biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Det yttre

Kategori: Mallorca

Det yttre är ju inte alls försvarsbart bättre än det inre. I detta fall så är det yttre en bra början innan man får lära känna det inre. Jag kan bara intyga er att jag gillar båda.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Som min bloggvän Eva sade nyligen att man får aldrig nog att ta kort på samma föremål. Tänk om man skulle missa något....
 
 
Ingen risk...
 
 
 
La Seu är en 1300-talskatedral i Palma de Mallorca och ett av stadens största turistmål. Katedralen dominerar hela hamnen och står som en symbol för makten och rikedomen hos Mallorcas kristna erövrare. Wikipedia
 
Arkitekt: Joan Rubió
 
 
Förstår ni nu hur svårt det är att skilja på det yttre och inre. Jag är så fascinerad av dessa strukturer runt fönster och portar.
Denna Katedral symboliserar det makt och rikedom i Palma.
När man kommer från flygplatsen och kör längs hamnen möts man av denna pampiga byggnad och även Palatset intill.
Häpnadsväckande.!
 
 
 Om jag inte ens hade sett det yttre först så hade jag inte ens funderat över Katedralens inre. 
 
 
 Otroliga detaljer som jag bara ville se mer av.
Inte en chans att jag ville missa det tillfället att gå in.
Igår tog jag mig i kragen och betalade 8 euro för att få uppleva Katedralens kvarlevor och dess skatter.
Jag blev djupt imponerad. 
 
 
 Katedralen på Mallorca som kallas La Seu började byggas under tolv århundrade.
Det är katedralen i levantinska gotiska stilen
( präglades av en tysk stilplan) som har en av världens största rosetter som är känd som det gotiska ögat.
Det är också en av Europas högsta europeiska gotiska katedraler. 
 
 
Katedralens historia är nära kopplad till den autochtoniska monarkin.
Början av det mest emblematiska monumentet på mallorcan gotiska går enda tillbaka till det tolv århundradet.
Efter erövringen av Madina Mayurqa år 1229 beordrade James I (kung av Aragon och greve av Barcelona) ​​en inbjudan till den gamla stora moskén till Jungfru Maria. Dvs som var ett tempel för kristen dyrkan och som var enligt då den nya stilen på den tiden.
 
 
Som sagt nu har jag visat och beskrivit det yttre av denna fina Katedral då återstår det att visa det inre av Katedralen i ett nästa inlägg.
Ha det bra tills dess...
 
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Underbara bilder och vackra och en fin syn på allting tack för din fina blogg Kram 💕 Mamma

    Svar: Tänk vilken fin Katedral som finns i Palma. Jag har varit inne i många och denna är bland de tjusigaste. Det är svårt många gånger att gallra bland alla Katedraler i Europa för alla har något speciellt. Härligt att få dela med mig🤗
    Kram
    Biggeros

    2019-03-06 | 14:57:24
  • Znogge säger:

    Katedralen är fantastiskt vacker både till det yttre och det inre så vi tvekade inte heller att betala entréavgiften. Fast jag undrar om det inte var dyrare sommartid eller så minns jag fel...

    Kram

    Svar: Det kan nog vara så att det är dyrare under högsäsong. Värt pengarna var det=)Visst är den vacker från insidan och ut.Kram
    Biggeros

    2019-03-06 | 18:15:19
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ullie säger:

    men oj vilkra vackra bilder o du e så duktig på att ta o visa
    kul o se inne men lite väl mycket pengar kanske

    Svar: Visst kostar det på sådana här turistorter och sevärdheter. Det är ändå värt det. Otroligt tjusig Katedral!!Ha en bra dag min vän
    Kram
    Biggeros

    2019-03-07 | 00:32:56
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Ditte säger:

    Jättefina bilder från Mallorca och den mäktiga katedralen. Har varit här många gånger och den är verkligen imponerande. Denna plus Mariakyrkan i Krakow är nog de vackraste katedralerna jag sett.( Men jag tycker att det inte borde kosta något att gå in här.)
    Önskar dig fortsatt fina dagar på Mallorca.
    kram!

    Svar: Gillar verkligen Katedralen i Palma men skulle gärna vilja se Katedralen i Krakow. Tack för tipset. Visst märks det att nan vistas på ett turistställe då man tar betalt för allt. Jag tyckte att det var värt det. Nu lider det mot sitt slut och idag blir det en liten utflykt på ön// kram och trevlig Fredag🤗
    Biggeros

    2019-03-07 | 15:52:22
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Vilket bygge! Fantastiskt vackert! Och ibland är det svårt att sluta fota, det håller jag med om.

    Svar: Jag vet aldrig när jag ska sluta fota. Jag kan ju missa något🤗🤗Ha det bra vännen// kram
    Biggeros

    2019-03-10 | 16:12:43
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: