biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Plockepinn

Kategori: Spaniens Cordoba

Vem kommer ihåg Plockepinn?
 
Ett gammalt sällskapsspel som kräver mycket koncentration. Det spelet har jag spelat många gånger och även Yatzi. Tänk hur mycket roligare umgänget blir när man spelar spel en fredagskväll och verkligen umgås med varandra. Idag vet inte endel om hur man verkligen kan umgås på bästa sätt.
 
 
Och vad beror det på undrar man. ..
Kan det bero på att man har så mycket valmöjligheter och föredrar att hänga vid mobilen, IPad, datorn eller Tv- spel.....
 
 
Förr fanns det inga mobiler eller datorer där man kunde sitta inomhus och knappa på. Då var det utomhuslekar som gällde. Om man skulle få ihop ett gäng med kompisar och leka röda/ vita rosen så fick man antingen ropa på Peter eller Anders samt knacka på från dörr till dörr och fråga efter Anette eller Helena etc.
Inte svårare än så.
 
 
Kulturella saker sysslade man inte mer än att titta på Söndagsmatine eller Tivoli
 
 
Så inte heller blev elräkningarna så dyra på den tiden. Varken TV eller lampor tändes ( på) förrän efter klockan fem eller sex på kvällen. Då sändes det första nyhetsprogrammet.
 
 
Vad jag vill minnas så åkte man inte på semester med flyg så ofta. Visst det hände.
Sedan kommer jag även ihåg att somrarna var varma och längre. Man tog bussen till den närmaste sjö
( Sigtunabadet eller vid Arlanda) och vistades där hela dagen. Jag kommer inte ihåg vad man åt eller när man åt.  Tid och rum hade ingen betydelse när man var liten.
 
 
Jag kommer att visa er ett enda Plockepinn av mer eller mindre udda bilder från Córdoba.
 
 
Hästarnas stad
 
 
Gedigna hantverk
 
 
Ett piratskepp kommer lastat med S som i Sötsaker. Liksom Johnny  Depp i  The Pirates of Caribean
 
 
Fina kyrkor och monument finns det även gott om i Spanien. Änglar finns dem....
Skyddsängeln Rafael står iaf och stoltserar vid Plaza  Truinfo
 
 
Så mycket god mat jag har ätit i Córdoba.......
Nu får vi se hur lång tid det dröjer tills jag kommer hit igen.....
Ja, det blir troligtvis hemgång på Lördag.
 
 
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Visst minns jag både plockepinn och yatzi och andra sällskapsspel. Och vi lekte som barn. Vi kunde leka. Jag kan idag tycka att det är trist när "alla" sitter och knappar på sina mobiler när man ses. Rent av oartigt och inte särskilt socialt alls.
    Jag tycker att barn idag nästan inte kan leka utan öfräldrarna ger dom en padda eller mobil för att själva kunna surfa runt.
    Detta ser jag mycket i Sverige men inte alls lika mycket i Spanien elle Kina. Barn verka inte ha mobiler här på detta sätt och det tycker jag är bra.

    Trevligt med dina vakcra bilder från Cordoba. Uppskattas verkligen.
    Kram och trevlig kväll. Här i Peking är det nu natti, natti.

    Svar: När jag tänker på det så ser jag inte ofta spanska barn använda mobiler på restauranger. Det är väldigt ouppfostrat att hela tiden sitta med mobilen. Vi spelar ofta spel när våra flickor kommer. Sedan brukar vi sjunga =)Jag tittar in till din blogg och ser hur du har det i Kina// natti/ kram
    Biggeros

    2018-03-21 | 17:04:57
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Så du har badat i Halmsjön, du! Vi åkte dit en gång men det var knökfullt, ingenstans att parkera. Så jag tror vi åkte till vårt bad vid Fysingen i stället.

    Svar: Fysingen känner jag igen men om den andra sjön hette Halmsjön....har jag ingen aning om. Det var sååå länge sedan Emma. Kul att våra vägar har korsat eller sjöar🤗🤗
    Biggeros

    2018-03-21 | 17:44:42
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Znogge säger:

    Men visst minns jag både plockepinn och Yatzy! Faktum är att vi spelar en del sällskapsspel fortfarande. Äldsta fröken och hennes man har väldigt många så här lever traditionen vidare.

    Vilken härlig mix av bilder!

    Kram

    Svar: Visst är det roligt att umgås på riktigt och det är viktigt att din dotter och man för vidare till nästa generation =) kram
    Biggeros

    2018-03-21 | 18:23:13
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • BP säger:

    Ditt plockepinn i form av bilder från Cordoba är fantastiskt!
    Å visst har du helt rätt! Förr umgicks man. Det gör man ju nästan inte alls längre. Man sitter bredvid varann på soffan och "umgås" via FB. Egentligen ganska så trist måste jag säga. Även den gemensamma matlagningen består ju i att man har sin iPhone/Ipad i ena handen medan man rör om i grytan med den andra...

    Svar: Visst är det otroligt men sant BP. Det är som man blir ledsen i ögat. Att mobilen ska styra helt ens liv. Hur kunde det bli så. Inte behövde vi mobil förr. Idag märker jag att jag är lite beroende av mobilen. Man vänjer sig fort🤗
    Biggeros

    2018-03-21 | 19:11:27
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Annelie säger:

    Wow, vilka vinglas ni fick, gött med grillspett, men var ni tvungna att stå och äta..??
    Häftig godisbutik, men godiset i tunnor. Men, hur fyllde de på det färska godiset..?? *en annan fråga*

    Ja gud ja.... vi var ett gäng på cirka 7 styckena som alltid hängde ihop när jag växte upp, och det var ju många bollekar med tennisbollar vi höll på med, hoppade gummi & hopprep, var killarna med så cyklade vi ofta, kikade efter fladdermöss i ett tomt vattentorn. Sällan jag var inne över huvud taget, min syster var hemma och pysslade eller vad med mamma i köket.

    Kramen Annelie

    Svar: Visst är det roligt att tänka tillbaka Annelie när man var barn och vi var konstigt nog aktiverad med någonting. Man hade roligt och man umgicks på ett annat sätt. Man var liksom aldrig lättillgänglig och inte beroende av tid. Ps. Visst finns det sittplatser på matstället men det är alltid fullt till helgen. Så måste ha funnits en bra anledning att vi stod upp=) Kram på dig
    Biggeros

    2018-03-22 | 06:18:10
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657
  • Anonym säger:

    Åh, jag älskade utomhuslekarna, särskilt de lite mer spännande som "röda-vita-rosen", detektivlekar och att palla frukt ;)

    Svar: Palla frukt🤗Hihi!! Det gjorde man såklart och busringde. Lite småhyss som hörde till den åldern. Jag gillade även att bygga kojor. Även att hoppa hopprep och twist=) Gör man dessa saker numer?
    Biggeros

    2018-03-22 | 06:54:08
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Marie säger:

    Fina bilder och fin lilla dotter. Det var mysigt förr i världen kram Mamma

    Svar: Ja, vad jag kommer ihåg så hade man roligt och lekte alltid=)Kram
    Biggeros

    2018-03-22 | 15:01:01

Kommentera inlägget här: