biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Manchego

Kategori: Spaniens Manzaneres

 
 
 
 
Under den varma säsongen går fåren utomhus och äter fritt där gräset är som bäst. Ju mer gräs och halm de äter desto bättre blir mjölkproduktionen. De förflyttas med hjälp av en fåraherde och medhjälp av en  ( hund). Det är ganska så vanligt att man får stanna för fårhärden. När det blir kallare så förvaras de inomhus. 
 
 
 
 
När massan har rörts om så hälls den i formar
 
 
Jag fick även titta på en film.....
 
 
Och gå runt och titta på gamla redskap från förr. 
 
 
När jag hade gått runt och blivit väl lärd hur man går till väga att göra osten Manchego så förflyttade jag mig till ett annat rum. Där stod det dukat ett glas Vino fino och två bitar ost på ett ursnyggt långt bord. Samtidigt blev jag överöst på TV rutan om hur vissa personer smakar av osten genom att lukta, döma osten utseende, känna och smaka. Jag bara åt ostbitarna rakt av och njöt. Så ljuvligt god ost!
 
 
 
Processen av Manchego
 
 
 
Jag kan lugnt rekommendera denna ost i lagom tjocka skivor till lite rött eller Vino fino.
 
 
 
Som sagt kan man inte missta sig att det är fårost det är frågan av.
 
 
 
 
Känner ni igen detta motiv från mitt bildarkiv häromdagen....
 
 
Sedan var det ett Vernissage med inhemska konstnärer som visade otroligt fina motiv.
Såklart köpte jag två bitar Manchego ost.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Ditte säger:

    Vilken härlig "njutflykt" och så roligt att vara med om hur Manchegoosten tillverkas. Gott med smakprov både av vin och ost.
    Tack för rundturen! Hade gärna varit på plats,

    Kram och trevlig helg.

    Svar: Det hade varit trevligt med ditt sällskap Ditte. För det mesta får jag ta del av sevärdheter i min ensamhet i med det att min alltid jobbar. På helgerna kan vi göra något tillsammans. Väldigt trevlig och lagom provtur. Såklart var det intressant med🤗Kram
    Biggeros

    2017-11-24 | 14:44:20
    Bloggadress: http://dittemitti.se
  • Znogge säger:

    Det lät verkligen som ett mycket intressant och givande besök. Själv är jag inte så förtjust i fårost men tycker det är spännande att veta hur saker tillverkas. Fino Vino hade i alla fall slunkit ner ;-)

    Kram

    Svar: Denna sort smakar inte alls som fårost och är väldigt mild i smaken=) Jag älskar ju ost!Visst passade bra med lite fino till osten🤗
    Trevlig fredags kväll// kram
    Biggeros

    2017-11-24 | 16:39:42
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • BP säger:

    Här gick du ju nästan i Amas fotspår. Känner igen den läckra skulpturen med fåraherden och fåren, samt det fantastiskt fina "mosaikrummet" med fatet och ansiktena. Älskar Manchego ost, och köper den faktiskt ganska ofta här hemma också.
    En underbar bildkavalkad:-)

    Svar: Ama och jag körde om varandra. Mycket oturligt. Hursomhelst så var ostmuseumet mycket servärt och inte allt för mycket information. Jag gillar bilder och filmsnutt att titta på och konkreta saker. Manchego osten brukar vi även köpa hem lite då och då och beställa ute på restauranger. Det var lite speciellt att köpa med ost från födelseorten.
    Biggeros

    2017-11-24 | 20:20:45
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • ullie säger:

    mysig utflykt o se gott ut me osten

    har du set filmen the perfekt storm heter den det me fiskgubbarna i båten svärdfiskefartyget Andrea Gail ja du vet kanske den är jätte bra men slutet .... gud så besviken

    Svar: Jag har inte sett perfect storm. Tråkigt när slutet är dåligt. Speciellt när man inte förväntar sig det.Däremot är osten jätte god och ett lagomt stort museum🤗Trevlig Lördag!
    Biggeros

    2017-11-25 | 01:54:27
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Jessica Högberg säger:

    Oh, nu börjar vi snacka rundvandring för Jessica=)) Manchego är så gott!!

    Svar: Gillar även Manchego och allt vad ost innbär🤗
    Biggeros

    2017-11-25 | 10:59:25
    Bloggadress: http://lchftrollet.blogg.se/
  • Lena i Wales säger:

    Oh, vilket reportage för en ostoman som jag är!
    Älskar Manchego!
    Kilar nu iväg till kylen för att skära mig en skiva, kan inte motstå efter allt detta.
    Tusen tack för detta!

    Svar: Jag är även en ostholiker och äter gärna ost som snacks. Senast igår ät vi en ost och jamonbricka i Badajoz🤗
    Biggeros

    2017-11-25 | 12:07:37
    Bloggadress: http://lenaiwales.wordpress.com
  • Christine - 29° säger:

    Mums så gott! Och vilken trevlig utflykt. :)

    Svar: Jag gillar vin provning samt ostrundtur. Det finns inget bättre att dämpa smaklökarna med en bit god ost
    Biggeros

    2017-11-25 | 15:20:08
    Bloggadress: http://www.29grader.se/
  • Veiken säger:

    Jag är ostoholik, men det har varit svårt att lära mig äta fårost. Intressant att veta hur osten tillverkas! Kram

    Svar: Denna fårost var väldigt mild i sin smak så du hade nog gillat den🤗Ett bra val att gå på ostmuseum och få info om ost tillverknngen.
    Biggeros

    2017-11-25 | 15:55:55
    Bloggadress: http://veiken.se
  • Ama de casa säger:

    Hmm... Jag tyckte att jag kände igen mig på nåt vis där? ;-)

    Synd att vi inte kunde kolla in och testa tillsammans där :-)

    Svar: Ja, jag hade behövt lite sällskap att testa ost och fino 🤗Inte var det många där heller. Visst det var fri tur och 1 euro för ost och fino. Köpte du någon ost? Jag har köpt 2 trekantiga ostbitar som jag ska ha till Jul🤗
    Biggeros

    2017-11-28 | 10:25:19
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Ama de casa säger:

    Nej, jag köpte ingen ost där. Men jag köper ofta Manchegoost här hemma. Finns ett stort utbud även här :-)

    Svar: Jag tror att vi har en liggandes i kylen som är helt oöppnad. Så nu blev det lite till manchego=) Vi ska bjuda våra vänner på spansk ostbricka på självaste nyårsafton=)
    Biggeros

    2017-11-29 | 10:16:03
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: