biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Rafael

Kategori: Spaniens Cordoba

 
 
Plaza del Truinfo är ett folkrikt torg som angränsar den truimfbåg liknande passagen från den gamla bron i Córdoba . Här ligger även Turistbyrån intill och otalt turister som passerar in och ut genom porten. Det finns allt ifrån musikanter, underhållare och konstnärer som trängs för att få uppmärksamhet. Även små till stora turistbussar som tar en på sightseeing. 
 
 
Nu förbereds även för Semana  Santa i Córdoba  och det tycks vara ett hårt arbete i rusk och regn för att få parketten på plats. Semana Santa hör till den stösta ceremonin i Spanien. Det är mycket som ska klaffa.
 
 
 
 El Triunfo de San Rafael Puerta del Puente är en av de många segrar som finns i staden Cordoba ( Spanien ) tillägnad den ärkeängeln Rafael , som är skyddsängeln av staden.
 Det ligger vid Plaza del Triunfo i närheten av katedralen i historiska centrum.
Det förklarades som  världsarv av Unesco i 1994 .  Det ligger även nära  moské-katedralen , den romerska bron och Puerta del Puente .
 
 
 
Här kan ni skymta den ståtliga skyddsängeln.
Notera det fina mönstret på markstenen.
Runtom är även höga stenstolar placerade runt monumentet.
Just nu lyser solen efter allt regn och jag känner mig genast mycket friskare. Jag har ju åkt på en riktig dunderförkylning eller influensa. 
Ha en ljuvlig Fredag!!
 

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Vilken vacker skyddsängel! :-D Kramis

    Svar: Visst är ängeln ståtlig där den står på torget=) kram
    Biggeros

    2018-03-16 | 18:31:00
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Eva`s blogg säger:

    ÅHH vilken fin skyddsängel, vackra bilder o färger känns lite vår he he hoppas du mår bra å får en fin kväll kramis

    Svar: Tack, fina Eva! Här är det vila som gäller=)Visst är Rafael en snygg ängel!!!
    Biggeros

    2018-03-16 | 18:51:06
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Så många imponerande och vackra samt intressanta historiska byggnader det finns! skyddsängeln är verkligen fin.

    Hoppas att förkylningen inte är en influensa utan snabbt övergående,

    Kram

    Svar: Tack detsamma Znogge!! Hoppas att du även kryar på snart. Visst finns det otroligt fina monument. Jag är helt begeistrad=)
    Trevlig myskväll/ kram
    Biggeros

    2018-03-16 | 18:51:17
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Petra Olsson säger:

    Så fina bilder du tagit , krya på dig nu kramar

    Svar: Tack vännen😍Härligt att höra!!!
    Biggeros

    2018-03-16 | 20:58:22
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • BP säger:

    Osis med en dunderförkylning, men med tanke på hur vädret har varit i Cordoba den senaste tiden är jag ändå inte förvånad direkt. Här är det ju februari som är förkylnings-/influensamånaden, och många jag känner däckade.

    Hursomhelst lyckades du än en gång med en toppen sightseeingtur:-)

    Svar: Denna helg blir mycket vila och hämta krafter=) Man får bara vara glad att det inte blir värre än så här.Härligt att du gillar Córdoba 🤗 Trevlig Lördag!
    Biggeros

    2018-03-16 | 23:57:44
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • ullie säger:

    vacker skydds ängel. men krya på dej finaste du <3 ja då får du fortsätta vila dej så det blir bättre kramizar

    Svar: Tack vännen för din omtanke!!En sådan skyddsängel som Rafael borde alla ha med sig genom livet. Kramiz
    Biggeros

    2018-03-17 | 00:43:12
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Ama de casa säger:

    Så mycket fint det finns i Córdoba! Känner att jag måste åka tillbaks dit nån gång :-)

    Trist att du blivit attackerad av en förkylning - krya på dig!

    Svar: Tack, Ama=)Här finns såååå mycket att se. Trevlig Lördag från ett regnigt Cordoba
    Biggeros

    2018-03-17 | 10:38:19
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Dunderförkylning låter ju inte så mysigt... Krya fort<3

    Svar: Tack Jessica! Jag ska göra mitt bästa=)Trevlig Lördag!
    Biggeros

    2018-03-17 | 11:26:54
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Det finns verkligen mycket fint i Cordoba och du tar oss läsare med på fina vandringar. PÅsken närmar sig ju och vi kommer inte att vara i Spanien i år utan i Stockholm så jag är spänd på att se hur ert påskfirande blir.
    Jättefina bilder och bra info. Stort tack.
    Skönt att du är piggare.
    Önskar dig en trevlig helg.
    Kram!

    Svar: Jag känner mig piggare och kan inte bara vila. Vi har varit ute en sväng=)Här regnar det hela tiden utan stopp=(
    Annars levererar Córdoba 🤗
    Kram
    Biggeros

    2018-03-17 | 16:44:49
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Marie säger:

    Vilka fina bilder. Kram Mamma trevlig helg

    Svar: Tack så hjärtligt!!Trevlig Söndag/ kram
    Biggeros

    2018-03-17 | 20:48:49
  • Sussi säger:

    Fina byggnader..
    Även jag har åkt på en förkylning. Är precis i början, håller tummarna att det inte ska bli så farligt.
    Krya på dig!

    Svar: Jag börjar redan bli bättre så jag hoppas på att bli frisk snart=) Din stackare! Krya på dig!
    Biggeros

    2018-03-18 | 10:58:08
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • Christine - 29° säger:

    Vilken bra sightseeingtur jag fick genom den digitala världen. :)

    Fy va tråkigt med förkylningen/influensan, hoppas den ger vika snabbt.

    Svar: Tack för att du gillar min sightseeing i bilder!!!Nu känne jag mig mycket bättre i min förkylning och har faktiskt tränat så smått idag=)
    Tack för din omtanke=)
    Biggeros

    2018-03-19 | 03:00:54
    Bloggadress: http://www.29grader.se/
  • Annelie säger:

    Åååå,, jag blir glad att kika in på din blogg med alla glada färger som är på dina bilder. Tänk vad färg gör mycket på fasader, istället för bara grått, grått, grått... vad fasen, den färgen har vi väl tillräckligt av på himlen..?? :-/

    Ha det bäst och sköt om dig.. // Varm Kram Annelie

    Svar: Jag fungerar precis så som du. Jag blir så glad för färger så många som möjligt. Det är väl därför jag gillar både våren och hösten=)Önskar dig en mysig dag// kram
    Biggeros

    2018-03-19 | 05:44:21
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657

Kommentera inlägget här: