biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Los Torres

Kategori: Spaniens Sevilla

 
Nu är vi tillbaka till Sevilla och ska bo här en vecka eller två på Eurostar Torre Sevilla som har ca 37 våningar. Vi bor på 32:a våningen. Hotellet ligger över floden Guadalquivir dvs på andra sidan floden av Sevilla city. 
På vänster sida om bilden ( vid flodbåtarna) kan ni skymta det omtalade tornet
( Torre de Oro ).
 

Mirror of the Golden  Tower
Guldtornet  är ett av de symboliska monumenten i Sevilla och har också en historia kopplad till floden.

Det är ett defensivt torn byggt av araberna som ligger på den vänstra stranden av Guadalquivir. Traditionen säger att en tjock kedja på floden förenade den med ett annat torn som ligger på andra sidan floden och därigenom förhindrade passage av fiendens fartyg.

 
 
Floden är kanske inte bland de renaste vattenmynningar som ni har sett.
Här skymtas ett antal flodbåtar som går runt floden med en årlig turism. Än har jag inte lyckats att ta den turen men man vet aldrig...
Man ser även kanotister som kommer paddlandes.
 
 
Bron  på bilden leder åt ena riktningen till Plaza de Torre, Expo och Torre Sevilla hotell. Åt andra hållet leder den först och främst till busstationen (som ligger på vänster sida om bron).
Bussen från Sanlucar de Mayor
( tar ca 30 minuter från Sevilla) den har jag åkt med många gånger.
 
 
Utsiktsplats från 37 :e våningen. Hissnande höjder!
 
 
 
Hopptorn......
 
 
Från andra sidan sätt ( ut från mitt hotellfönster möts jag av denna tjurfäktningsliknande byggnad) Troligtvis är det en fabrik av något slag. Man kan se att byggnaden har två skorstenar...
 
 
På kvällen står bilar och köar för att ta sig tillbaka till Sevilla. Min man är så tacksam att han tjänar in ca 15 minuters trafikstockning genom att bo på detta hotell ( som inte är placerad mitt i smeten).
Mig gör det ingenting...
Det är alltid kul att prova på någonting nytt.
 
 
För att visa med mina "kråkfötter" till pilar så hoppas jag att ni förstår var dessa attraktioner ligger.
 
 
Bakom Sierra de Cadiz ( bergen) så ligger Jerez/ Cadiz. En timmes bilfärd till Jerez och ytterligare en halvtimme till Cadiz.
 
Ha en bra dag från ett något molnigt Sevilla🤗
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Vilka fina bilder och vilken mäktig utsikt man blir helt hänförd kram 💕 Mamma

    Svar: Hissnande utsikt!! Jag tror dock att du hade inte velat bo högst upp. Hissen upp går ganska fort så det slår lock för öronen. Dessutom blir man lätt yr såsom att åka karusell. Det är värt att få se utsikten över hela Sevilla=)Kram
    Biggeros

    2019-01-22 | 20:32:17
  • Znogge säger:

    Förvisso en fenomenal utsikt men inget för mig. Jag hade bett att få bo på andra våningen ;-)

    Kram

    Svar: Det är nog inget hotell för höjdrädda. Förvisso kan man bo längst ner=)Kram
    Biggeros

    2019-01-22 | 20:41:54
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • BP säger:

    Sevilla - en stad helt i min smak! Å med utsikten du kan njuta av är det ju bara bingo! WOW! Sevilla ha såååååå mycket att bjuda på, så jag ser redan nu framemot att få en rundtur. Har varit där för många år sedan och blev totalt såld.
    Byggnaden som du trodde var en fabrik är nåt helt annat: Kolla här: http://architectuul.com/architecture/torre-triana .
    Kunde inte låta bli att googla. Älskar research:-)

    Svar: http://www.expo92.es/inicio/index.phpPå denna sida av floden ligger byggnader kvar sedan Expo 1992 i Sevilla. Om man kan besöka dessa "exihibition" i nuläge är ett frågetecken. Ofta brukar de riva Expo efter visning. Byggnaderna används säkerligen för annat ändamål. Säkerligen byggdes även detta tjurfäktningsrunda kontor för just Expo 1992 ändamål. På denna lilla ö ligger även Isla Magica som är ett vattenpalats/ attraktion. Mina flickor har varit där. Kul att mina bloggerskor går igång och googlar fram info. Det visar ett stort intresse. Tack vännen🤗
    Biggeros

    2019-01-22 | 23:46:09
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Blev nyfiken på tjurfäktningsarenan/fabriken.
    Det rä inte en fabrik. Eller jo, av papper och dokument möjligen. Det är nämligen Junta De Andalucía Consejería De Educación. Utbildningsministeriet, skulle det väl översättas till. Jag trodde det var en ombygd arena men det är faktiskt specialbyggt för juntan.
    http://www.legadoexposevilla.org/se-presenta-el-proyecto-del-edificio-torre-triana-en-la-isla-de-la-cartuja/

    Svar: Sevilla har ju redan en gedigen tjurfäktningsarena så viisst är det inte det. Att byggnaden har två höga skorstenar förbli olöst. Arkitekten byggde denna runda byggnad och inredde byggnaden med rektangulära kontorsrum som inget rum var likt det andra. Byggnaden liknar en moské med små gluggar till fönster tätt runt fasaden. Troligtvis byggdes även denna arkitektur till Expo Sevilla 1992. Byggnaderna står kvar på ön och förhoppningsvis så fyller byggnaderna en funktion. Oftast brukar Expo jämnas med marken när visningen är över... Kul att intresset är stort. Det gillar jag med mina bloggvänner att ni är ivriga och vill veta mer🤗
    Biggeros

    2019-01-23 | 09:06:52
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/
  • Eva`s blogg säger:

    åh va fina bilder o ser ljuvligt ut, vackra byggnader o sånt man gillar :) kram å fin dag

    Svar: Jag hoppas att du blev klokare och du kunde utläsa de attraktioner som var markerade. Kul att få se Sevilla och floden från ca 100 meter höjd.Trevlig dag🤗
    Biggeros

    2019-01-23 | 11:50:52
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • emma säger:

    Skorstenarna? Det är säkert för all rök som pyser ut ur öronen på alla som är där och blir arga! Det är ju en junta, liksom. :D

    2019-01-23 | 13:37:40
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: