biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Expo 92 Sevilla

Kategori: Spaniens Sevilla

 
One of the sources of the American Garden, in the background the Aditorio de la Cartuja, currently called Rocío  Jurado. The artist was commissioned to inaugurate it with a concert in 1991.
 
María del Rocío Trinidad Mohedano Jurado, född 18 september 1946 i Chipiona i provinsen Cádiz. Hon dog 1 juni 2006 i Alcobendas, Madrid. Maria var en känd spansk sångerska och skådespelerska. Wikipedia
 
 
Parken ligger längs floden som många andra parker. I navet av parken ligger en uppbyggd sjö.
 
 
Rocket Rocio vs Torre Sevilla
 
 
 The Auditorium became one of the most requested spaces of Expo'92, both for the quality and quantity of the programmed performances. For the excellent hearing offered by its modern building designed by the architect Eleuterio  Knappe  Population.
 
 
Så här såg det ut vid invigningen av Expo 92 och när Maria Rocio Jurado uppträdde.
 
 
 
 
Området är stort och inhägnat samt där ett enormt högt rymdfarkost står och skyltar. En kranliknande ställning skymtas genom staketet och en Satellittallrik med dess logotyp. 
 
 
 
 
Byggnaden har fått äran och sitt namn  Rocio  Jurado efter den kända sångerskan.
 
 
 
 
Jag fortsätter min promenad och den ena parken avlöser den andra.
Här skymtas ABC tornet.
 
 
 Fallna löv ligger fortfarande kvar på backen. Ogräset har vuxit ur rabatterna. Inte så länge till är det oreda för trädgårdsarbetarna jobbar febrilt på att få ordning på torpet.
 
 
Tänk att det är så svårt att hålla klotter fingrarna i styr....
 
 
 
Isla del Magica är en nöjespark. Med karuseller som inkluderar både med och utan vatten. 
 
Tryck på bilden⬇️nedan⬇️ och ta dig vidare till webbsidan
 Lånad bild 
 
Isla Mágica  is a theme park in SevilleSpain. The park was constructed on the former grounds of the Expo '92 World's Fair in Seville and opened in 1997. It features a large lake and many other attractions including roller coasters and various other types of rides as well as both live and cinematic shows.
 
 
Jag gick förbi denna Teaterbyggnad innan jag landade  på Isla del Magica.
 
Stannade jag på Isla del Magica...
Nej, jag fortsatte vidare mot Hotel Barcelo Resort
 
 
Hotellet är fortfarande verksamt.
Barcelo byggdes och husade turister från hela världen under Expo Sevilla 92. 
 
 
 
 

Around the Barceló  Convention  Center, there is a gallery and foyer with 843 square meters, fully glazed and overlooking the Guadalquivir River. All this makes it ideal for the exhibition area of ​​stands and posters or catering services.

The VIP Room is the perfect complement to our Convention Center. It is a room of 53 square meters located in the upper part, glazed and with natural light offering relaxing views of Seville and its river. 

 
 

Kommentarer

  • Ama de casa säger:

    Sevilla har verkligen mycket av vitt skilda slag att bjuda besökare på :-)

    2019-01-31 | 10:31:42
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Wow vilka grymma platser! :-D Kramis

    Svar: Expo området är stort och än har jag inte upptäckt alla byggnader.Idag är det molnigt och solen har bara tittat fram ett par gånger. Hoppas att du har det bra🤗
    Kram
    Biggeros

    2019-01-31 | 16:33:58
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Znogge säger:

    Sevilla verkar verkligen vara en stad som har det mesta!

    Kram

    Svar: Jag har varit ofta i Sevilla och jag hittar alltid något nytt🤗Trevlig kväll!!!
    Kram
    Biggeros

    2019-01-31 | 17:28:40
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • ullie säger:

    alltså oj va myscket vackert o va fin hon va sångerskan
    ha en fin fredag raringen kram kram

    Svar: Vilken scen de installerade vid Expo 92 invignen som Maria Rocio fick uppträda på.Godmorgon vännen från ett blåsigt Sevilla🤗
    Kram
    Biggeros

    2019-01-31 | 23:11:41
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • BP säger:

    Sevilla har allt och lite därtill, eller rättare sagt - mycket därtill. Härliga bilder som bekräftar det jag precis har sagt:-)

    Svar: Ja, och jag instämmer BP. Jag har upptäckt något nytt i Sevilla på andra sidan av Guadalquivir. Här blåser det häftigt och regnar i Sevilla denna morgon🤨
    Biggeros

    2019-02-01 | 00:43:16
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Jessica Högberg säger:

    Vilken härlig och varierande promenad!

    Svar: Jag see alltid något nytt som jag kan dela med mig🤗
    Biggeros

    2019-02-01 | 10:18:20
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Marie säger:

    Sevilla är en vacker stad och tack för fin info och vackra bilder kram Mamma

    Svar: Väldigt vacker!! Jag gillar verkligen Sevilla. Staden levererar🤗Kram
    Biggeros

    2019-02-01 | 19:15:57

Kommentera inlägget här: