biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Bödel

Kategori: Spaniens Alcazar de San Juan

Rotonda Carrasco
Executioner
Bödel
Furu
 
 
Denna rondell ligger belägen intill Hotel Intur Alcazar de San Juan
 
Pinus halepensis (Aleppo furu eller carrasco furu) är en träd art av familjen Pinaceae, släktet Pinus. Det är ett infödd träd i Medelhavsområdet både norra och södra delen. Det vetenskapliga namnet på arten kommer från namnet på staden Aleppo.
 
 
Jag tycker att monumentet ser ut som ett stort Lönnblad. Vad tycker ni att det liknar....
 
Jag går alltid förbi denna rondell på väg till Lidl och Carrefour.
Nu ska jag ta mig ut i solen för man vet inte när regnet kommer igen....
Ps. Det var inte lätt att hitta arkitekten till detta monument men jag får leta vidare
¡Chao!
 

Kommentarer

  • Netti Starby säger:

    Jag håller med dig! :-D Kramis

    Svar: Om att det ser ut som ett Lönnblad...Då håller jag med. Ser ännu bättre ut på kvällen med alla ljus!!!
    Biggeros

    2017-10-19 | 16:54:00
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Znogge säger:

    Det påminner om ett löv helt klart men jag kan också se ett träd i den.

    Kram och god kväll!

    Svar: Jag ser först och främst ett löv men det kan även vara ett träd. Jag som trodde det var ett Lönn.....God kväll🤗
    Biggeros

    2017-10-19 | 18:23:16
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Ama de casa säger:

    Jag tänker lite på den gamla, hederliga spareken :-)
    Ha en skön kväll!

    Svar: Ja, den känner vi alla till. När jag går förbi denna rondell kommer jag att tänka på Canada. De har ju ett Lönnlöv som symbol på sin flagga. Jag har många goda minnen därifrån🤗
    Trevlig Torsdagskväll!!
    Biggeros

    2017-10-19 | 19:44:44
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Gabriella säger:

    Så cool!!

    Svar: Visst påminner monumentet om hösten!!!
    Biggeros

    2017-10-19 | 20:44:00
    Bloggadress: http://gabriellasigfridsson.se
  • BP säger:

    Tycker denna mäktiga utsmyckning ser ut som ett mycket konstnärligt stiliserat Spanien faktiskt.

    Svar: Den får mig att tänka tillbaka till Canada. Överallt såg man Canadas symbol överallt och även på lönnsirap. I skolan fick barnen börja sin dag med att sjunga Oh Canada.....Som sagt nationalsången satt klockrent efter nästa 2 år i Canada. Snacka om att vara nationalister. Inget mig emot. Trevlig kväll🤗
    Biggeros

    2017-10-19 | 21:06:31
  • Kattis säger:

    Häftig skulptur, antingen ett lönnblad eller ett stort träd tycker jag det ser ut som!☺
    Kram

    Svar: Ja, så kan man nog tolka det. Den är fin på kvällen när ljuset skär igenom symbolen🤗
    Biggeros

    2017-10-19 | 21:12:33
    Bloggadress: http://stellaefoto.blogg.se/
  • BP säger:

    Monumentet kan också föreställa ett träd:-)

    Svar: Visst tycker jag även att det ser ut som ett träd eller ett blad. Godnatt och sussa gott!!
    Biggeros

    2017-10-19 | 21:14:06
  • Selma säger:

    Oh vilken fin skulptur 😍

    Svar: Visst är den stilren!! Gillar ju dessa rondellmotiv som varierar i Spanien.
    Biggeros

    2017-10-19 | 21:45:34
    Bloggadress: http://www.devote.se/cocolada
  • Petra säger:

    Nja vet i tusan 😂Men när du säger det så e det klart men annars bara ett trasigt hål 😀Haha kramar

    Svar: Ett trasigt hål med naggade kanter😃Ha en riktigt bra fredag min vän🤗
    Biggeros

    2017-10-19 | 22:48:24
    Bloggadress: http://mammansprinsessor.blogg.se
  • ullie säger:

    skulle precis säga ser ut som ett löv =)
    ja men gud deras slime hon tar allt o gör som hon kommer åt
    ha ha ja o de sa du får fyrkantiga ögon om du tittar för mycket på tv . ha ha
    du får glasögon om du läser i skumt rumt ha ha listan kan göras lång :D

    Önskar dej en fin fredag kramizar

    Svar: Visst ser det ut som ett löv eller träd. Ja, många konstiga fördomar har förföljt en genom barndomen. Min mor var till viss del skrockfull åtminstone var min mormor det. Så inte skulle man jämföra händer, prova någon annans vigselring, gå under en stege, inte ställa skor på bordet eller lägga nycklar på bordet. Om en tavla trillade ner betyder det dödsfall.....Otroligt!!!
    Appråpå slimetillverkning...jag vet bara att man köpte gröna färdiga slime i burk för lönge sedan. Usch så läskigt konsistens det var🤢🤢🤢Trevlig fredag min vän.
    Biggeros

    2017-10-20 | 01:33:17
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Marie säger:

    Häftig staty trevlig helg puss och kram Mamma och Håkan

    Svar: Det är grym denna staty som jag dagligen går förbi. Jag ska försöka fota den på kvällen. Trevlig helg till er båda/ kram
    Biggeros

    2017-10-20 | 10:59:10
  • MALINDENISE säger:

    Cool staty! Trevlig helg.

    Svar: Den är ursnygg även på kvällen när den är upplyst🤗
    Biggeros

    2017-10-20 | 11:39:39
    Bloggadress: http://devote.se/malindenise
  • Anette säger:

    Ett vackert, enkelt monument, antingen det är ett träd eller ett löv.
    Trevlig helg

    Svar: Det är även så jag ser det. Den är stilren och man kan inte missa den med blicken.Trevlig Fredag/kram
    Biggeros

    2017-10-20 | 11:42:08
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se

Kommentera inlägget här: