biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Carmencita

Kategori: Min Blogg

 
 
 
 

FRITIOF OCH CARMENCITA

I Samborombon, en liten by förutan gata
Den ligger inte långt från Rio de la Plata,
Nästan I kanten av den blåa Atlanten
Och med Pampas bakom sig många hundra gröna mil,
Dit kom jag ridande en afton I april
För jag ville dansa tango.

Dragspel, fiol och mandolin
Hördes från krogen och I salen steg jag in,
Där på bänken I mantilj och med en ros vid sin barm
Satt den bedårande lilla Carmencita.
 
Mamman, värdinnan, satt ivrån,
Hon tog mitt ridspö, min pistol och min manton.
Jag bjöd upp och carmensita sa:
-Si, gracias, señor, vamos a bailar este tango!

-Carmencita, lilla vän,
Håller du utav mig än?
Får jag tala med din pappa och din mamma,
Jag vill gifta mig med dej, Carmencita!
-Nej, Don Fritiof Andersson,
Kom ej till Samborombon,
Om ni hyser andra planer när det gäller mej
Än att dansa tango!

-Ack, Carmencita, gör mej inte så besviken,
Jag tänkte skaffa mej ett jobb här I butiken,
Sköta mej noga, bara spara och knoga,
Inte spela och dricka men bara älska dej.
Säj, Carmencita, det är ändå blott för mej,
Säj, som du vill dansa tango.

-Nej, Fritiof, ni förstår musik
Men jag tror inte ni kan stå I e butik,
Och förresten sa min pappa just I dag att han visste
Vem som snart skulle fria till hans dotter.
En som har tjugotusen kor
Och en estancia som är förfärligt stor.
Han har prisbelönta tjurar,
Han har oxar, får och svin
Och han dansar underbart tango.

-Carmencita, lilla vän,
Akta dej för rika män!
Lyckan den bor ej I kalvar eller kor,
Och den kan heller inte köpas för pengar.
Men min kärlek gör dej rik,
Skaffa mej ett jobb I er butik!
Och när vi blir gifta söta ungar ska du få,
Som kan dansa tango.
 
Denna visa/bordsvisa har hängt med länge iallafall i mitt hushåll.
Den har man sjungit till jul, födelsedagar, middagar och midsommar
Visst är texten lång men den som behagar och vill ta en snaps så kan man göra det mitt i visan.
 
 
Här kommer de danska soldater....
 
Tänk att jag och min lilla familj har varit danska medborgare...
Ja, det gick till som så
att vi bodde på Jylland i ett år och min man betalade dansk skatt
(på företagets begäran). När vi kom hem till Sverige och skulle söka nya pass ( som hade skridit ut i tid) så säger damen på polisstationen:
- Ni kan tyvärr inte söka pass här.
- Varför inte då? Har ni flyttat passexpeditionen till en annan byggnad?
- Nej, inte alls men ni är danska medborgare.
Så kan det gå....
Nu har jag fått äran att bli döpt till Birgitte (dansk/norskt namn)
 
Jag är lika glad för det....
 
 
 

Kommentarer

  • Marie säger:

    Det var din mormor som ville att du skulle heta Birgitte fastän hon var från Karlskrona. Alltid trevligt med Taube visor passar bra även till allsång. Puss o kram 💕 Mamma

    Svar: Jo, jag vet÷) Vilket jag är tacksam för. Taube är utmärkt att få igång en hel samling med vänner eller släktingar. Då vill jag lova att man kommer i stämning. Ha en trevlig fredag// kra
    Biggeros

    2018-12-14 | 11:08:18
  • Anette säger:

    Även i vår familj sjungs den visan, titt som tätt. Min far var en stor Taubeälskare och det har förts vidare i generationerna.

    Var det så lätt att bli dansk medborgare?
    Har du hetat Birgitta också?

    Svar: Vi skrev på några papper hela familjen för min man skulle jobba i Danmark via ett svenskt företag. Så tydligen blev vi danska medborgare. Ja, med andra ord så var det ganska lätt. Mitt födelsenamn är Birgitte och det var inte så vanligt namn i Sverige på den tiden. Jag har faktiskt träffat en Birgitte till som bor i Luleå. Sammanträffande÷).
    Biggeros

    2018-12-14 | 16:30:33
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Haha, så kan man ju också öka på folkmängden! I Spanien måste man svara på en massa frågor och jag tror även språktest. Skulle inte klara ett danskt språktest.

    Vi har namnsdag på samma dag du och jag. Fast inte mitt tilltalsnamn, då.

    Ha en underbar fredag, nu ska jag titta på Las Chicas del Cable! Kram

    Svar: Det behövdes inte svaras på några frågor. Detta var nog antagligen bara en tillfällig lösning för företaget.Nu har jag bott i Skåne som ungdom och är inte så långt från danska. Sedan sänds danska TV kanaler. Så det danska språket är jag bekant med. Kul att vi har namnsdag på samma dag Emma÷)Ha du även en trevlig kväll vännen🤗
    Biggeros

    2018-12-14 | 17:18:14
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Ditte säger:

    Jag har ju också ett norskt/danskt namn. Visserligen var min mamma norska och hade jobbat i Danmark men jag har alltid haft svenskar pass och ibland även ett norskt. Men det var nog medvetet. Intressant sätt son du blev dansk medborgare på. Iland händer saker raskt.
    Taubevisan hänger alltid med och jag gillar den också.
    Kram och trevlig helg.

    Svar: Ja, för du har ett typiskt norskt och danskt namn och ett fint sådant🤗Roligt att få ta del i din bakgrund. Jag har ju läst inlägg om din far. Taube går alltid hem vid alla tillfällen. Trevlig kväll Ditte// kram
    Biggeros

    2018-12-14 | 18:37:19
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Jessica Högberg säger:

    Ha ha, så kan det gå, Dansk...
    En visa av Evert Taube;)

    Svar: Ja, nordbor som man är spelar inte någon roll om någon frågar om jag är dansk, norsk eller svensk....Barnen pratade flytande jylländska efter 1 år. Imponerande=)
    Biggeros

    2018-12-14 | 20:32:28
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Oj då, jag trodde det krävdes större formaliteter än så för att byta medborgarskap :D

    Kram

    Svar: Ja, detta var en lösning för min mans företag skattemässigt. Vi har aldrig behövt någonsin göra detta i något annat land som vi har bott i. Då hade det blivit väldigt jobbigt. Idag är det nog lättare att få svenskt medborgarskap än innan. I England ska man kunna språket och svara på typiska frågor som berör Englands historia. I USA är det även så.
    Ha en trevlig Lördag/ kram
    Biggeros

    2018-12-14 | 22:39:23
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Eva`s blogg säger:

    He he härlig låt :) hoppas du har det bra, skall ni göra nåt i jul? besök kanske? ha en fin lördag kram

    Svar: Vi får besök i år och vi kommer precis hem innan=)Så då blir det att koka skinkan och laga annan mat och göra lussebullar=)
    Trevlig Lördag till dig🤗
    Kram
    Biggeros

    2018-12-15 | 10:52:51
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • blondina säger:

    vilka bilder du lägger upp :) de är som att man hamnar i en annan värld :) hoppas att du får en underbar lördag :)

    Svar: Så roligt att höra att du uppskattar mina bilder vännen🤗Detsamma till dig en trevlig kväll=)
    Biggeros

    2018-12-15 | 19:22:24
    Bloggadress: http://blondinas.se
  • Ullie säger:

    fritjof o carmensita bra sång den kunde ja utan till en gång i tiden vi hade sånger till kaffet med min kör ja hade gästerna drack kafe o vi sjöng massa såna sånger o allsånger riktigt uppskattat
    åh ja vill ha en nötknäckare så söt

    birgitte är såå jätte fint namn söta du passar till dej

    Svar: Jag kunde förr bitvis Taubes visa för den är himla lång. Jag måste träna upp mig och sjunga lite mer Taube. Troligtvis denna julhelg÷)Ja, jag är ganska nöjd med mitt namn. Tack Ullie och trevlig 3 advent/ kram
    Biggeros

    2018-12-16 | 03:14:27
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Jessica Högberg säger:

    Verkligen imponerande!

    Svar: Jag är en stor fant till Taube. Trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2018-12-22 | 21:02:05
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: