biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Homónima

Kategori: Spaniens Valdegrana

Playa Valdelagrana
Är en långbred strand som ligger ca 15 minuters bilfärd från Jerez. När jag blickar åt höger ser jag El Puerto Santa Marias hamn från håll. Där kan man lätt ta färjan till Rota eller Cadiz för en billig peng. När jag blickar åt vänster ser jag den nya bron som tar en till Cadiz.
Cadiz är en gammal stad som bär på en riklig historia från Columbus tiden. Staden har fina stränder, smala shoppinggator, mysiga restauranger/ barer och en stor Katedral som syns på långt håll, parker och Castillo som ligger nere vid piren.
 
 
Valdelagrana är ett sommarsemester paradis för spanjorer och för en och annan som har nordeuropeiskt ursprung ( dvs jag och min man). Alltså ett fåtal britter, tyskar och skandinaver.
Valdelagrana är en urbanisering belägen i El Puerto de Santa María kommun i Spanien. Kärnan ligger på södra stranden av floden Guadalete och mittemot den homonymösa stranden (playa  homónima).
 Det ligger 2 kilometer från centrum av stadsdelen El Puerto och 16,6 km från Cádiz. Dess huvudsakliga ekonomiska verksamhet är den befintliga turismen på sommaren. Få människor stannar på vintern, så det är väldigt tyst under den årstiden. Ett fåtal testauranger hålls öppna under vinterhalvåret men de mysiga "trästugorna", tavernerna längs strandremsan håller öppet hela året om. Nu är vattentemperaturerna från 25 grader och uppåt och vattnet är långgrunt.
Så här års är stranden överbefolkad av turismen men stranden erbjuder alltid en plats för den badsugna. Vill man stilla sin törst finns det försäljare på stranden som erbjuder dricka allt från öl till vatten och även tilltugg. 
 
 
En hinderbana för de som gillar utmaning i vattnet.
 
 

Kommentarer

  • Znogge säger:

    Ser ut att vara en fin strand och vilka härliga badtemperaturer ni har. Här börjar den sakta sjunka...

    Kram

    Svar: Det är riktigt behagligt i vattnet÷)Underbart är att det tar fort att komma dit och gratis parkering.
    De höga temperaturerna håller ett bra tag till här. Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2018-08-21 | 21:33:39
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • FREEDOMtravel säger:

    Ser härligt ut! Jag föredrar när det inte är alldeles för varmt ;)

    Svar: 25 grader i vattnet är precis perfekt=)Visst är det en härlig strand🤗
    Biggeros

    2018-08-21 | 23:11:34
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se
  • Jessica Högberg säger:

    Så mysigt! Hinderbana är ju perfekt om man har barn med sej;)

    Svar: Det var även vuxna som var med. Tyvärr är det inte gratis men det kostar nog inte allt för mycket. Tanken är ju iaf god
    Biggeros

    2018-08-22 | 09:58:42
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Ditte säger:

    Vilken fin strand och det ser ju ut att vara gott om plats också.
    Det är väldigt roligt att via dig få komma med till platser jag aldrig har hört talas om eller besökt. Och Valdegrana är just en av dem. Ja, det finns många...
    Kram!

    Svar: Jag känner precis likadant som du att du visar både en del av Sverige som jag inte har besökt. Även andra fina ställen. Faktiskt så är stranden både bred och lång så det får plats med många soldyrkare.God natt och kram
    Biggeros

    2018-08-22 | 22:01:11
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Marie säger:

    Stort grattis på födelsedagen älskade lilla dotter. Hoppas att du får en fin dag och du får present från mig när vi träffas. Älskar 💕 dig lilla gumman. Fina bilder på platser där jag har varit med Er. Puss o kram 💕 Mamma och Håkan ❤️❤️❤️💕

    Svar: Tack så hjärtans mycket😍😍Ja, ibland vill man bara att tiden ska stå still när man blir till åren gammal. Man får verkligen njuta av livet medan det finns tid. Njuta för varje dag som om det vore den sista. Kram
    Biggeros

    2018-08-23 | 12:22:24
  • Anneli säger:

    Oh vilka härliga bilder, vilket härligt liv du lever. Du lever det liv jag alltid har drömt om.

    Ha en fin kväll, kram ♥

    Svar: Så roligt att höra Anneli. Jag trivs jätte bra. Kram
    Biggeros

    2018-08-25 | 20:55:48
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Anette säger:

    Så härligt att fortfarande kunna hänga på stranden.
    Här i Sverige fick hösten backa, solen och värmen är tillbaka men det märks ändå att det går mot höst.

    Svar: Här har det varit ett par dagar lite mulet men fortfarande varmt. Nu har min väninna åkt tillbaka till Sverige. Vi hade en förträfflig vecka med mycket roligt på schemat. Roligt att få besök÷) Jag hörde från min väninna att hon möttes av regn men hon sade att det har även varit dagar med sol och värme. Har du varit hemma hela sommaren i Sverige Anette// önskar dig en fortsatt bra tid i Sverige/ kram
    Biggeros

    2018-09-03 | 18:25:24
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Anneli säger:

    Tittar in o önskar dig en god natt ♥

    Svar: Tack min vän och hopoas allt är bra med dig med// kram😍
    Biggeros

    2018-09-04 | 00:35:11
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här: