biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Mezquita-Catedral de Córdoba

Kategori: Spaniens Cordoba

 
Klocktornet utanför Mezquita-Catedralen
 
 
Äntligen bestämde jag mig för att lösa biljetten för endast 10 euro till den spektakla och glamorösa 
Mezquita- Catedral  de  Córdoba. Jag ångrar inte det.
 
 
Vilket gediget konstverk och detaljrik interiör. 
 
 
Vi var många om det att slåss om tillfället att hitta det rätta kodakmomentet.
 
 
 
 
Som tur att jag hade Olivia med mig till sällskap som även kunde hjälpa till med fotograferingen.
 
 
 
 
Det finns många utsmyckade fönster
 
 
 
 
Till detaljrika, målade tak och pelare.
 
 
 
Hur lyckades dessa konstnärer att arbeta under dessa omständigheter och till vilket pris....
 
 
Jag var tvungen att sätta mig ner för att skåda dessa fina detaljer i taket.
 
 
Jag undrar hur mycket möda som fick läggas ner på takdekorationen.
Tänk så jobbigt att arbeta på så hissnande höjder och mörker dessutom  ändå kunna prestera den minsta lilla detalj som fyllde sin funktion i konstverket.
 
 
Dessa lampor hängde i höjden och lyste upp den stora lokalen som var enorm.
 
Jag kommer visa mer från denna enorma sevärdhet från Córdoba som är känt för att ha blivit välbevarat från det var moriskt och delar yta  tillsammans med en katolsk atmosfär.
Det vallfärdas busslast med turister och fyller denna stora moské-katedral varje dag. 
 
Tills  vi  ses  igen....
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Jessica Högberg säger:

    Men wow, det var ju liksom inte en sak att se där!

    Svar: Jag tog lång tid på mig att njuta av sevärdheterna =)
    Biggeros

    2018-01-24 | 19:57:04
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Vad roligt att vara på plats i Cordoba och besöka katedralen. Jättefina bilder! Var här för sådär en 20 år sen och besökte då också katedralen. Kommer gärna tillbaka.
    Njuter tills dess av din info och vackra bilder. Ser fram emot fler.
    Kram!

    Svar: Jag ttor inte att något radikalt har ändrats i Katedralen förutom justering och reparationer. Du som har varit där vet vad exceptionellt Katedralen är i utseendet. Kram
    Biggeros

    2018-01-24 | 22:23:21
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Netti Starby säger:

    Helt otroligt vackert det är! :-D Kramis

    Svar: Jag kan bara instämma. Otroligt vacker plats att gå och strosa länge på/ kramiz
    Biggeros

    2018-01-25 | 12:00:27
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Men vilken tur att du löste biljett för katedralen var verkligen sevärd. Jag besöker gärna kyrkor och katedraler och det kan bli en slant. Fler och fler tar inträde numera och det kan bli ganska så dyrt. Härliga bilder som vanligt!

    Kram

    Svar: Att komma in till denna Katedral var värt alla pengarna=)Visst tar många kyrkor betalt men andra tar emot allmosor. Det är något visst ändå att besöka kyrkor och katedraler.
    Kram
    Biggeros

    2018-01-25 | 12:24:26
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Petra säger:

    Åh jäklar så snyggt det var vilken enorm byggnad och fint var det .kramar från blåsigt Sverige

    Svar: Instämmer verkligen. Det var väldigt kallt i den stora Katedralen men så länge man förflyttade sig så håller man värmen i schack. Otroligt mycket fint att skåda.
    Idag är det molnigt i Córdoba och lite rått/ kramiz
    Biggeros

    2018-01-25 | 12:54:36
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Ama de casa säger:

    Det är verkligen en vacker plats att besöka :-) Vi var där 2010 och det som imponerade mest på mig var den vackra kyrkorgeln:

    https://amacasa.wordpress.com/2010/07/26/cordoba/

    ;-)

    Ha en fin kväll!

    Svar: Konstigt att jag inte såg orgeln som var din favorit. Missade jag den helt?Den var jätte häftig! Jag gillade bl.a det stora altaret där man kunde iaktta alla detaljer. Även mittemot var ett ståtligt altare där svarta klaffstolar var uppradade =) zJag kommer även visa de vid ett annat tillfälle. Det är nog inte så konstigt att man missa något. Trevlig kväll tillbaka🤗
    Biggeros

    2018-01-25 | 18:05:34
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Marie säger:

    Jättefina bilder och fin information. Vi tyckte mycket om Cordoba också. Kram Marie

    Svar: Jag har inte informerat så mycket om själva Katedralen men det kommer lite pö om pö. Jag har avverkat lite bilder i mina inlägg iaf. Trevlig fredag// kram
    Biggeros

    2018-01-26 | 13:22:22

Kommentera inlägget här: