biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Kurtuba

Kategori: Spaniens Cordoba

Córdoba som stad är helt underbar att äta Tapas på olika Taverner.
Mest underbarast av allt är när man kan sitta ute i solen och dricka något svalkande och dela några goda Tapas.
 
 
I mitt fall blev det en kopp kaffe i parken där vi brukar ta vår morgonpromenad.
Denna fina familj går vi förbi varje dag.
 
 
 
 
Jag har blivit helt kär i denna trädgårdsbelysning. De är placerade och ramar in så fint denna mysiga parkterass
 
 
 
Kurtuba heter en gastrobar där man sitter och blickar Templo Romano framför sig  och även Ayuntamiento byggnaden. När jag gick in för att betala blev jag väldigt förvånad att restaurangen var så stor. Den var inredd med allt från antika skyltar till gamla grammofonspelare/ kameror. Jätte mysig.
 
Vad betyder Kurtuba? Troligtvis är det ett moriskt namn på något som har en stor betydelse.
Jag fick inget svar på det ( google translate) men ibland undrar jag hur vissa namn på ställen uppstår.....
 
 
La  Romana heter denna restaurang och ligger längs floden. Där beställde vi tre olika Tapas para compartir
 
 
Patatas de Aioli 
 
 
Carne  de  tomate
 
 
Brie  con  verduras  en  el  horno
 
 
Till det beställde vi varsin Tinto Verano som smakade bara läsk. Visst var det läskande i solen. 
 
 
 
Café  Vienna
Ligger på gågatan  och serverar allt från italienskt kök till kaffe och dessert. Jag beställde en mandelkaka.
 
 
Detta herrskap delade ut reklam om kommande hästshow
 
 
Tyvärr hinner vi nog inte med showen men det blir nog "en sista kväll med gänget" innan hemkomst.
 
 
 
Karnevalen har nu pågått snart i en vecka och den 18 är det slut på det roliga.
 
 
Jag åker hem till Jerez och Olivia åker hem till Sverige. Bara för en vecka blir jag hemma och sedan bär det iväg igen på nya upptåg och nya strapatser. 
Trevlig Fredag !!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • JUNITJEJ säger:

    Så härligt det ser ut!

    Svar: Livet är kort men underbart och gott🤗
    Biggeros

    2018-02-16 | 19:24:49
    Bloggadress: http://www.junitjejen.se
  • Anonym säger:

    Oj, du far och flyger du! Det var en rejäl potatistspa där på fatet!
    Ha en härlig helg!

    Svar: Älskar att dela olika Tapas sinsemellan. Trevlig Fredsg🤗
    Biggeros

    2018-02-16 | 21:04:32
  • Anonym säger:

    Anonym är Emma på Solsom sol? via mobilen ...

    Svar: Så härligt att det är du som är den hemliga gästen/ kram
    Biggeros

    2018-02-16 | 21:05:19
  • Ditte säger:

    Så trevligt med ett besök igen i Cordoba och vilken fin guidning till olika trevliga tapasbarer. Här ses vi ofta med vänner ute och då är det ofta tapas som gäller mitt på dagen.
    Jättefina bilder från en vacker stad.
    Kram och trevlig helg.

    Svar: Tapas att dela är ett utmärkt sätt att prova på olika rätter. Jag delar gärna tips på bra Tapasbarer i Córdoba🤗Trevlig Lördag🤗Kram
    Biggeros

    2018-02-16 | 22:18:34
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Jessica Högberg säger:

    Härligt ni har haft det! En lugn vecka hemma innan nya strapatser låter också toppen;)

    Svar: Härligt att komma hem och få laga mat. Längtar efter kålpudding🤗Saknar min säng🤗
    Biggeros

    2018-02-17 | 09:59:01
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, så kan det vara. Ganska skönt att längta efter dom "små" sakerna=)

    Svar: Visst är det=) Det är ofta de små detaljerna som gör det=)
    Biggeros

    2018-02-18 | 10:14:38
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Miss Baby Peaches säger:

    Gud så härligt att få vara i värmen!

    Svar: Underbart!! Idag är det 20 grader och sol i Jerez=)
    Biggeros

    2018-02-19 | 13:41:57
    Bloggadress: http://babypeaches.blogg.se/

Kommentera inlägget här: