biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Köttbulle torget

Kategori: Mitt i Naturen/stränder

Tidigt i morse följde jag med min man till vårt försäkringsbolag DKV. Vi skulle hämta min mans kort men det hade inte kommit än med posten.
Därefter promenerade jag längs parken till gymmet.
Däremellan gick jag nerför den breda trappan och mötte blicken åt alla hemlösa katter som tydligen  har sitt tillhåll där.
När jag bodde på hotell Córdoba  Center för några år sedan så brukade jag mata katterna. Visst är de skygga men de blir inte bortglömda och de ser heller inte sjukligt smala ut.
Spanjorerna kan verkligen sin sak att förse de hemlösa djuren med mat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag tror att det förekommer även mycket inavel bland katterna. Tyvärr så ser många katter ganska så lika ut. 
Jag får tyvärr ingen närbild men jag vill heller inte utmana öde och jaga bort dem från sitt katthak.
Det är ju faktiskt jag som är inkräktaren.
 
 
I förrgår när vädret var som bäst gick jag förbi detta "köttbulle torg" Plaza  Albondiga
Här finns en jätte mysig uteservering och ett litet torg.
Där var en liten fontän belägen mitt på torget och därvid satt en fin katt och spejade...
Jag vet inte riktigt på vad......
 
 
 Tittar ni noggrant och zoomar in bilden så förstår ni varför.
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Vilka gulliga katter och fina bilder kram Marie

    Svar: Här finns det katastrofalt mycket katter/ kram
    Biggeros

    2018-03-09 | 13:54:08
  • Jessica Högberg säger:

    Nä, så utmärglade ser dom inte ut;)

    Svar: Nej, inte precis. Det står tetrapak placerade med mat lite överallt=)
    Biggeros

    2018-03-09 | 13:56:33
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Miss Jennifer säger:

    Skönt med en promenad :)

    Svar: En promenad ute i naturen gör susen! Sedan blev det gymmet. Trevlig kväll!
    Biggeros

    2018-03-09 | 14:51:22
    Bloggadress: http://missjennifer.se
  • Ami säger:

    Vilken mysig uteservering där på torget! Haha, jag såg den svarta katten efter lite studerande :)
    Kram

    Svar: Inte kunde jag lura dig Ami.....Det var ju katten oxå
    Kramiz
    Biggeros

    2018-03-09 | 15:25:36
    Bloggadress: http://https://rendahlispanien.wordpress.com/
  • BP säger:

    Katter är inte min grej. Vildkatter finns det ju betydligt fler av i Sydeuropa än här. Så människorna är mera vana att mata dom, det är liksom naturligt för dom.

    PS. Det går inte att zooma in din bild, men jag såg ändå;-) DS.

    Svar: Ja, även vildhundar finns det gott om i Spanien. Som tur finns det vänliga själar simser om dem=)OBS på mobilsystem går det tyvärr inte att zooma in bilden=/
    Biggeros

    2018-03-09 | 17:32:43
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Ditte säger:

    Katter ser jag helst på avstånd men jag tycker spanjorerna är duktiga på att mata och ta hand om den där de är.
    Mysig uteservering där på köttbullstorget. Katten verkar tycka detsamma. Och efter visst tittande såg jag också den svarta katten. Men den var svårupptäckt.
    Kram och trevlig helg.

    Svar: Schwartze Katze är katten inte lätt att upptäcka. Däremot vinet upptäckte jag som ung för att det även passade min plånbok=) Idag föredrar jag rött. Tur att det finns samariter som förser de hemlösa djuren med mat. Trevlig kväll DitteKram
    Biggeros

    2018-03-09 | 19:03:50
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • znogge säger:

    När någon sitter bakom galler så måste någon annan hålla vakt ;-)

    Kram

    Svar: Ja, katten agerar som fängelsevakt troligtvis=D
    Biggeros

    2018-03-09 | 20:39:12
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Veiken säger:

    Det är ett elände med alla hemlösa djur. Vi har hundarna här i Thailand. Det är inavel, parasiter och diverse sjukdomar bland dom. Jag skulle aldrig drömma om att klappa någon av dessa djur och på så sätt sprida sjukdomar. Här har vi dessutom rabies att ta hänsyn till!
    Kram

    Svar: Inte ska man klappa dessa hemlösa djur och det är ingen risk att man kan närma dem. Däremot behöver de mat. Jag hållee mig på avstånd. Rabies är inget problem här. Trevlig Lördag🤗
    Biggeros

    2018-03-10 | 01:06:30
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Eva`s blogg säger:

    ja dessa katt torg* finns överallt i Grekland finns massa katter lite varstans, kastar man något så är där ca 20 katter på 2 röda...vissa i så dåligt skick :( blir ju ledsen ...kul att läsa :) kram å fin lördag

    Svar: Visst är det ett problem med hemlösa djur. Det är ändå tur att det finns samariter som ser efter dem. Jag ger gärna lite mat i nöd när jag kan🤗Trevlig Lördag/ kramiz
    Biggeros

    2018-03-10 | 08:49:28
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Hanna Karlsson säger:

    Oj vad många katter. Sorgligt att så många är utan hem men samtidigt ser de ganska välmående ut ändå.

    Svar: Det finns tyvärr många hemlösa djur i Spanien men vad jag förstår låter ingen något djur svälta.
    Biggeros

    2018-03-10 | 17:30:10
    Bloggadress: http://hannafialotta.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Vi har många vildkatter i Torrevieja också. Men jag tror faktiskt att dom tar om hand om (eller skjuter av?) dom med jämna mellanrum, annars skulle dom vara ännu fler...

    Svarta katten... Jo, med lite ledtrådar så... :-D

    Svar: Det var ju som katten!!Det vore ju bra att de håller nere kattpopulatonen som förökar sig pga hemlöshet. Katterna här är dock så skygga. Trevlig Lördag Ama🤗
    Biggeros

    2018-03-10 | 19:43:53
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Jisses så mycket katter! Lite tufsiga ser de ändå ut ...

    Som jag har förstått det av Casa Annica så är katter inget man har hemma och gullar med utan man har dem för råttornas skull osv. Men det är underbart att läsa om föreningar som ser till att sköta dem, sterilisera och ta dem till veterinären när så behövs.

    Gulliga kissemissar!

    Svar: Det gillar jag även skarpt att det finns föreningar som ser efter hemlösa katter. Hade jag haft en finca så hade jag lätt kunna tänka mig att ta hand om sjuka och hemlösa djur. Min man dock är väl ingen fantast när det gäller katter men jag är uppfödd med 4 katter allt som allt. Vi barn kom alltid hem med en katt som ingen ville känna till. Nu reser vi så pass mycket då är ett stort hinder i vår vardag. Kanske det för bli en hund när vi blir pensionärer 🤗
    Biggeros

    2018-03-10 | 19:52:39
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Linda säger:

    Tycker synd om alla hemlösa djur!

    Svar: Speciellt när de är sjuka och undernärda. Jag är även en djurvän med ett hjärta på rätt ställe🤗
    Biggeros

    2018-03-10 | 21:15:34
    Bloggadress: http://nouw.com/Hemljuvligahem
  • Sussi säger:

    Vad bra att Spanjorerna sköter om sina vildkatter :)

    Svar: Där beundrar jag dem väldigt mycket att de ser efter varandra både människor och såsom djur🤗
    Biggeros

    2018-03-12 | 00:38:05
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • Maria at Inredningsvis säger:

    AWWWWWW:( som den sanna kattmamma jag är gör det ont i mig att se så många fina djur utan hem:(

    Ha en härlig ny vecka!

    LOVE Maria

    Svar: Ja, att så många katter har samlat på ett och samma ställe är märkligt. Vad jag kan se så är det någon som har satt ut tetrapak fyllda med mat till de hemlösa. Så det är en fin människa som har koll på läget. Så fort man närma sig dessa katter så tittar de misstänksamt. De är väldigt skygga.
    Biggeros

    2018-03-12 | 22:35:58
    Bloggadress: http://inredningsvis.se/
  • Annelie säger:

    Härligt att det inhemska folket tar hand om katterna, men jag antar att de skjuter undan lite då och då också, eller..??
    För till slut blir det ju massor, och som du säger även inavel.

    Ha det bäst.. // Kramar Annelie

    Svar: Ja, att de flesta katter i Córdoba har nog sitt tillhåll här i parken. Det kan väl att ha med att de är vana att bli matade både från lokalbefolkningen, restaurangen brevid och turism. Jag tror de klarar sig. Visst ser en och annan tilltufsad ut men det kan väl bero på att de lever ute i regn och skur. Just nu är det även regnperiod i Andalusien. Trevlig dag/ kram
    Biggeros

    2018-03-13 | 09:22:54
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657

Kommentera inlägget här: