biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Stekpannebyn

Kategori: Spaniens Ecija

Écija är en kommun i Spanien. Den ligger i provinsen Provincia de Sevilla och regionen Andalusien, Byn ligger i den södra delen av landet ca 300 km söder om huvudstaden Madrid.

 
 
 
 
 

 Antalet invånare är 40 683. 

Arean är 976 kvadratkilometer

Byn är känd för alla sina kyrkor, torn och katedraler. Den är även känd för att troligt vara den ort i Spanien som är hetast under sommartid.

De kallar den "stekpannan"

Écija is known as "La Sartén de Andalucía" (the frying pan of Andalusia) which is no exaggeration; It once registered an alarming 52 degrees celcius on the thermometer.

 
När vi åt lunch på denna restaurang mitt på Plaza España så noterade jag maträtterna som visades som bild på fasaden. En rätt som min blick fastnade lite extra på var: Sopa de gato (dvs svensk översättning )= kattsoppa
Nu kan jag ju aldrig tänka mig att det var så.......
För att vara på den säkra sidan så beställde jag Salmorejo soppa och den var (katastrofalt) god.
 
 
 
Förra gången jag var i Ecija så var denna kyrka helt tillbommad. Denna gång hade jag bättre tur och  passade på att smita in genom de stora portarna medan det var öppet och njöt av all guld och glim inuti kyrkans stora kammare.

Iglesias de  San  Fransisco heter den fina kyrkan som är placerad vid Plaza España. 

 
Resan fortsatte till Sevilla och där vistas jag även nu.
Jag firade även Mors dag på söndagen med hjälp av min man och det lyckades vi jätte bra med genom att äta, dricka gott och sola/bada i poolen.

 

 

Kommentarer

  • FREEDOMtravel säger:

    Vilket kul smeknamn! Just nu är vädret i Sverige som man skulle kunna tänka sig i Spanien ungefär. Hett, hett klockan halv nio på kvällen. Galet! Kan inte stänga fönstren ...

    Svar: Visst är det sjukt🤔🤔🤔Här är det jätte svalt för årstiden och molnigt. Konstigt är det allt. Snart bär flyget av till Sverige och hoppas att värmen får bestå tills dess🤗🤗
    Längtar till mina töser!!!
    Biggeros

    2018-05-29 | 20:19:13
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • Anette säger:

    Det ser ut att vara en fin spansk liten stad.
    Staden förtjänar sitt namn, över 50 grader, ojojoj.
    Här i Sverige är det värmerekord på gång men tack och lov "bara" runt 30.

    Svar: Ja, över 50 grader är en överdrift. Då går ju det inte alls att vistas utomhus. Ja, det har varit ovanligt varmt i Sverige och ovanligt kallt i Spanien. Det stämmer överens med Magnus Ugglas text: Inte behöva resa till Puket om Stockholm blir lika varmt som Madrid. Då slipper svenskar att ruineras av den kommande förhöjda flygskatten till Thailand. Om det går igenom.....Bensinskatten är redan hög i Sverige🤔
    Annars finns det mycket att se i Ecija om man är intresserad av romersk historia och kyrkor// Ha det bra🤗
    Biggeros

    2018-05-30 | 08:37:13
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se

Kommentera inlägget här: