biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Det judiska kvarteret

Kategori: Spaniens Cordoba

 
 
 
The Municipal Zoko of Córdoba is also known as Mercado de la Artesanía. It is one of the most characteristic spaces of the Andalusian city of Córdoba , Spain where local crafts are promoted. 
It is framed within the historic center of Cordoba , declared a World Heritage Site , specifically in the Jewish Quarter , very close to the Mosque and the Synagogue .
 
 
Innergården ligger jämt med tjurfäktningsmuseumet och har en egen ingång samt många ingångar även från de smala
"Judiska gränderna". 
 
 
 
 
Just det ögonblick man kommer in på gården så faller lugnet på och stressen slås av. Alla sinnen för flora och konst slås på.
En trubadur sitter skymd och klinkar stämningsfullt på sin gitarr och solen gör sitt. Den blomsterklädda trappan leder upp till små utställningsbås med alla möjliga hantverk/ konstverk.
 
Dessa kornblåa krukor med röda pelargoner gör sig så himla bra till en vitmålad fasadvägg.
 
 
 
Appråpå
Var det någon som tyckte om kornblått i på slutet på 80 talet? Jag kommer ihåg att jag köpte en hatt men gav bort den senare till min mamma.
 
 
Dessa fulsnygga stenfigurer kunde jag inte stirra mig mätt på så jag var tvungen att föreviga ett par stycken
 
 
Överdrivna former i lättsamma drag
 
 
Jag har en förkärlek till detta "icke matchande par" som sitter jämte varandra. Nu menar jag att deras klädval inte passar ihop. Paret har säkert hållt ihop tillsammans för andra skäl.
Kärlek.
 
 
Kvinnorna är lediga i väntan för mannens dvs friartag
 
Avslutningsvis bjuder jag på ett par eller tre bilder på katter som var stationerade vid tjurfäktningsmuseumets framsida.
Ni kan ju förstå att det var en bra inbjudan med en stor ilsken tjur i mitten och lata vildkatter i krukorna.
Och mitt i löpningsperioden....
 
 
 
 
Det var allt från mig och kattgänget...
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Härliga bilder och fin information det stämmer med hatten. Trevlig helg till Er båda puss och kram från Mamma

    Svar: Trevlig helg till er båda!!Har du kvar hatten fortfarande?
    Färgen var ju fin...
    Kram 🤗
    Biggeros

    2019-03-22 | 19:46:02
  • Jessica Högberg säger:

    Älskade kornblått, skulle nog gärna ha det fortfarande...

    Svar: Du gör det...Jag har köpt en tröja förra året om jag inte minns fel. Jag vet inte var jag har placerat den....
    Biggeros

    2019-03-22 | 20:50:46
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • BP säger:

    Fantastiskt fina bilder. Cordoba verkar vara en stad helt i min smak. Gillar "konstkvarteret", även om jag inte var så värst förtjust i "figurerna". Tur att vi alla har olika smak:-)

    Svar: Visst är det kul att vi föds olika och får olika smaker som är delad som.....Jag gillar denna extrema konst med figurer som jag inte alls skulle ha hemma. Jätte gärna titta på avstånd=)
    Gillar även Cordoba som stad🤗
    Biggeros

    2019-03-22 | 22:12:48
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.com
  • Znogge säger:

    Just judiska kvarter brukar vara väldigt fina och är alltid intressanta att besöka! Blått är en av mina favoritfärger så visst hade jag kornblått, dock ingen hatt ;-)

    Kram och ha en härlig lördag!

    Svar: Härligt att du även fick erfara färgen kornblått🤗🤗Jag fastnade mer för färgen cerise och hade mycket kläder tom i glasögon.
    Dessa smala gränder och i de judiska kvarteren är så trevligt att promenera men många gånger svårt att få möte av en stor grupp av människor=)
    Kram
    Biggeros

    2019-03-23 | 09:26:55
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Ditte säger:

    Blått är ju min färg och kornblått gillar jag. Har dock ingen hatt med färgen, har aldrig haft. Men ett kornblått band på en solhatt har jag haft. Vilka trevliga kvarter att strosa runt i. Här skulle jag gärna gå.
    Stort tack för besök och fina bilder.
    Kram!

    Svar: Blått är en fräsch färg och även som detalj på en hatt. Blått är fint även att blanda till vitt och förknippar mig med sommar🤗Du hade trivts att strosa på dessa smala gator i Cordoba/ kram
    Biggeros

    2019-03-23 | 16:36:08
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Kissemissarna! Som sussar sött i hängsparrisen. Katter är verkligen fantastiska på att hitta sovplatser.

    Vilken fantastisk stenläggning där bland valven. Vilket arbete!

    Svar: Jag som är uppfödd med ett antal med katter har svårt att undvika att se dessa avslappnade missarna i krukorna. Jag ville inte jaga bort de så jag böjde mig ner försiktigt och tog kort. Ingen som helst reaktion. Precis som det ska vara. Angående om stensättningen finns de hur mycket som helst att lågga ögonen på. Spanjorerna kan det där🤗🤗
    Biggeros

    2019-03-23 | 18:12:13
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/
  • Jennifer säger:

    Åååhhh blå som är min favoritfärg!! Dock mörkblå men denna kornblåa var också riktigt fin :)

    Svar: Denna nyans av blå gör sig så fint till vit fasad. Somrigt!!Ha en bra dag 🤗
    Biggeros

    2019-03-25 | 00:21:15
    Bloggadress: http://missjennifer.se
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, då har du för mycket kläder;)

    Svar: Jag har nog det. Allt för mycket kläder när jag inte ens vet var min nya köpta tröja är...Påminner mig om en låt som jag hatälskar 😍
    Biggeros

    2019-03-25 | 16:57:33
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Ingen ska sörja när du dör, ingen vill veta vad du gör, ingen vill veta var du köpt din tröja... haha

    Svar: Jag hatälskar denna låt. Jag kan tyvärr inte tänka på någonting annat nu 😁😂🤣
    Biggeros

    2019-03-26 | 17:51:16
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, nä, den är bra på att fastna...

    Svar: Låten sitter som en smäck!!😁🤣
    Biggeros

    2019-03-28 | 12:42:29
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: