biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Dia de Balears

Kategori: Mallorca

 
Idag är det Balears/ Mallorca dagen
 
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆ 

On March 1 is celebrated in Mallorca the Day of the Balearic Islands , is the official holiday of our Autonomous Community and commemorate the date on which the Statute of autonomy of 1983 came into force.

A few days before and a few days after the appointed date, different types of activities are organized for all ages, such as free admission to museums or institutional buildings, guided tours, workshops, storytelling, markets, .

 
Vilken folkmassa det är i La Palma idag och kommer att vara hela helgen dag ut/dag in från tidiga morgon och sena kvällen...
 
I morse såg det lite lurigt ut med dimman som hängde tungt över La Palma men nu har det ordnat upp sig igen.
 
 
Feixinaparken är nu omgiven med små tältstånd
( casetas) Ytan finns till för sådana här årliga arrangemang.
 
 
 
Vissa tält hade inte alls hunnit att öppna upp men de flesta förberedde grillarna och pannorna med mat inför kvällen.
 
 
 
Till en början var jag lite frusen på morgonen men sedan var jag tvungen att slänga av mig jackan...
 
 
 
 
Ölstånd
 
 
Herr Frankfurter, Chorizo och Knackwurster är inte på plats ännu men hans kunder står redan och köar..
 
 
Här använder de sig av en vedspis. Det går inte att undvika att se..
 
 
 
Här serveras Jamon och mycket annat..
 
 
Svärd och häst är uppställda om det är någon som känner för att ta en ridtur...
 
 
Här bakades bullar för fulla muggar och damen har en typisk klädsel inför denna helgdag. Som sagt det är bara att bulla upp!!
 
 
När jag jag skulle gå tillbaka till hotellet hade även dessa tält hunnit att öppna inför kvällen.
 
 
Här har man skalat kilovis med potatis som ska fraktas vidare till ett tält längre fram...
 
 
Just till detta stånd skärs (Papas) potatis i tunna skivor och friteras till krispiga och färska chips.
 
 
Här säljes örtsalt, olivoljor, marmelader etc
Ett färgsprakande bord av spännande produkter
 
 
Oliver i olika färger, smakinläggningar och stoppningar.
Har ni smakat med anjovis någon gång...
 
 
 
Kolla in dessa Voodoo dockorna.
De ser ganska så skrämmande ut...
Det är bäst att jag smiter iväg illa kvickt.
 
 
 
Här säljes badsvampar direkt från Medelhavet.
Stora som små
 
 
Egendesignad porslin i alla dess färger/ mönster och uppblåsta firrar som jag fann inklämda mellan tallrikarna väldigt coola.
 
 
När jag gick förbi detta stånd kom jag att tänka på min mor som även säljer ädelsten/pärlsmycken och står på jul/ sommarmarknader i södra Sverige. Att hon orkar denna kvinna.....
 
 
 
Här fastnade jag vid ett bord med trendiga guldpläterade smycken som föll  pladask i min smak
 
 
 Någon som vill smaka på en bit tårta...
Apropå Tårtan ....kommer ni ihåg att det fanns ett barnprogram som hette så...
Vad jag minns så bakade de många tårtor och många föll pladask i marken. Så var det med den platta tårtan.
 
Jag vet inte om jag är så förtjust i spanska söta tårtor. Då är jag hellre utan.
 
 
Hantverkeri i trä
 
 
Har ni några LP skivor kvar så vet ni vad ni kan göra med dem.....
 
 
Här marknadsförs denna man Gin från Mallorca.
LAW heter den. Den kanske man bör testa....
 
 
Rökelserna bara spred sig ut bland folkmassan och dofterna drev en bara närmare intill bordet.
 
 
Sobrassada 
Jag har testat denna rökta, pastejaktiga skinka på bröd men den föll inte mig i smak.
It is a raw, curedsausage from the Balearic Islands made with ground porkpaprika and salt and other spices. Sobrassada along with botifarró are traditional Balearic meat products prepared in the laborious but festive rites that still mark the autumn and winter pig slaughter known as a matança (in Spanishmatanza) in Majorca and Ibiza.
 
 
 Han sitter på en stol och flätar pallar på plats.
 
 
Däremot kan vissa rökta korvar ( Salsicho) vara smakfulla. Allra mest gillar jag rökt fläskfile ( lomo) som tapas.
 
 
Så häftig och gigantisk grill!!!
Här skulle jag nog kunna beställa några grillade korvar..
 
 
Ska nog knäcka ett eller annat fat som man kan förvara mat eller salsa på och fördelen är att man kan även riva vitlök, parmesan, gurka, tomat etc
Ytan i mitten av fatet är av rofflig yta och det finns många fat att välja mellan.
 
 
Deshidratada
Inga kolhydrater eller....
Nyttigt godis som Hibiscusblommor, Aloe Vera, Ingerfära etc
Låter inte alls så tokigt!
 
 
Härligt att se andra arbeta flitigt att spinna och speciellt med ett hantverk.
 
Så nu tror jag att jag allt stack mig på spinnrocken och ska nu sova sött i 100 år 😴😴😴😴😴😴😴😴😴
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Jessica Högberg säger:

    Äh, du har ju en prins som väcker dej;) Älskar marknader...

    Svar: Ja, förhoppningsvis så kommer det en prins och väcker mig.....Jag älskar oxå marknader🤗
    Biggeros

    2019-03-01 | 18:47:24
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Oj vilken

    Svar: Jag tänkte på dig när jag såg alla smycken🤗
    Biggeros

    2019-03-01 | 19:35:41
  • Marie säger:

    Den la av skulle skriva oj vilken stor fin marknad det är alltid roligt att gå från stånd till stånd kram Mamma ❤️

    Svar: Nu är det otroligt mycket folk överallt så det kan bli tufft att stå stilla. Man ser inte så mycket men jag såg väldigt mycket från starten när det inte gatorna/ marknaden hade hunnit att fyllas på. Visst är det kul att det händer någonting🤗Trevlig Lördag
    Kram
    Biggeros

    2019-03-01 | 19:39:56
  • BP säger:

    Vilken bildkavalkad! Så kul att du fick bevittna Day of the Balearic Islands från väldigt tidig morgon till när marknaden vaknade till om man säger så.

    Älskar dessa spanska marknader som bjuder på allt och lite därtill. Så himla osvenskt och helt härligt enligt mig:-)

    Svar: Jag håller med dig hur de spanska marknaderna är lite ovanligare än i Sverige. Annat utbud och så mycket olika delikatesser. Även en konsthörna intill Katedralen där diverse konstnärer och skulptörer ställer ut otroligt läckra ting. Det kommer mer om det i ett annat inlägg. Trevlig Lördag🤗
    Biggeros

    2019-03-02 | 00:23:55
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Znogge säger:

    Kan tänka mig att det firas rejält! Vilket enormt utbud och så mycket att titta på.

    Kram

    Svar: Otroligt mycket stång längs hela esplanaden/ park till Katedralen. Vilket utbud av allt och så livat och glatt. La Palma livas upp denna helg🤗🤗Kram
    Biggeros

    2019-03-02 | 11:45:34
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Emma Engström säger:

    Alltså vad jag saknar att se palmer, måste utomlands snart! :D

    Svar: Palmer är exotiskt och finns överallt i Spanien även i La Palma🤗Trevlig Lördag
    Biggeros

    2019-03-02 | 13:36:50
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Petra Olsson säger:

    Men så roligt och jag hade gått loss på dessa underbara badsvampar direkt:)kram

    Svar: Ja, svampar har jag hemma och till badkaret. Jag gillade bara åsynen av alla färska badsvampar som visades på bordet=)
    Kram
    Biggeros

    2019-03-02 | 15:48:47
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Carina säger:

    Vilka härliga bilder från marknaden! Man längtar utanför Sveriges gränser ;) Här aktade vi med snö i dag.

    Svar: Här finns inte en tillstymmelse till snö. Bara en stor sol. Igår var vi bara och åt på marknaden och därefter vände vi om. Somliga gillar inte vimlet av folk🤗
    Biggeros

    2019-03-03 | 09:31:25
    Bloggadress: http://www.carinasphotolifestyle.se

Kommentera inlägget här: