biggeros.blogg.se

På resande fot i Spanien

Carmona

Kategori: Spaniens Carmona

 
När vi var hemma i Jerez för bara 6 dagar så gjorde vi en avstickare till en by som heter Carmona. Den ligger ca 10 mil från Jerez.
Ni kan tro vad charmig liten by med mycket att se. Nu hann vi ju inte se allt men vi brukar oftast åka förbi och se Parador från höjden längs motorvägen.
 
 
Man kände sig hjärtligt välkommen redan från början när man var tvungen att åka igenom byns stora öppna port och möttes av en stor kyrka.
 
 
Vi åkte längs med alla byggnader på de smala gränderna upp till toppen.
 
 
När vi var framme såg vi ingången till Parador de Carmona och Alcazar. 
 
 
Det ligger högt upp och är ett bra utkiksställe
 
 
 
 
Vi gick in och bjöd in oss själva på Paradores
 
 
 
Alcazar syns i bakgrunden
 
 
 
 
Carmona is a city and a Spanish municipality of the province of Seville, Andalusia, Spain.
It belongs to the Campiña de Carmona region, although geographically it is also framed within the region of Los Alcores.
The population in 2016 was 28,595 inhabitants. 
 
 

Parador of Carmona

Served by beauty, calm, delicious food and beautiful scenery.

The building stands on the ruins of an impressive palace fortress from the 1500th that crowns the village. It has a fantastic swimming pool, terraces overlooking the countryside and the charming courtyard filled with peaceful living areas.

The restaurant (former refector) is one of the most spectacular of Paradores networks.

It offers beautiful views of the pool and the bright Andalusian horizon, as well as traditional cuisine serving delicious pastries with cream-based dishes.

Element of decoration like tiles that are decorated in a wide variety of restaurants, terraces and also in a wide range of bars.

 
 
 
 

Parador  Carmona

serveras av skönhet, lugn, utsökt mat och vacker natur.

Byggnaden står på ruinerna av en imponerande palatsfästning från 1400-talet som kronar byn. Den har en fantastisk swimmingpool, terrasser med utsikt över landskapet och den charmiga innergården fyllda med fridfulla vardagsrum.

Restaurangen (tidigare refektorn) är en av de mest spektakulära av Paradores-nätverk.

Det erbjuder vacker utsikt över poolen och den ljusa andalusiska horisonten, samt traditionell mat där utsökta bakverk serveras med gräddebaserade rätter.

Element av dekoration som plattor som är inrett i ett brett utbud av restauranger,  terasser och även i ett brett utbud av barer.

 
 
 

Carmona är en stad och en spansk kommun i provinsen Sevilla, Andalusien, Spanien.

Den tillhör regionen Campiña de Carmona, även om den är geografiskt inramad i regionen Los Alcores.

Befolkningen år 2016 var 28.595 invånare.

 

 

Kommentarer

  • Ruth i Virginia säger:

    Suckar och suktar. Vilka otroligt vackra vyer,
    byggnader, rum, kyrkor. ALLTING !!
    Innerligt tack för en underbar visit till Carmona½

    Svar: Härligt Rut att du kikar in till min blogg!!Så roligt att du uppskattar dessa byggnader. Gillar ju Paradores som jag även vet att Ama de Casa gör. Ha en trevlig kväll🤗
    Carmona är en lite by inte så långt från Sevilla och är mycket sevärd🤗
    Biggeros

    2017-11-29 | 16:03:37
  • Anneli säger:

    Oh vilka underbara bilder. Jag är så avundsjuk, ja jag vet att man inte ska vara det men det är jag. Tänk om jag kunde vinna pengar, då hade jag flyttat till Spanien, där mår jag så bra.
    Tack för att du delar med dig, kramar ♥

    Svar: Jag ska verkligen inte klaga på klimatet. Jag får se så mycket i Spanien och så trivs jag i mitt hus. Sedan kan man gå ut och dricka en kaffe utomhus i December månad=)Härligt. Trevlig kväll/kram
    Biggeros

    2017-11-29 | 16:43:53
    Bloggadress: http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/
  • Znogge säger:

    Vilken härlig utflykt och fina bilder som vanligt. Ser ut att vara en vacker stad med fina vyer och bebyggelse. Det är alltid roligt att få lite nya intryck.

    Kram

    Svar: Denna by har vi åkt förbi flera gånger men nu gjorde vi slag i saken. Det finns mer att se men vi ville bara hem=)Trevlig kväll/ kram
    Biggeros

    2017-11-29 | 16:47:24
    Bloggadress: http://znogge.wordpress.com/
  • Netti Starby säger:

    Oj vilka häftiga platser ni har besökt! :-D Kramis

    Svar: Det finns så mycket mer jag vill se=)Kram
    Biggeros

    2017-11-29 | 16:50:21
    Bloggadress: http://nettistarby.blogg.se/
  • Ama de casa säger:

    Åh! Ännu ett vackert Parador! Kan man annat än älska dom boendena? Huuur underbara som helst :-) (Dom flesta i alla fall, men dom som ser ut som sjuttiotalshus behöver man ju inte uppsöka ;-) )

    Ha en fin kväll!

    Svar: Jag gillar ju de Paradores som har varit gamla slott och kloster. Tänk vad många det finns i Spanien och jag har bara besökt ett fåtal. Du har väl även sett endel=)Önskar även en trevlig kväll tillbaka!
    Biggeros

    2017-11-29 | 17:21:02
    Bloggadress: http://amacasa.wordpress.com
  • Sussi säger:

    Så fint det såg ut där :)

    Svar: Underbar liten by med mycket sevärt=) Trevlig kväll!
    Biggeros

    2017-11-29 | 19:58:02
    Bloggadress: http://nouw.com/enkelthemma
  • ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★ säger:

    Så vackert :). Ni verkar resa mycket där ni är :). Måste vara härligt att göra så, att få uppleva :D

    Svar: Ja, en hel del har man ju sett av Spanien=) Det finns så mycket att se/ kram
    Biggeros

    2017-11-29 | 20:29:46
    Bloggadress: http://www.saramadeleine.se
  • Marie säger:

    Så jättefina bilder och vacker ort. Kram Marie

    Svar: Ännu en lite sevärd ort i Spanien=) kram
    Biggeros

    2017-11-29 | 21:24:30
  • BP säger:

    Vilken helt UNDERBAR bildbomb:-)
    Kan inte låta bli att tänka på Ama här. Hon älskar ju att sova på Paradorer, samtidigt som hon inte uppskattar att använda fötterna för att komma upp till högtbelägna borgar. Å Parador de Carmona låg ju högt upp, men du slapp gå dit utan parkerade bilden precis utanför;-)

    Svar: Ja, vi var lite lata och tog bilen ända upp. Vi hade inte så mycket tid att gå i byn. Vi ville se Parador och åkte igenom gränderna. Dessutom ville vi bara hem. Det kommer fler tåg. Ja, jag tänker även på Ama och hennes passion till Parador och borgar. Där är hon lik mig=)
    Biggeros

    2017-11-29 | 22:39:20
    Bloggadress: http://bp-computerart.blogspot.se
  • Jennifer säger:

    Vad fint och mysigt! :)

    Svar: En mysig liten by och jag kommer åka dit igen=)
    Biggeros

    2017-11-29 | 22:41:04
    Bloggadress: http://missjennifer.se
  • ullie säger:

    vilken härlig utflykt o ja vilka fina bilder som alltid . ja hade gärna tait frukosten i andra inlägget oxå man blir ju hungrig =)
    må så gott kramar

    Svar: Jag ser alltid fram emot att äta frukost här men inte allt för tidigt. Vi skulle ha mer tid på oss på utflykten men efter ha varit på resande fot i 4 veckor ville vi bara hem=)Kram
    Biggeros

    2017-11-30 | 00:19:11
    Bloggadress: http://weberskold.blogg.se
  • Anette säger:

    Vilken oerhört vacker plats.

    Svar: Jag vill se mer av byn som ligger på höjden men det kommer fler tåg. Vi brukar som sagt åka förbi denna by som ligger nära Sevilla. Trevlig dag🤗
    Biggeros

    2017-11-30 | 01:10:12
    Bloggadress: http://ladyibangkok.blogg.se
  • Eva`s blogg säger:

    Oj oj såå vackert & en mäktig kyrka jag har en svaghet för just kyrkor :) tack för trippen kram <3

    Svar: Jag förstår inte det heller att jag även så svag för kyrkor och katedraler. Jag är inte dugg kristen🤗Kramiz
    Biggeros

    2017-11-30 | 10:21:51
    Bloggadress: http://evasblogg.blogg.se/
  • wiolettan säger:

    Så härliga bilder med alla vackra byggnader.
    Fint att få vara med och titta och insupa atmosfären och känna vingslag ifrån en tid, långt ifrån vår egen.
    Jag älskar att se gamla fina hus och särskilt kyrkor och slott. Det var ofta så påkostat förr i tiden och det gör det hela så mäktigt.
    Tack!
    Kram till dig.

    Svar: Jag är även förtjust i kyrkor och katedraler. Visst var byggnaderna påkostade och mäktiga förr. Härligt att du hänger med på resan och tar del🤗Kram
    Biggeros

    2017-11-30 | 16:28:04
    Bloggadress: http://wiolettan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här: