biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

I varje hem och hus

Kategori: Spaniens Guadix

 
 
Igår reste de den sk.  granen upp i Guadix. Bättre sent än aldrig.
Den ser inte ut för att vara så grann mitt på dagen men när den tänds på kvällen gör den sig nog mer tillrätta.
 
 
Även i Guadix kan man ta tåget genom hela byn. Den utgår från den fina Katedralen.
 
 
Idag den 3: e advent har det varit en riktigt solig och skön dag.
Som jag alltid brukar göra när det är som bäst är att sippa på en kopp kaffe vid Plaza Constitucion.
 
 
Och njuta av livet när det är som bäst...
 
 
Idag tänds Tredje  advents  ljus
I varje hem och hus
När mörkret faller på
När ljusets låga skiner får oss att må
 
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Vad skönt med sol och värme. Här i huvudstaden är det idag snöblandat regn så adventskaffet får intas inomhus. Men det får gå bra det också. Önskar dig en fin tredje advent.
    Kram!

    Svar: Tänk om det hade bara snöat till adventskaffet!!Önskar dig detsamma Ditte. Trevlig 3 advent🤗
    Kram
    Biggeros

    2018-12-16 | 14:26:34
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Netti Starby säger:

    Åh vad härligt och vilka underbara bilder! :-D Kramis

    Svar: Underbart när solen skiner. Man mår så bra🤗Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2018-12-16 | 16:41:40
    Bloggadress: http://starbys.se
  • Lena i Wales säger:

    Roligt med inläggen från Guadix. Har aldrig varit där och det enda jag i princip kände till är grottorna. Alltid lär man sig något nytt.
    Trevlig adventsafton!

    Svar: Kul att visa något nytt för dig till en som har varit på många platser i Spanien. Trevlig kväll LenaKram
    Biggeros

    2018-12-16 | 17:59:49
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Znogge säger:

    Dagtid såg den inte mycket ut för världen nej men kvällstid blir det oftast helt annorlunda.

    Kram och god tredje advent!

    Svar: Granen ser rätt så naken ut men den ser säkert bättre ut i mörkret=)Trevlig kväll Znogge
    Kram
    Biggeros

    2018-12-16 | 18:30:35
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com
  • Jessica Högberg säger:

    Hoppas du har en fin tredje advent!

    Svar: Här känner jag ingen julstämning inte ens när jag tittar på byns gran. Trevlig advents kväll Jessica🤗
    Biggeros

    2018-12-16 | 18:57:37
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • blondina säger:

    skönt me sol o värme ändå :) men längtar inte efter sommaren ännu iaf ;) sv; att de är :) Vi ska vara rädda om varandra hörredu, man ska vara rädd om de man har :) utan tvekan, man är så kär så man spricker ;) <3 Jaaa de är underbart då kylan biter en ordentligt :) för man värdesätter värmen inomhus då man kommer in :D tack snälla söta du :) kram

    Svar: Nej, får ju säga det att ni norrlänningar är hårdbarkade÷)Jag föredrar värme men man vänjer sig nog om man bara utnyttjar aktiviteter som hör med vintern att göra. Härligt att höra att du är kär så du håller på att spricka. Sann kärlek vännen/ kram
    Biggeros

    2018-12-16 | 19:24:54
    Bloggadress: http://blondinas.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Ja, alla belysningarna kommer ju verkligen till rätta när mörkret faller. Jättefint! Men en vacker stad även i dagsljus. Vacker katedral!

    Ha en härlig sista vecka nu innan jul. Hoppas influensorna är över.

    Svar: Katedralen är byns huvudbyggnad. Den lägger man märke direkt. Visst gör belysngen mycket när mörkret faller på. Influensan är vi fria ifrån men nu sitter förkylningen i. Har en vecka på mig att tillfriskna på innan juldoppet. Ha det bra Emma🤗
    Biggeros

    2018-12-17 | 09:47:39
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ama de casa säger:

    Jo, jag såg att det fanns ett tåg i Guadix, men jag fick inte åka det där. Inte där heller... :-)

    Ha en härlig start på veckan!

    Svar: För vem fick du inte åka tåget i Guadix för...Var det Anders som inte var med på galoscherna...
    Jag vill inte åka tåg själv...
    Trevlig måndag Ama!
    Biggeros

    2018-12-17 | 10:08:48
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Petra Olsson säger:

    Så härliga bilder och tåget påminner så mkt om de tåg som finns på rusta som ska stå runt granen, vet inte om du sett på instagram:) sv. ja visst e det så man har sina barn bara till låns,så är det och speciellt när dem är vuxna:) kramar

    Svar: Jag vill ha ett tåg runt granen!!Barnen är ju inte barn längre utan är vuxna individer som jobbar och har skaffat ett nytt liv med sin partner och ev barn. Visst saknar jag barnen jätte jätte mycket. Ha det bra vännen🤗
    Biggeros

    2018-12-17 | 13:18:19
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se/
  • Emma Engström säger:

    Åhh, i värmen skulle jag gärna vilja vara nu! :'D

    Svar: Man mår så bra i värmen och när solen skiner=)Vad jag förstår så har Sverige snö på många håll och kanter.
    Trevlig kväll!!!
    Biggeros

    2018-12-17 | 19:19:50
    Bloggadress: http://nouw.com/emmaengstrom
  • Ama de casa säger:

    Anders tvärvägrar att åka lilla tåget. Men ibland lyckas jag lura med honom ändå. Att åka det själv är ju inget kul :-)

    Svar: Jag får heller inte med min man i något sightseeing tåg. Jag har åkt tåget i Jerez med min mamma och svärmor. Nu har de ersatt det med en stor sightseeing buss🤔🤔🤔Trevlig kväll Ama🤗
    Biggeros

    2018-12-17 | 19:29:46
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • BP säger:

    Härliga bilder från gulliga Guadix. Staden verkar även har rätt inställning till jul. Man sätter liksom inte upp juldekorationer trå månader innan jul utan på tredje advent. Eloge där. Dessutom är granen inte överdådig - ytterligare en eloge alltså:-)

    Svar: Ibland kan jag tycka att man är för snabb med att dekorera inför jul. Det blir bara tidigare och tidigare. Oftast förr brukade man dekorera granen några dagar innan jul. Det är alltid en sådan hets kring jul där såklart affärskedjor bidrar till mycket. Jag vet att du är inte så glad för mycket julpynt÷) Skönt att vi alla är olika🤗
    Biggeros

    2018-12-18 | 01:13:19
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Eva`s blogg säger:

    sol & värme är alltid rätt, förstår att du njuter av din vistelse :) och så fint juletiden är så mysig, men oxå en hemsk högtid för många ...kram å ha en fin dag <3

    Svar: Det ska man nog tänka på lite mer till mans att det är många som sitter ensamma till jul. Endel har inte ens ett hem att värma sig i och andra har inte råd till julklappar och mat. Jag blir så berörd när jag ser uteliggare som har rännstenen till sin vardag. Även gamla människor som glöms bort på en sådan högtid.Det gör mig så ledsen🤨Snart blir det hemgång för min del. Jätte skönt att få vara hemma och fira Jul🤗Kram
    Biggeros

    2018-12-18 | 10:38:13
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: