solen ner förrän halv sju på kvällen.
Så än är inte hoppet kört.
 
 
Här ska jag tillbringa min vardag minst 3 veckor.
Helgerna kommer vi färdas till något annat sevärt resmål i närheten.
 
 
Jag försöker hitta min PW runda i närheten av hotellet...
Det finns tyvärr inte mycket att välja på.
Några terräng, motionsspår eller grusvägar finns inte så många att välja på utan bara villovägar.
 
 
Vart jag än mig i Villanueva de Serena vänder ser jag bara åker-gräsmarker och inget annat runt mig händer
 
Jag känner mig som Mary i " lilla huset på prärien"
Jag ser allt i totalt mörker. Jag ser inga gränser
( skämt och sidor)
 
 Man ska inte måla fan på väggen
Innan man har upplevt den....
Även en blind höna kan finna ett korn
Vilket underbart ordspråk!
Tänk vad vi kan sätta betydelser på ord och meningar så de får en speciell klang.
Vi är duktiga på att uttrycka oss i ord.
Vad betyder hemmablind?
Någon
som inte (längre) lägger märke till felaktigheter och brister i sitt eget hem eller (bildlig betydelse) hos sitt eget lag sitt eget land etc
 Är vi inte alla lite hemmablinda.
Vi får inte glömma att se våra brister i vår vardag.
 
Jag får härmed istället  se med positiva vidöppna ögon såsom Laura - att allt jag ser/gör ordnar sig till högsta grad.
 Inga ledsamheter.
Jag brukar oftast ha lösningar på allt och försöka tänka logiskt.
Så kul att sitta och filosofera som värsta Sokrates
Jag är verkligen inte djup annars i någon mån.
 
Jag blir bara lite nostalgisk när jag vistas på Extremadura "vischans" ängar/åkermarker och drömmer mig bort tillbaka i tiden då det inte var möjligt att se så mycket varierat på "dumburken"
Däremot gillade jag den lilla gemytliga familjen Ingalls.
I alla väder och vind lyckades de alltid med att gå vidare och att hålla ihop i vått och torrt.
 
 Lilla huset på prärien (engelska: Little House on the Prairie) är en amerikansk dramaserie från 1974-1983. Serien bygger till viss del på Laura Ingalls Wilders ...
 
 

Kommentarer

  • Emma, Sol som sol? säger:

    Du kanske skulle ta upp målning, ställa dig och måla av vyerna! Ta staffliet under armen på en PW och när du ser något nytt, stanna och måla. Har du inget så kan säkert Amazon leverera till dig på ett kick!

    Svar: Ja, det är en kanske är en bta idé. Målning är inte grämmande för mig ovh heller inte Amazon. Nyss beställde vi övervakningskameror =) Vyerna är det inte alls fel på=) Som tur har jag handarbete med mig!!!
    Biggeros

    2020-01-20 | 13:21:14
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/
  • dianasdrömmar säger:

    Häftigt ställe :)

    Svar: Det är en Herrgård som ligger mitt i ingenmansland=)Kram
    Biggeros

    2020-01-20 | 14:24:13
    Bloggadress: http://xn--dianasdrmmar-cjb.se/
  • Znogge säger:

    Herrgården i sig ser fin ut men ligger kanske lite väl ödsligt för min smak, i alla fall när det handlar om tre veckor. Skönt att du har handarbete med dig för någonting vill man hitta på. Det hade varit perfekt om du var en van ryttare. Då kunde du kastat dig upp på hästryggen och utforskat omgivningarna ;-)

    Kram

    Svar: Ja, om det hade varit så bra. Jag ser inte ens en bpnnagård i närheten. Jag ser en borg och den ska jag utforska en dag=) Idag har det gått fort med nya intressen att utforska=)Man måste alltid finna utvägar=)
    Ha en bra kväll
    Kram
    Biggeros

    2020-01-20 | 16:23:18
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Gerd säger:

    Du kommer att hitta något, var så säker! Åh, vad jag blev nostalgisk. Lilla huset på Prärien, som jag såg med yngsta dottern.
    Ja, även en blind höna osv. Jag kan också hitta ett korn fast det tar längre tid ibland (ser ju inte så toppen). Jag tar det som det kommer.
    Härliga bilder! Kram!

    Svar: Jag har lyckats att få denna dag att gå fort =DJag gillade verkligen lilla huset på prärien.
    Jag har fått sämre syn på äldre dar( som många andra )så det ska gudarna veta att det är svårt att hitta en nål i en höstack. Jag använder mig ofta av vårt ordspråk och spanjorerna använder sig av liknande uttryck berättade min vän Xavier ( katalan).
    Trevlig kväll!
    Kram
    Biggeros

    2020-01-20 | 18:26:13
    Bloggadress: http://gerd-geddfish.blogspot.se/
  • Heléna säger:

    Jag tycker det ser mysigt ut! Knepigt dock att hitta den perfekta PW-rundan kanske. Jag följde Lilla huset på prärien under min uppväxte - älskade den serien!!!
    Hoppas du får en fin dag vännen! Kram 💖

    Svar: Ja, jag får utforska mer. Jag ska ta mig till borgen på ett eller annat vis. Det finns även trademill inomhus i värsta fall. Lilla huset på prärien var en idyllisk serie att följa. Gillade lilla fräkniga Laura ÷)Tack detsamma vännen<3
    Biggeros

    2020-01-21 | 08:31:20
    Bloggadress: http://lehdla.blogg.se
  • Netti Starby säger:

    Åh vad fint och hoppas att du hittar en bra runda för dina pw. :-D Kramis

    Svar: Jag har annars trademill på gymmet. Jag finner det bättre att få frisk luft på min runda=)Trevlig dag
    Kram
    Biggeros

    2020-01-21 | 09:16:05
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Veiken säger:

    Det ser ut som att du kommer att få en härlig vistelse de närmsta tre veckorna. Det är bara att hitta vägar som du kan få lite motion på också. :)

    Svar: Idag har jag promenerat till borgen=) Jag hittar andra vägar och lösningar för att tiden ska gå=) Trevlig kväll <3
    Biggeros

    2020-01-21 | 14:37:27
    Bloggadress: http://https://www.veiken.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Säker på att du hittar nån "runda" att gå. Tre veckor är en tid så du hinner utforska massor. Älskade Huset på Prärien=)

    Svar: Vem gillar inte lilla huset på prärien och familjen Ingalls=)Idag blev det en promenix till borgen.
    En skön tur=)
    Biggeros

    2020-01-21 | 17:53:04
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Hotellet ser mysigt ut hoppas att du kan finna någon promenadväg kram Mamma

    Svar: Alla vägar går till Rom...Jag hittar alltid en väg=)
    Idag har jag gått i ur och skur men inte blir jag sur inte =( 😁
    Hoppas att det inte regnar på dig
    Kram
    Biggeros

    2020-01-22 | 10:09:18

Kommentera inlägget här: