biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Karol

Kategori: Spaniens Guadix

 
 
Guadix är även känt för sina filminspelningar såsom Karol år 2005.
 
 
 
 
De platser i Guadix som bl.a blir filmade är Plaza Constitucion och Katedral de Guadix.
 
 
Till vänster om katedralen som går tvärs över gatan och mot ett av valven mot det stora torget som är känt som Las Palmas eller Plaza de la Constitucion. Här ligger även turistkontoret till vänster där man kan hämta massor med aktuell lokal information och en översiktskarta innan man fortsätter sin färd. Utomhus finns också många trevliga barer och caféer. Här befinner sig även Stadshuset.
 
  

Not all the films shot in Guadix occupy a prominent place in the history of the Seventh Art, but they do highlight some titles that were a landmark in their time or were a great blockbuster. Titles like India in Flames, The Good the Ugly and the Bad, Reds, 'The Wind and the Lion', or Indiana Jones and the Last Crusade, had some of their scenes shot in Guadix.

The last film to take Guadix to the big screen around the world was 'Karol, the man who became Pope'.

This telefilm was filmed in 2005 with extras accitanos.

Guadix became diverse scenes of the visits of Juan Pablo II to Hispano-America and the extras accitanos in soldiers, priests or followers of which Pope Traveler was called.

 
 
 
Hela Guadix är uppbyggt på höjden och man går backe upp och backe ner...
 
 
 
Mittemot Katedralen befinner sig Konstskolan.
 
 

Den romerska teatern upptäcktes 2008 och är en av de mest intressanta och "nya" turistattraktionerna att se i Guadix.

Byggd år 25, under ledning av Tiberius, används denna spektakulära teater, rekreations- och fritidscenter fram till år 300.

Den har 6000 kvadratmeter och två delar (terrasser), scaneae och orkester i övre delen och trädgårdarna eller porticus i nedre delen.

Teatern plundrades i den andalusiska eran, även om den var täckt av lera genom en översvämning, var mycket av det räddat.

 
 
 

Kommentarer

  • Emma, Sol som sol? säger:

    Guadix åkte vi förbi när vi bilade oss genom Spanien men vi åkte bara förbi, Jag sa att dit vill jag åka någon gång och dina bilder bekräftar bara den önskan.

    Vilken sagolik stenläggning. Samma stil finns ju på Alhambra samt i Nerja, säkert på otaliga fler ställen!

    Svar: Jag är även fascinerad i denna stenläggning som finns på många platser i Spanien. Alhambra har jag även haft chansen att besöka några gånger. Däremot har jag inte varit i Nerja. Har du vägarna förbi ska du besöka Guadix. Besök gärna dessa mysiga grottbostäderna÷)
    Biggeros

    2018-11-27 | 19:49:38
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com
  • Suzanne säger:

    Wow :D

    Svar: Alltid roligt med det som är lite utöver i en liten by som Guadix
    Biggeros

    2018-11-28 | 09:00:49
    Bloggadress: http://www.missphilipsen.se
  • Netti Starby säger:

    Så intressant information och dit skulle jag vilja resa någon gång! :-D Kramis

    Svar: Visst är det intressant att få reda på att olika filminspelningar har gjorts i denna lilla by. Även många cowboysfilmer är gjorda i Almeriaområdet. Såsom spaghetti filmerna med bl.a Clint Eastwood 🤗Trevlig dag/ kram
    Biggeros

    2018-11-28 | 09:09:21
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Marie säger:

    Fina Guadix jag är tacksam för att jag har fått varit där med Er och sett allt det vackra fint minne även Granada kram till en duktig fotograf från din mamma

    Svar: Guadix är ett ställe som man bör se. Man får även bra kondition genom att gå backe upp och backe ner i både Guadix och Granada🤗Trevlig dag!!kram
    Biggeros

    2018-11-28 | 12:12:40
  • Emma Engström säger:

    Så häftigt 😃

    Svar: Ganska så häftigt faktiskt!!!
    Biggeros

    2018-11-28 | 14:36:36
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • BP säger:

    Guadix blir tack vare dina bilder bara bättre och bättre. Vilken attraktiv och vacker stad med suveräna byggnader. Förstår att den är attraktiv för filminspelningar. Hatar att gå i trappor (uppför alltså), men stenläggningen är ju helt fantastisk... att titta på alltså;-)

    Svar: Vad jag förstår så lockas både den fina Katedralen och grotthusen samt bergen såklart filmindustrin. Jag vet att många spagettifilmer har spelats in närmare Almeria...Jag gillar även mönstret på stensättningen. Detaljer fascinerar mig otroligt mycket.
    Biggeros

    2018-11-28 | 20:55:41
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • ullie säger:

    ha ha min sötaste vän ja e så glad ja har dej som vän

    vännen ja har tänkt på hur man uttalar ditt namn är det som det stavas birgitte eller hur?
    kram min fina o ja jätte fina bilder kramiz

    Svar: Detsamma Ullie🤗Jag är tacksam för alla mina följare för ni är unika😍
    Mitt namn uttalas som det låter. Det är ett norskt och danskt namn från allra början÷)
    Biggeros

    2018-11-28 | 23:00:59
    Bloggadress: http://weberskold.se/

Kommentera inlägget här: