biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Castillo del Almodóvar

Kategori: Castillo del Almodóvar

 
 
 
 Att vara en av de största attraktionerna i hela provinsen Cordoba bör du besöka det här imponerande slottet. Beläget bara 22 kilometer eller 14 miles väster om huvudstaden är det verkligen värt ett besök!
⬆Push the picture⬆ 

Almodovar slott eller Castillo de Almodóvar är belägen ovanför staden Almodovar ovanpå en renväggig monolit. Därför kan den inte bara ses från långt avstånd, men erbjuder spektakulära vyer över hela Guadalquivir-dalen.

 
⬆Push the picture⬆
 

Slottets ursprung går tillbaka till romartiden. Den faktiska konstruktionen byggdes emellertid av araberna  760. Under Fernando III-regimen  år 1240 och under Pedro I och Enrique II var det till och med kungligt boende.

 
 
Nu börjar turen inne på el Castillo....
 
 

Senare överlämnades fästningen till den rätta ordningen av Calatrava och sedan till ordningen av Santiago. Äntligen började "Earl of Torralva"

(som var ägaren) återställa slottet 1903.

Dessa ansträngningar varade fram till 1936. Därför är den historiska strukturen otroligt väl bevarad även idag.

 
⬆push the picture ⬆ youtube slideshow 
 
 
 
Dungeon
 
 

Huvudsakligen var Castillo viktig för staden Cordoba, eftersom dess strategiska läge bidrog till att säkerställa stadens säkerhet. Den ligger ovanför Guadalquivir som var navigerbar till Cordoba. Vid antiken kunde slottet styra trafiken på floden.

 
Den kungliga garderoben
 
 

Castillo del Almodóvar har totalt nio massiva torn. De två största, Donjon (la torre del Homenaje) och skoltornet (la torre de la Escuela) ligger vid norra och sydliga delen och kan stigas upp. Från toppen av tornen kan besökare njuta av spektakulära sekeniska vyer.

 

Slottet är öppet året runt med undantag av 25 december och 1 januari. På helger och helgdagar är det ingen siesta.

 

Besökare kan besöka slottet på egen hand eller delta på en guidad rundtur. En oförglömlig upplevelse är att delta i en av ridderns banketter som erbjuds på olika datum. För att delta i en av dessa rustika händelser borde besökarna kontakta slottledningen innan de besöket för ytterligare information om datum och detaljer.

 

I november 2016 har slottet varit en uppsättning för delar av den sjunde säsongen av serien Game of Thrones.

 
 
 
Exalibur
 
 
Tror ni att jag fick upp svärdet....
 
 
Olivolja
 
 

Kommentarer

  • BP säger:

    WOW!!! Det vart ett otroligt mäktigt slott som för tankarna direkt till den där tv-serien Fångarna på fortet, eller hur!?

    Svar: Ja, man får säkert tankarna på Fångarna på slottet. Jag vet inte om du följer Game of Thrones men detta slottet visas bl.a från avsnitt 7. Det känns som att klampa in på medeltiden bland riddare och kungligheter. Vilken känsla!! Vilken utsikt!
    Att ta sig dit var ganska så jobbigt när vi insåg att man kunde köra upp och parkera på framsidan. Detta är sevärt och man får sig sin dagliga fysiska träning🤗
    Biggeros

    2017-09-07 | 17:28:12
  • Emma, Sol som sol? säger:

    Du skulle inte ha klippt håret kort, du skulle haft hårsvallet kvar där när du hängde ut från tornets fönster!

    Nej, jag tror inte att Excalibur står hemma hos dig. Tror nämligen inte att det där är den riktiga ... Sorry! :D

    Svar: https://www.google.es/search?q=rapunzel+disney+torn&client=ms-android-samsung&dcr=0&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwir2vHVyJPWAhXCbFAKHUQFDO0Q_AUICSgB&biw=360&bih=286#imgrc=nkrWfK0Wmqt-iM:
    Ja, varför klippte jag av mitt hår....Jag kände mig som prinsessan Rapunzel när jag stod och lutade mig ut från tornet.Jo, Emma det är det riktiga svärdet......Jag tror inte ens att Merlin har funnits. Eller....Sir Lancelot har iaf funnits.....Jag tror även på Rödluvan och Vargen🤗
    Biggeros

    2017-09-07 | 18:48:25
    Bloggadress: http://solsomsol.blogspot.com
  • Gabriella säger:

    Åh såå coolt!!

    Svar: Verkligen sevärt slott och vissheten att GOT har spelats in här=)
    Biggeros

    2017-09-07 | 21:24:34
    Bloggadress: http://gabriellasigfridsson.se
  • Annelie säger:

    Wow, vilka mäktiga bilder du bjuder oss på och vilken utsikt. Jättefina bilder på dig vännen, nog för att du är vältränad,, men NÄEE, jag tror inte du fick upp svärdet.

    Kommer ihåg, när mamma, jag och min son var iväg på en bussresa till Barcelona sommaren 1996,, då var vi till ett riddarspel någonstans (minnet du vet),, det var verkligen på gammalt vis. Maten som ingick i priset fick vi äta med händerna *lätt när man ville fota*, för maten var en hel grillad kyckling / man... *L*

    Kramar om.. // Annelie

    Svar: Vilket trevligt minne du delar med dig av riddarspelet från Barcelona. Jag gillar de där lite udda sättet att dinera på. Jag kan tänka mig att det blev kladdigt värre och inga foton tagna. Minnen har ni iaf tagit tillvara i hjärnkontoret. Det finns guidade turer på slottet och arrangemang med riddarspel. När vi var där var det en hel skolklass där på besök=)) kram
    Biggeros

    2017-09-07 | 22:20:04
    Bloggadress: http://nouw.com/gifta657
  • Ditte säger:

    Tack för besöket här. Verkligen jättetrevligt och intressant.
    Har ännu inte sett GoT, men jag kommer nog att se en del avsnitt. Har öfrstått att seren är sevärd.
    Ser väldigt lite på tv och serier. Blir mycket böcker i stället.
    Gillade bilderna på dig här .
    Kram!

    Svar: När vi bor på hotell blir det många serier tittande på kvällarna. Speciellt om det är bara spanska TV kanaler så brukar vi ha med extern USB med filmer och serier. På dagarna när min man jobbar pluggar jag spanska, läser, tränar och handarbetar. GOT är en sevärd serie som jag har följt. Därför var det väldigt träffande och överväldigande att få besöka denna inspelningsplats för Game of Thrones avsnitt 7. En sevärd plats=))
    Kram
    Biggeros

    2017-09-07 | 22:46:59
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • ullie säger:

    hihi nja ja tror inte du fick upp det
    fina du o underbara bilder

    ja men de gillar vitt kan ju bero på deras mamma kanske he he kramizar

    Svar: Tror du inte att jag fick upp svärdet men Ullie.....Underbar sevärdhet 🤗Vitt är ju alltid stilfullt och fräscht!!Jag gillar även vitt och andra färger som sticker ut// kram
    Biggeros

    2017-09-08 | 01:21:18
    Bloggadress: http://weberskold.se/
  • Ama de casa säger:

    Coolt ställe! Fast jag skulle nog försöka Våga Vägra Borgen... Och misslyckas med det som jag oftast gör :-D

    Svar: Du hade definitivt INTE vägrat borgen här Ama🤗Värt att klättra uppför berget för att se detta enorma slott och borg=)))
    Biggeros

    2017-09-08 | 02:54:15
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Netti Starby säger:

    Men oj vad häftigt och vilka upplevelser. Älskar bilden när du försöker dra ut svärdet från stenen! :-D Kramis

    Svar: Ja, den bilden är lite häftig🤗Bland många upplevelser var detta bland den bästa vyn och omgivelse. Ska jag vara riktigt ärlig så gillade jag även tanken att denna skådeplats var 7:e avsnittet till GOT🤗🤗Det är alltid roligt att gå komma till en erkänd plats// kramiz
    Biggeros

    2017-09-08 | 14:11:02
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Det var verkligen ett mycket mäktigt och imponerande slott och en sevärdhet helt i min smak. Som vanligt härliga bilder till ditt inlägg. Synd på svärdet bara ;-)

    Kram och trevlig fredag!

    Svar: Gillar allt med riddartiden och all dess omgivning. Det är ju nog därför jag gillar GOT=)Slott, borgar och fästningar och mycket annat ligger i mitt intresse. Jag kan verkligen rekommendera denna skådeplats. Trevlig fredag till dig/ kram
    Biggeros

    2017-09-08 | 15:06:17
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Veiken säger:

    Så häftigt och så väl bevarat! Mäktigt! Jag har sagt det förut och säger det igen. Tänk om skatterna från förr kunde berätta! Vilken historia vi skulle få höra då. Underbart! Kram

    Svar: Jag är idel öra...Jag gillar både skatter och historia🤗Väldigt mäktigt att ha möjlighet att se detta slott utanför Córdoba// kram
    Biggeros

    2017-09-08 | 17:41:46
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Jessica Högberg säger:

    Ja, ja, du fick upp svärdet och fram kom en ande, vad önskade du dej???

    Svar: Om du nu var så att jag fick upp svärdet så önskade jag mig ett liv för evigt🤗Trevlig fredag🤗🤗
    Biggeros

    2017-09-08 | 18:51:02
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Villa Frejas bokblogg säger:

    Vilket mäktigt och fint slott. Det hade varit kul att se. Kram

    Svar: Det var väldigt sevärt slott live kan jag glatt medge// kramiz
    Biggeros

    2017-09-08 | 20:15:06
    Bloggadress: http://villa-freja.se
  • Kattis säger:

    Härligt! Ska definitivt besökas om man är i krokarna, känner igen det från Game of Thrones!☺ Kram

    Svar: Det är som du säger: är man i närheten så är det ett slott att rekommendera. Det var som att medverka i en roll i Game of Thrones=) Väldigt spännande besök!Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2017-09-08 | 20:24:17
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • Eva`s blogg säger:

    wow vilken runda :) ja så klart fick du upp det ;) slott är intressant tycker jag :) tack för alla fina bilder o info kram kram fina du

    Svar: Speciellt det slottet som har äran att få vara med Game of Thrones i 7:e avsnittet. Häftigt värre🤗Det var en häftig känsla. Jag kände mig som en av skådespelarna som var med och agerade tillbaka på riddartiden. Värt besöket=))Kram Eva och hoppas att du har automatiserat dig i den svenska hösten🤗🤗
    Biggeros

    2017-09-09 | 09:20:33
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • wiolettan säger:

    Jag tror att du säkert fick upp svärdet, eller hur?
    Härliga bilder. Jag sitter och tittar och njuter. Bilderna av dig är också så fina och det är trevligt att få följa med så där och få uppleva det hela lite så där på distans.
    Jag får så´n reslust då jag läser ditt inlägg.
    Trevlig helg och kram till dig.

    Svar: Så härligt att du blir influerad och blir sugen på att resa÷) Denna fina sevärd het ligger strax utanför Córdoba och ligger fint beläget över den stora floden. Jag var väldigt imponerad av vyn och interiören i slottet. Det kändes som jag hade tagit tillbaka mig i tiden till riddartiden. Värt besöket!!!Ja, svärdet var en annan tuff utmaning....
    Trevlig dag och kram
    Biggeros

    2017-09-09 | 11:06:59
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se
  • Christine - 29° säger:

    Wow vilket slott! Och vilken balkong du hittade. Jösses så läckert! Jag måste nog kolla lite extra på Game of Thrones nu och se om jag känner igen vilka scener som är inspelat där. :)

    Svar: Jag har inte kommit till avsnitt 7 ännu. Gillar GOT🤗Jag kände mig som Rapunzel som hängde ner sitt långa hår från balkongen. Nu har jag ju kort hår så det funkade mindre bra=))
    Underbart slott!!Kram
    Biggeros

    2017-09-09 | 19:38:50
    Bloggadress: http://www.29grader.se/
  • Marie säger:

    Fina bilder kram Mamma

    Svar: Även fin omgivning inne i slottet och utanför. Sevärt🤗🤗Kram
    Biggeros

    2017-09-10 | 08:45:09

Kommentera inlägget här: