biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Säsongsinspiration

Kategori: Spaniens Malaga

För några veckor sedan
 
( närmare bestämt den 27/8) var vi och besökte Malaga. Inte bara för nöjes skull utan även för att rösta på konsulatet.
 
En ganska så varm dag på ca 37 grader stod vi i nästan 2 timmars kö och svettades. Därefter var vi välförtjänta till förfriskningar.
 
 
Tinto Verano är en typisk drink som passar bra i den Andalusiska hettan. Inte alls så stark utan som en svag öl. Vi valde sedan att dra vidare till Ronda som jag tycker har mer att erbjuda i sevärdheter.
Säsongsmässigt så kan man besöka Malaga närsomhelst. Jag föredrar att strosa igenom stadens shoppingsgator på vinterhalvåret
( då det är mycket behagligare).
 
Förra året
 
( närmare bestämt 19/12)
Då vi skulle hämta upp den yngsta dottern på flygplatsen så strosade vi mitt i Malaga i 20 graders sol. Väldigt behagligt. I väntan så tog vi en god lunch mitt på torget och njöt av värmen och av varandras sällskap. 
 
 
 
Málaga är en hamnstad på Costa del Sol i Spanien och huvudstad i Málagaprovinsen i regionen Andalusien. Centralorten har lite mer än en halv miljon invånare, och hela storstadsområdet cirka en miljon invånare. Wikipedia
 
Yta: 398 km²
Höjd: 11 m
Väder: 27 °C, vindriktning/vindstyrka SO/11 km/h, luftfuktighet 68 %
Befolkning: 569 009 (2016)
 
 
För de som gillar konst så kan jag varmt rekommendera Picasso museumet. 
 
 
 
Pappa och dottertillfälle
 
 
 
Min äldsta dotter och jag på tu man hand på Luz Shopping i Jerez.  Det finns många dagar i December som är behagliga. Nu håller man just på att uppdatera shoppingstället med växter och gågator. Jag kommer att visa det vid ett annat tillfälle när det är klart.
 
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Malaga är en både fin och trevlig stad tycker jag. Har varit där en del. Men att traska omkring i sommarhettan känns inte så kul. Håller helt med om att andra tider känns bättre.
    är väldigt förtjust i Malagas gamla stad och Picassomuseet kan man besöka många gånger.
    Tack för turen och fina bilder.
    kram!

    Svar: Tack för att du kikade in Ditte😍Överhuvudtaget storstäder känns som en överdrift att besöka mitt i sommaren under högsäsong ÷)
    Picasso museumet är ett säkert kort om man är intresserad av konst. Det finns även en romersk teater har jag för mig lite utanför stan....
    Hursomhelst finns det mysiga restauranger. Ha en riktig musig semester i Torrevieja// kram🤗
    Biggeros

    2018-09-20 | 15:05:59
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Malaga har verkligen mycket man kan se på, vi som bor på några minuters avstånd har ändå bara sett glimtar!

    Den där stenen med alla ansikten, den älskar jag! Har stått och titta på den från alla möjliga vinklar, helhäftig!

    Svar: Vi har besökt Malaga många gånger och strosat på gågatorna vinter såsom sommar. Vi har bott på hotell mitt i Malaga och även i Torremolinos. Alla städer har alltid något att erbjuda även Malaga. Visst blir man många gånger hemmablind Emma😀
    Biggeros

    2018-09-20 | 19:33:53
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Znogge säger:

    Jag har aldrig varit i Malaga och trodde inte att staden var så stor. Men man lär sig mycket genom bloggarna.

    Kram och trevlig helg när det blir så dags!

    Svar: Även jag lär mig något nytt om alla städer i Spanien. Tack jag vettja Wikipedia!!Tänk vilket bra utbyte vi har via bloggvärlden 🤗
    Kram
    Biggeros

    2018-09-20 | 20:43:03
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Lena i Wales säger:

    Tycker jättemycket om Málaga! Staden har rustats upp så mycket de senaste 10 åren och är nu en fantastisk stad med brett utbud av museer och annat trevligt. Gillar också saluhallen där.
    Åker in och bara strosar runt ibland, både dagtid och kvällstid.

    Svar: Ni som bor nära Malaga kan rekommendera olika sevärdheter som finns där. Jag har ju aldrig bott där mer än en natt och strosat mitt i stan. Även promenerat vid stranden men har inte besökt saluhallen. Tack för tipset Lena!!!
    Biggeros

    2018-09-23 | 12:08:56
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.con
  • Jessica Högberg säger:

    Hmm... Malaga verkar trevligt... Hoppas allt är toppen!

    Svar: Malaga har blivit en stad som vi har besökt när vi har hämtat upp någon eller lämnat på flygplatsen. Såklart bör man stanna i Malaga minst ett par dagar=)Jag mår bara bra🤗
    Biggeros

    2018-09-23 | 12:17:47
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Maria at Inredningsvis säger:

    Härliga livsglada bilder :) Hoppas du får en fin fortsatt vecka :) Kram Maria

    Svar: Tack snälla!!Trevlig vecka även till dig// kram
    Biggeros

    2018-10-03 | 12:06:05
    Bloggadress: http://inredningsvis.se/
  • Heléna säger:

    Så härliga bilder! Det ser jättemysigt ut :D Kram vännen <3

    Svar: Vi hade det så himla mysigt på tu man hand med dottern=)Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2018-10-04 | 21:25:49
    Bloggadress: http://helna.blogg.se

Kommentera inlägget här: