biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Nära mitt hjärta

Kategori: Malmö

 
Jag har varit på tur till Sverige nämligen bestämt Malmö. Min mor bor där och jag hälsade på henne. Vi hade en jätte mysig tid och fick verkligen dagarna till att gå. Resan dit började med Renfe  tren från Ciudad Real och det kostar ca 24 euro. Det tar ca en timme och är ett höghastighetståg men går ca 200 km/ timme. Det finns även höghastighetståg som går över 300 km/ h som går längre sträckor såsom till Sevilla och Malaga. Innan man går på tåget är man tvungen att gå igenom en sk. Kontroll av bagage ( röntgen) och biljett. Fördelen är att tågen går fort/smidigt och man känner ingasomhelst hastiga kurvor. Nackdelen är att tågen inte går direkt till Terminal 4  (Madrids flygplats).
Så jag fick ta mig till plattan och köpa biljett och ta mig vidare till tunnelbanan. Skyltar visade tydligt var man skulle ta tåget till en viss bana. Efter dubbelcheck och även med hjälp så hamnade jag ändå till fel destination. Nu visade sig att en annan tjej även hade gjort samma sak så vi gjorde sällskap. Hon tyckte det var både pinsamt och konstigt som spanska att göra samma misstag. Konstigt nog så klarade vi oss tillsammans att reda ut med både lite prat och lite skämt. När vi kom till Terminal 4 efter om och men skulle vi transportera oss vidare med en buss till Terminal 1 som tog 10 minuter. När vi var framme så skiljdes våra resvägar. Aurora skulle till London och jag till Köpenhamn.
Många gånger är det bra att vara ute i god tid när det börjar strula till sig. Därefter var allt lugnt och en flygresa på 3 1/2. När jag var framme fortsatte min resa med tåg till Malmö station och där stod min mor och hämtade upp mig med bil. Så  efter många resfordon kom jag äntligen fram till den slutliga destinationen.
 
 
Första helgen kom mina döttrar på besök och vi umgicks hela helgen med att nöja oss med god mat på Kramer och shopping samt fika. När vi gick in på HM möttes vi av en hög disco musik som spelades av en DJ. Så visst kände man sig välkommen. 
 
 
Vi körde även igenom Västra hamn som är en helt liten stadsdel för sig. Där ligger även Turning Torso en jätte cool arkitektur som ser ut att vara lite på sniskan. 
Annars har jag ätit gott och slarvat med kosten. Vad gör det för man lever bara en gång och det är nu. Vi åt god burgare på Texas Longhorn, gofika på Espresso House, 3 rätters meny på Kramer, lunch på Emporia och drack gott vin med räkhalva på Skeppsbron 2. Därimellan bjöd min mor på olika delikatesser.
 
 
Tack för din  omtanke och att du finns, Mor.
Jag håller även alltid mitt halsband
(som jag fick av mina söta döttrar ) nära mitt  hjärta. På ena sidan av berlocken är en bild på mina döttrar ingraverat och på andra sidan står det "nära mitt hjärta"
 
 
Min mor och jag besökte även Vellingeblomman och åt en jätte god räksmörgås.  Vi njöt även att gå där och titta på alla vårväxter och även bland delikatesserna.
 
 
Slutligen träffade jag min vännina Rosemarie som jag inte har sett på flera år. Det var såsom att fortsätta på det vi avslutade förra gången.  Allt flöt på under en givande tillvaro med mycket skratt.
Fredagen hade hade jag bestämt träff med min bästa väninna Annelie på lunch Thaiboden i Lomma. Där satt vi och lapade sol och hade en underbar stund tillsammans. Vi fortsatte därefter till Annelies föräldrar och de förgyllde tillvaron med att bara bjuda på sig själva. På kvällen grillade vi och åt mycket gott. Lördagen var uppbokad med ett cirkelpass på Envig och jag kände verkligen att jag levde.....
Dagen avslutades med Molanders och lunch på Landgång i Lomma. Jag kan bara säga att jag är så nöjd med min semester med nära och kära. Tyvärr räcker inte tiden till för alla. Livet är kort och man ska göra det som känns rätt för en själv.
 

Kommentarer

  • Emma, Sol som sol? säger:

    Oj, fullspäckat schema minsann! Men härligt med alla kramar, solsken och den goda maten!

    Svar: Underbar sammankomst av finner vänner och nära. Visst hade jag tur med vädret oxå. Mycket mat och dryck och med flärd och fläkt🤗
    Biggeros

    2018-04-23 | 17:08:18
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Marie säger:

    Tack för ett kärt besök kära lilla dotter ljuvligt undet

    Svar: Tack själv för husrum, gott sällskap och god mat🤗Kram på dig
    Biggeros

    2018-04-23 | 17:46:48
  • Marie säger:

    Ljuvligt underbart att ha dig hemma

    Svar: 😍
    Biggeros

    2018-04-23 | 17:48:26
  • Marie säger:

    Mobilen vill inte som jag vill så fint vi hade det och också med mina kära barnbarn jag saknar dig så mycket älskar 💕 dig enormt mycket puss o kram Mamma

    Svar: Så blir det gärna i början att mobilen och ägaren inte kan samsas. Jag förstår ändå vad du menar. Vi hade en underbar helg med mina fina töser och dig. Det kallas kvalitetstid🤗Saknar dig med!
    Biggeros

    2018-04-23 | 17:53:52
  • Znogge säger:

    Vilka härliga dagar du har haft i min gamla hemstad. Visst betyder det mycket att få träffa nära och kära lite då och då. Vellingeblomman besökte jag i går men kom för ovanlighetens skull därifrån tomhänt vilket inte händer ofta.

    Kram

    Svar: Jasså, minsann!! Jag växte upp som tonåring i Malmö och bodde där till jag flyttade till Lomma som 28 åring med familj. Därefter började vi att resa med familjen till diverse länder. Jag hade tur att komma till det fina vädret under min vistelse. Vilken lycka att få umgås med mina nära och kära🤗Kram
    Ps. Så mycket jag ville köpa bland delikatesserna på Vellingeblomman men även jag lade band på mig.
    Biggeros

    2018-04-24 | 11:33:22
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Znogge säger:

    Jag skulle kunnat handla hur mycket som helst där. Vi lämnade också Malmö men hamnade i Skanör.

    Kram

    Svar: Skanör och Falsterbo har man varit många gånger under sommaren som tonåring. Underbart! Vi fick vår första tjej i Malmö och bodde på Väster vid Baldakinen. När vi fick den yngsta tösen valde vi att bosätta oss i Lomma ( där min man växte upp som påg). Härligt att vi har något gemensamt🤗Kram
    Biggeros

    2018-04-24 | 12:10:17
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Znogge säger:

    Gamla Väster är ett trevligt område tycker jag men kanske inte helt optimalt med småbarn. Vi bodde i Slottsstaden men Skanör kändes mer barnvänligt. Dessutom har vi haft sommarstuga i Höllviken alla år så det kändes logiskt att vi hamnade här. Lomma är också fint.

    Kram

    Svar: Jag bodde även på Slottstaden och gick på slottis innan jag träffade min man. Sedan hyrde vi en större lägenhet på Väster ihop. Tänk vad världen är liten när man börjar att prata om gamla minnen Znogge. Jag skulle kunna tänka mig att vi är i samma ålder. Ha en bra dag// kram
    Biggeros

    2018-04-24 | 12:24:56
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Znogge säger:

    Världen är verkligen liten ja! Min bästa kompis gick på Slottis men jag hamnade på Dammfri. I gymnasiet hamnade vi äntligen i samma klass på Petri.

    Ha en bra dag du med!

    Kram

    Svar: Mina flesta vänner fortsatte till Borgarskolan och Petriskolan. Jag var nog den enda som valde en yrkesinriktad linje såsom Södervärnskolan. Lustigt=) Tänk om vi har stött på varandra utan att veta.....Tyvärr har jag bara kontakt med en klasskompis men ytlig kontakt på FB så håller man sig uppdaterad med de andra klassvänner från de olika skolor man har gått på. Härligt att prata lite nostalgisnack🤣😃Kram
    Biggeros

    2018-04-24 | 12:59:51
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ditte säger:

    Vilken mysig, omväxlande och trevlig semester. Och så sant att det är viktigt att välja att göra det man trivs med och njuta av tillvaron. Så tänker och tycker jag också-
    Härliga bilder från din Sverigesemester.
    Och trots alla turer med olika färdmedel som kom du ju till Malmö--
    kram!

    Svar: Ja, vilket äventyr innan jag tillslut anlände till Malmö. Jag hade väldigt mysig semester. Man har kommit till den åldern man väljer både miljö och människor man vill umgås med idag. Nu är jag iaf tillbaka till Ciudad Real och vardagen men det är även skönt🤗Kram
    Biggeros

    2018-04-24 | 15:51:09
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Heléna säger:

    Så härligt det ser ut! Jättefina bilder! Det gäller att hinna med så mycket man kan när man hälsar på sina nära och kära <3 Kram

    Svar: Jag hann med mycket på min Sverigevistelse. Visst hade jag velat träffa många fler. Jag ville egentligen prioritera denna gång och inte slitas från ett ställe till ett annat. Lagom är bäst=)
    Biggeros

    2018-04-24 | 23:17:02
    Bloggadress: http://helna.blogg.se
  • Anette säger:

    Vilken underbar Sverigevistelse. Massor med träffar med nära och kära samt mycket god mat, kan det bli bättre?
    Är lite avundsjuk på dig och längtar efter att besöka Sverige.

    Svar: Jag hade en jätte fin semester med nära och kära. Det kunde inte bli bättre och med så mycket god svensk mat som jag åt. Visst finns det mat som man bara har längtat efter. Man behöver även umgås med de sina och det var så mysigt🤗
    Biggeros

    2018-04-25 | 02:08:51
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se
  • Anette säger:

    Vilken underbar Sverigevistelse. Massor med träffar med nära och kära samt mycket god mat, kan det bli bättre?
    Är lite avundsjuk på dig och längtar efter att besöka Sverige.

    Svar: När är det dax för dig att ta dig en tur till Sverige och hälsa på nära och kära?
    Biggeros

    2018-04-25 | 02:10:23
    Bloggadress: http://Ladyibangkok.blogg.se

Kommentera inlägget här: