biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Calahorra

Kategori: Spaniens Calahorra

 
Det bra att det är skyltat till borgen/slottet.
Jag hade annars aldrig lagt märke till det.
 
 
Ja, Ama jag vågade trotsa borgen...
Även hästen på bilden. Han var även fastkedjad så det var ingen vildhäst.
 
 
 
Hur man kommer upp till toppen av berget är för mig en gåta.
Jag tänker inte klättra upp.
 
 
 
Klimatet är lite annorlunda i denna delen av Andalusien. 
 
 
Calahorra lite från ovan
 
 
Det är inte många centimetrar att ge på....
 
 
 
Här ska vi försöka ta oss igenom halmbalarna med bilen..
 
 
Sierra Nevada 
 
 
 
Borgen från andra hållet.
 

Dominerar staden görs av slottet La Calahorra  som är perfekt bevarat. Det är ett enastående arbete i den italienska renässansen som går tillbaka till år 1509.

I sin källare finns det fortfarande fängelsehålor där moriska fångar flyttades till kansliet i Granada och stannade över natten.

Deklarerat ett nationellt monument, det är för närvarande i privata händer även om dess interiör kan besökas genom att kontakta dess chef som är ägare av La Calahorra.

Byn ligger i provinsen Granada. Det finns en stad som heter Calahorra som ligger i provinsen La Rioja som man väl kan förknippa denna by med. Det skiljer sig med ett antal befolkning.

 
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Smart att vägra borgen! Många är sig lika men visst, vyerna brukar vara fantastiska!

    Kram och god morgon

    Svar: Det är ju det som är skillnad var de är placerade. Borgen/ slottet såg annorlunda ut beroende på var ifrån jag fotade.
    Godmorgon på dig med/ kram
    Biggeros

    2018-12-04 | 07:31:44
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ama de casa säger:

    Snyggt att våga vägra borgen! Jag kanske kan gå kurs hos dig? ;-)

    Svar: Jaha, må hända men jag tycker du fixar det på egen hand Ama🤗
    Biggeros

    2018-12-04 | 10:34:36
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Petra säger:

    Så fint men klart du skulle tagit dig till toppen 😅kram

    Svar: Du tycker det,,,,Ja, men nu får jag aldrig veta vad som står uppe på toppen
    Trevlig kväll vännen🤗
    Biggeros

    2018-12-04 | 15:51:32
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Ser ut som en schackpjäs som står där på toppen ... Hoppas dessutom att ni körde runt höbalarna och inte igenom dem. Lät lite onödigt, stackars bönder att behöva räfsa upp dem igen. :D

    Har du bra recept på fröknäcke (ang din kommentar hos mig) får du gärna dela med dig!

    Svar: Vi gjorde det väldigt enkelt för alla parter och körde igenom halmbalerna. 56.se hon har en bra LCHF recept samt fröknäcke🤗
    Biggeros

    2018-12-04 | 18:05:38
    Bloggadress: http://https://solsomsol.blogspot.com
  • ullie säger:

    menn såg fint ut me borgen tror nog prinsesssan bodde där gå till toppen hade ja heller aldrig gjort =)

    Svar: Ja,att placera borgar och kyrkor var tydligen populärt förr.Visst må man få en bra kondition om man ska vandra upp och ner till borgen =)
    Kram
    Biggeros

    2018-12-04 | 23:46:14
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • BP säger:

    Så du vågade vägra borgen - hahaha! Ama borde gå en kurs hos dig;-)
    Men du måste ändå ha varit ganska så högt upp av dina fina bilder att döma.
    PS. Extra plus för "tvättlinan" som troligen är elkablar mellan husen i gränden. Så typiskt spanskt:-) DS.

    Svar: Min man försökte dock att undvika dessa kablar men de hänger alltid ganska så löst till...Vi var ganska högt upp i bergen. Ja, Ama föreslog det själv att gå en kurs hos mig😁😁😁
    Biggeros

    2018-12-05 | 00:27:36
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Anette säger:

    Det var många fina bilder. Spanien är tydligen vackert även vintertid, så blå himmel.
    Borgen ligger riktigt fint där på klippan, du hade lätt tagit dig dit, om du velat.

    Svar: Ja, om viljan hade funnits där tillräckligt så hade jag gått upp på toppen.Nu är det ganska så varmt vissa dagar såsom 20 grader. Härliga vinterdagar🤗
    Biggeros

    2018-12-05 | 08:30:26
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    Men gud vilka härliga bilder :) o vackert :) kram å fin onsdag vännen

    Svar: Är tillbaka till Jerez och idag är det även härligt väder. Älskar dessa soliga vinterdagar÷)Ha en bra onsdag vännen🤗
    Kramiz
    Biggeros

    2018-12-05 | 10:20:54
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • Marie säger:

    Fina bilder och fin information, det är inte lätt att ta sig till toppen du är så duktig det du gör kram 💕 Mamma

    Svar: Nej, jag nöjer mif med att blicka upp på bergstoppen. Det räcker nog. Bilder säger mycket🤗Ha en bra dag// kram på dig
    Biggeros

    2018-12-05 | 18:34:08
  • blondina säger:

    Vilka härliga bilder :) ser riktigt nice ut ;) sv; Det är inte smittsamt, han va på akuten igår em och de sa vad de misstänkte så bara att vänta ut. Tack snälla söta du :) Hoppas att du mår bra snäckan :) Kram

    Svar: Så skönt att det är inte smittsamt och de har bukt på vad din son lider av🤗Kontrasterna från soliga barmark till snöiga bergstoppar är en fin kontrast och blir bra på bild🤗
    Ta hand om dig// kram
    Biggeros

    2018-12-06 | 00:16:18
    Bloggadress: http://blondinas.se
  • Ditte säger:

    Bra att våga vägra borgar. Och man kan ju se den nerifrån. Har passerat här i närheten med bil men inte stannat. Sierra Nevada har jag besökt flera gånger och skidåkningen där har varit riktigt bra- Men tyvärr var det länge sedan jag testade att åka där- Jättetrevligt att komma hit via dig- Fina bilder!
    Kram!

    Svar: Jag har tyvärr inte provat backarna i Sierra Nevada. Däremot har jag varit på toppen÷)Kul att du känner till området och det gör nog även Ama. Underligt att man placerar borgar eller andra byggnader så högt upp. Jag har även sett kyrkor i Grekland som är högt placerade. Trevlig fredag÷)
    Kram
    Biggeros

    2018-12-06 | 22:14:36
  • Ditte säger:

    Vad trevligt att via dig komma hit. Jättefina bilder!Har bara som hastigast passerat i närheten här-
    Vad gäller att vägra borgar så gör jag det också. Räcker att se dem nerifrån. Sierra Nevada har jag besökt flera gånger och ägnat mig åt skidåkning och första gången redan 1973, då fanns det inte motorväg utan det var en smal väg som slingrade sig upp från Granada.
    Tack för turen!
    kram!

    Svar: Det finns även dessa smala vägar som leder en upp till toooen som är så smala att måste tuta utmed bergsväggen. Ja, jag vet ju att Ama har lite svårt att vägra borgen...Nu var vi på hemresa och ville komma hem innan solen gick ner. Kul att du känner igen dig Ditte via mina bilder/ kram
    Biggeros

    2018-12-06 | 22:20:48
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Suzanne säger:

    Usch, hade nog inte hellre klättrat upp men jag vet inte. Visst jag är höjdrädd men ändå oerhört envis av mig. :D

    Svar: Jag älskar höjder och klättrar gärna i berg för att se den fina vyn=) Trevlig fredag/ kram
    Biggeros

    2018-12-07 | 07:30:14
    Bloggadress: http://www.missphilipsen.se
  • Jessica Högberg säger:

    Är ni på resa nu igen? Hoppas ni har det underbart <3

    Svar: Nu är vi hemma i Jerez men bara för en liten tid÷)
    Biggeros

    2018-12-07 | 12:43:59
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här: