biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Black friday

Kategori: Spaniens Ecija

Ja, då var vi tillbaka i den här byn som vi inte vet hur vi uttalar namnet "Ecija"
Nu är det bara för en natt och sedan drar vi vidare.
 
 
 
 
 
 
Många fina statyer som är placerade vid en rondell. Dessa bilder är tagna från mitt bildarkiv från ett annat tillfälle då vi var i Ecija.
 
 
Idag regnar det värre än någonsin men jag har ändå hunnit med en långpromenad genom byns små gator och torg.
Såklart har somliga det värre där de har fått svåra skador efter översvämningar  Så då är detta Ecija regnet ingenting jämfört med Malagaprovinsen och Torrevieja. 
 
 
 
 
Denna rosett påminner om symbolen för stöd till bröstcancer. ..
Denna symbol kanske symboliserar någonting annat. 
 
 
 
Många av juldekorationerna har kommit på plats även den granna, gröna granen....
 
 
Det blir säkert alldeles utmärkt när belysningen tänds på kvällen.
 
Jag har som sagt två butiker som är mina favoriter. Jag ska visa några exempel.
 
 
 
Jag älskar denna butik för att de matchar kläder så smakfullt med accessoarer.
 
 
 
 
Inte heller kan man gå miste om att det är Black friday denna vecka....
 
 
 
 
Tänk vad mycket vi apar efter amerikanerna...
Halloween, Valentine och Black friday etc....
Är det någon som handlar just bara för att det är Black friday...
Förhoppningsvis blir ni inte lurade av priset...
Jag undrar egentligen hur mycket av produkterna som är fakepris....
 
Tillgodo och hoppas ni gillade min bildkavalkad från Ecija.
 
 
 
 

Kommentarer

  • znogge säger:

    Tyvärr tro jag att en del priser är fejkpriser vilket är väldigt irriterande. Dock är det nog ett vanligt fenomen med felaktiga ordinariepriser. Vilka härliga butiker och där hade jag kunnat shoppa ett och annat ;-)

    Kram

    Svar: Jag tror även att det fekas med ordinarie pris.Jag var ståndaktig och kom hem tomhänt från butiken🤗
    Kram
    Biggeros

    2018-11-21 | 15:22:55
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Så fina plagg från butikerna och förstår att det är dina favoritbutiker :-D Kramis

    Svar: Jag gillar när det är ett fåtal varor som hängs efter färger. Även att man kan matcha med skor, skärp, handskar eller sjal. Ha en bra kväll// kram
    Biggeros

    2018-11-21 | 15:42:27
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Marie säger:

    Fina bilder och fina affärer den svart o vita tilltalade mig även leopard plagget. Fint med juldekorationer. Kram 💕 Mamma

    Svar: Såklart att du gillar den svart/vita🤗Det fanns så mycket att välja på. Synd bara att jag inte hinner att se julbelysningen på kvällen// kram
    Biggeros

    2018-11-21 | 16:26:34
  • BP säger:

    En helt underbar bildkavalkad! Ecija är en otrolig fin by eller stad.Den har ju i alla fall mera än 40 000 invandrare;-)
    Statyerna är otroligt häftiga och mäktiga på samma gång.
    Hörde och läste om översvämningarna. Usch! I Spanien är ju avrinningen urursel, åtminstone vid Costa Blanca.
    Black Friday. Här har dom döpt om jippot till Black Week i många affaärer. Suck!

    Svar: Ecija är även känd för sina kyrkor och att vara "den heta grytan" om sommaren. Över 40.000 invandrare...Jag förstår att du menar invånare. Tänk vad tangentbordets ordväljare kan få till det. Ja, må hända att det även bor en och en annan invandrare i Ecija men dock inte 40.000 dock Andalusier ( som är svårbegripliga att förstå ) Jag har ett jätte problem att förstå vissa. Speciellt med den läspande uttalet och varannan mening som kortas av🤔🤔🤔För mig är annars Black friday en av affärernas påhitt🤗
    Biggeros

    2018-11-21 | 17:00:12
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Förra året köpte vi en hel del vid Black Friday men det hängde ihop med att det gick sönder och passade då. Men visst är det så att man luras, man ska alltid hålla ögonen öppna en stund innan om man tänkt att köpa något. Särskilt om det är lite dyrare. I år tror jag inte vi kommer utnyttja något, inte medvetet i alla fall.

    Om uttalet av Écija hittade jag denna:
    https://es.forvo.com/word/%C3%A9cija/

    Ska man följa spanska uttalsregler blir det väl ['ezicha], med betoning på e:et, c:et är läspande och j ett sche-ljud. Fonetiskt [ˈeθixa] enl Wikipedia.

    Svar: Vad jag förstår så uttalar jag och min man korrekt efter många besök i Ecija=)Nu befinner vi oss i Guadix och där har jag inga alls problem att uttala dess namn. Tack en engång för din hjälp!!!!
    Idag är det Black friday en vanlig fredag från mitt perspektiv att se. Jag ska väl ut och jämföra priser men här finns inte några stora erkända kedjor så det kan tämligen bli svårt. Ha en jätte bra helg Emma🤗
    Biggeros

    2018-11-21 | 17:31:13
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Denna svarta fredag befattar jag mig inte med. Begriper inte varför jag skulle handla just då. Köper det jag vill när jag vill och jag förstår att du gör detsamma. Blir så TRÖTT på detta amerikanska tänkande.
    Dessa butiker du visar hade jag gärna besökt om jag vore på plats. Gillar mindre butiker med det där "lilla extra" och personlig service.
    Kram!

    Svar: Black friday är ett nytt påfund. En vanlig fredag från mitt perspektiv 🤗Ja, du hade gillat dessa små lite exklusiva butiker som inte går att finna i någon annan by/stad. Ingen massproduktion 🤗
    Trevlig fredag// kram
    Biggeros

    2018-11-21 | 21:50:36
  • Anette säger:

    Vilka härliga butiker. Jag gillar tweedjackan med rosa foder, urläcker.
    Det var nu längesedan jag köpte vinterkläder, ska faktiskt bli kul men dyrt. Stövlar, jacka mm, mycket som behövs när man flyttar hem.

    Svar: Då förstår jag att du kommer behöva mycket i vinterkläder. Så nalkas det hemgång?Jag tycker du har varit i Thailand så himla länge. Åren går...
    Ha en trevlig fredag🤗
    Biggeros

    2018-11-22 | 01:53:59
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Såg fint ut i den där stan som inte går att uttala :-)

    Black Friday undviker jag - gillar inte när det blir tokmycket folk i affärerna. Då betalar jag hellre nån euro mer...

    Svar: Tydligen har vi uttalat Ecija korrekt ganska så länge men inte till en början.Jag instämmer med Ama🤗
    Jag betalar hellre mer än att stå i köer eller slipper att trängas🤗
    Biggeros

    2018-11-22 | 12:03:22
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Bilderna gillade vi (jag) mycket. Black Friday kommer jag att handla ett par jobb skor på, köper bara riktigt bra (och då dyra) skor till jobbet så brukar passa på när det är rea

    Svar: Ja, är det verkligen så att ordinarie pris förändras kraftigt är det kanske lönt att köpa dessa skor. Jag tror att vi köpte en TV på Media Markt i Spanien på Black friday som var kradtigt nedsatt. Kul att du gillade bildkavalkaden🤗
    Biggeros

    2018-11-22 | 16:41:50
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jag tror min kommentar försvann! Mysko ...
    Jag skrev ett så långt inlägg om hur stadens namn skulle uttalas och allt.

    Ha en härlig fredag!

    Svar: Jag har fått ditt braiga och ditt info om Ecija. Tänk att jag och min man uttalar Ecija korrekt efter ett antal besök i byn. Övning ger färdighet. Otroligt nog så låter det som att lokalbefolkningen uttalar Ecija inkorrekt ( andalusiska)😁😁😁
    Trevlig fredag Emma!
    Biggeros

    2018-11-23 | 07:35:32
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com
  • Lena i Wales säger:

    Har inte köpt ett enda dugg på Black Friday.
    Det har regnat mycket här runt Marbella också, men nu skiner solen.
    Fina bilder från Eicja.
    Ha en bra helg!

    Svar: Igår regnade det i Guadix hela dagen÷(Idag skiner solen🌞
    Detta året har regnat otroligt mycket. Nu gläds jag åt att det är uppehåll.
    Black friday skyltas det i nästan varje fönster...
    Otroligt! Jag har inte handlat något bara därför att det är Black friday🤔
    Trevlig helg Lena🤗
    Biggeros

    2018-11-24 | 11:38:44
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com

Kommentera inlägget här: